• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spotlights brummar vid dimning

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej ska fixa detta på garantin men lite nyfiken har en argos 747 2019 fick ett fel helt plötsligt och samtidigt .

Har Spotlights över sittgruppen går att dimma men låter ett högt brummande ljud.

Har Spotlights över sängen bak går att dimma men låter ett högt brummande ljud.

Felet kom samtidigt värt att notera är att ljudet kommer från en av spotlightsen i bak och en i fram. Kör jag utan dimmer är de tysta.

Vad kan vara fel?
 
F

F.d. 22252

Guest
En dimmer brukar fungera så att man slår till och från strömmen väldigt snabbt precis som i många sladdlösa borrmaskiner.
Finns det detaljer som kan vibrera så kommer de att göra detta vid reglering.
Kan man byta till dimmer som fungerar bättre så är det en bra ide byter man de två som har ljud i sej blir det bara en tidsfråga innan problemet återuppstår.
En bättre dimmer är att föredra byte till om den nya är likadan kommer den säkert börja brumma utanför garantin.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med dimmere og ledlamper er minst 2 delt. Mange lavvolt lamper lyser like sterkt fra 5 til 30 volt - dette utelukker de fleste dimmere utenom PWM som bengtic beskriver. Og pwm gir vekslende magnetfelt som lett setter metaldeler i vibrasjon. 2 løsninger - enkleste å kjøre uten dimmer, den andre å finne hva som vibrerer og feste dette. Det kan være så enkelt som en skruv som har løsnet litt til en reflektor som ikke er godt nok festet i lampen. Heldigvis i bilen er det kun 12V så en kan fingre rundt til en finner vibrasjonen og fjerner den.
 
Toppen