• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk sjukvård

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu har jag två gånger på 14 dagar besökt den Spanska sjukvården. Jag har en infektion som jag fått på Svenskt sjukhus som penicillinet har svårt att bita på. Jag besökte mitt närmaste regionssjukhus.

När jag visade upp mitt blåa Eu-kort och pass sken alla upp som en sol och det blev grönt ljus.

Först inskrivning. Sedan sitta i ett väntrum , inkallad till mottagningssköterska. Efter detta
när de bestämt vilken specialitet jag skulle till fick jag följa en linje till ett nytt väntrum.
Sedan inkallad till Doktor.

All personal Spansktalande -vilket jag inte är , men många medicinska termer låter lika på Spanska och Svenska. Så det gick bra.
Första gången hade jag inte skrivet ner någon sjukdomshistoria hade ej internet och översättning.
Andra gången så skrev jag ner allt av intresse på Svenska och översatte detta till Spanska på Google översättning.

Detta var mycket uppskattat och rekommenderas. Priset på besöken var det rätta -
tydligen gratis sjukvård i Spanien.
En reflektion i väntrummet var att jag satt där ensam men alla inhemska hade många följslagare med sig.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spansk sjukvård

Räcker det med EU:s health card numera? När jag behövde lite vård i vintras var jag tvungen att skaffa ett SIP-kort och det var lite krångel för att få det. Därefter var röda mattan utrullad. Kanske har det med pensionärsskapet att göra!

med kort.jpg med kort bak.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spansk sjukvård

När en svensk söker vård på sjukhus i Sverige så följer väl ofta en anhörig med men i Spanien tycks hela släkten engagera sig när någon behöver uppsöka sjukhus. Det intrycket fick jag också i Spanien, Sharky! När jag första gången gick in på ett spanskt sjukhus tyckte jag köerna verkade väldigt avskräckande men rätt vad det var så var de borta. Totalintrycket av sjukvården i Spanien är mycket gott men språksvårigheterna kan ställa till det ibland så lite förberedelser à la Sharky är inte fel!

Jappe
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Spansk sjukvård

Räcker det med EU:s health card numera? När jag behövde lite vård i vintras var jag tvungen att skaffa ett SIP-kort och det var lite krångel för att få det. Därefter var röda mattan utrullad. Kanske har det med pensionärsskapet att göra!

Visa bilaga 46286 Visa bilaga 46287

Ingen aning , men Spanien har många fristående regioner , så saker är väl olika beroende på vilken region man är i.

Jag var i Andalusien och här lyder sjukvården under Junta de Andalucia!
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Spansk sjukvård

som svensk ålderspensionär (65 +) skall du ha åldersintyg för pensionär från Försäkr.kassan att uppvisa,då funkar allt.Pensionärsintyg är inte samma sak,VIKTIGT!!!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Spansk sjukvård

Ja, här i Spanien är sjukvården och mediciner gratis för ålderspensionärer.

Det är samma regler som gäller för oss som bor i Spanien, som andra EU-boende som besöker landet och behöver vård.

Kan berätta att det fungerar precis lika bra åt andra hållet. Har själv fått svensk sjukvård och som sedan har debiterats Spanien, eftersom jag är skriven här. Tror att det sitter ett avräkningskontor i Visby.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Spansk sjukvård

Räcker det med EU:s health card numera? När jag behövde lite vård i vintras var jag tvungen att skaffa ett SIP-kort och det var lite krångel för att få det. Därefter var röda mattan utrullad. Kanske har det med pensionärsskapet att göra!

Visa bilaga 46286 Visa bilaga 46287

Det beror på vilken vårdcentral/sjukhus man besöker. En del accepterar det blå kortet och en del kräver ett s.k. SIP-kort.

Pehr
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spansk sjukvård

Regel 1 i Spanien.
Ingen blir nekad vård.

Därför kommer det massor av Morer som inte har någon sjukförsäkring, Och belastar sjukhusets kapital.

Kommer då du som har en försäkring så blir ekonomiavdelningen glada.

Sjukvården är helt gratis och anses vara mycket bra.

Medicinen köper du själv på ett Farmacía, pensionärer klipper loss ett kvitto ifrån paketet och får tillbaka pengar
När jag låg där med en krossad vrist så kom det besökare hela tiden i massor under besökstiden faktiskt jobbigt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Spansk sjukvård

Den mest värdefulla appen du kan ha vid resa utomlands: UD Resklar.

Här kan man få hjälp vid sjukdom eller olycksfall i de flesta länder.

mzl.eaijhukb.320x480-75.jpg
mzl.ttmzbeuq.320x480-75.jpg

mzl.iwankwgs.320x480-75.jpg
mzl.yuankjth.320x480-75.jpg

mzl.ifplfapa.320x480-75.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spansk sjukvård

Här är en del av förra vinterns "skörd" av mediciner utskrivna i Spanien. En del av dem är så potenta så jag har inte vågat använda dem än men de kanske blir "bra att ha" om det verkligen gäller!

Spanskt reseapotek.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Spansk sjukvård

Hittar inte den på "Market"! Jappe

App för Android kommer
Appen är gratis att ladda ner från Appstore. Den första versionen av appen har tagits fram för iPhone men redan till hösten finns planer på att utveckla en motsvarande för android, då erfarenheter dras från Iphone-versionen. Nya versioner av båda apparna kan komma framöver.

Appen är indelad i två delar:

Inför utlandsresan
Sverige har omkring hundra utlandsmyndigheter, alltså ambassader och konsulat. Läs ambassadens reseinformation om hur läget är på just ditt resmål. Aktuell information om ett land hämtas när du går in på respektive lands sida. Informationen lagras i telefonen så att du kan läsa den även om du inte har någon internetuppkoppling.

Under resan
När du är utomlands och använder UD Resklar hämtas uppdaterad information automatiskt då du befinner dig vid ett trådlöst nätverk (t ex på hotell). Om du endast har tillgång till 3G-uppkoppling och vill läsa om ett land som inte lagrats i förväg, blir du tillfrågad om du vill tillåta hämtningen. Detta för att inte dina så kallade roaming-avgifter ska skena iväg på mobilräkningen. Länder med lagrad information visas i UD Resklar med svart text i listan över länder.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Spansk sjukvård

Fyra dagar på Spanskt sjukhus

Vi har bara visat EU:s health card och ingen har frågar efter annat.
Ambulansen fick kortet. Någon som kan förklara att inte jag fick följa med i ambulansen till sjukhus blev nekad. Fick ta mig dit själv. Viktigt att komma sig för att fråga efter adressen det finns många att välja på i vissa städer.
Får se nu vad som händer när vi lämnar sjukhuset.


Det är ingen vila på sjukhuset besökare hela tiden i massor under besökstiden faktiskt jobbigt. Långt in på kvällen pratar imun på varandra. Vist är det trevligt att man tar hand om sjuka men vi är inte vana vi denna miljön.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Spansk sjukvård

Jag har personligen haft kontakt med Spansk sjukvård. Min sambo gick bort för 2 år sedan i Cartagena. Hon blev intagen hos läkare i P Mazarron som skickade henne vidare till Maria st Rosell (och då fick jag följa med i sjukbilen) hon blev där opererad av mycket kunniga läkare, tyvärr så tillstötte problem och hon avled efter en vecka. Jag har själv fått en akut hjärtinfarkt i November och fått åka med ambulans in till St Lucia ( i en sådan får ingen följa med) Jag fick ballongsprängning och mår nu mycket bra. Jag menar nog att Spansk sjukvård är lika bra om inte till och med bättre än svensk. Det blå kortet har fungerat klanderfritt, jag funderade inte ens att anlita SOS i köpenhamn för detta, för så här väl omhändertagen har jag aldrig blivit förr, och jag har legat på Svenska sjukhus tidigare. Spansk sjukvård har mycket hög klass
 
Toppen