• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Spjällhus

Har fått felkod på spjällhuset, motorlampan lyser gult. Vad kan det vara
Spjällhuset, glöm rengöring.
Jag har haft samma problem, bilen en Ducato -10.
De tidigare hade ett fabrikationsfel vilket gör att de kärvar med tiden. Drar in fukt och rostar.
De nya har annan konstruktion.
Se upp vid köp av nytt, det finns varianter på kontakten.
Passa på och byt avgasregulator.
Fungerar den inte korrekt så kan den vara en bidragande orsak till att spjället inte fungerar som det ska.

Jag provade att rengöra spjällhuset, felet kom tillbaka direkt.
Det blev ett byte av spjällhuset, delen som jag köpte kom med en adapter så att olika varianter på kontakten spelade ingen roll.
Jag betalade 196 euro för spjällhuset och gjorde jobbet själv, lite trångt men ganska enkelt jobb.

Innan du byter spjällhuset, lossa och kontrollera kontakten. Det kan finnas ärg på stiften. Kontrollera kabeln så långt du kan så att den inte skavt mot något.
Lossa slangen till spjällhuset och titta in om där är sot. Finns där någon sot där så kan det bero på annat i avgasreningen. EGR-ventiler t.e.x.

Tillbaka
Toppen