Spanienresenärer med FIAT

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
6065635A-FAFA-4D3D-B0E9-E4A062243579.jpeg

Har redan blivit kontaktad av HBK’are som står i startgroparna på väg till Spanien och som undrar om vi fortsatt har avtal med den auktoriserade FIAT verkstan i Altea, på Costa Blanca.

Själva har vi inte varit i Spanien sedan den 15 mars 2020, men hjälpte några HBK’are även förra vintern som hade tagit sig ner till Spanien.

Samarbetet startade 2018 och sedan dess, har enligt verkstan, cirka 130 HBK’are passat på att serva, eller fixa annat med bilen under sitt Spanienbesök.

Ringde verkstan igår, som såg fram emot att åter få se skandinaviska bilar i verkstan

Vi har 10% rabatt på arbetet, oljor och fett. Sedan har vi 100% rabatt på de här smågrejorna som brukar dyka upp på fakturan, som koll av batterier, nollställning av dator, etc.

Här i den här tråden kan du se lite vad andra HBK’are önskat och vad priserna varit för de olika önskemålen, samt kontaktuppgifterna till verkstan:
Om du kontaktar verkstan själv, säg till att du är medlem i Husbilsklubben Suecia, blir det problem med språket runda av och säg kort och gott, ”Tommy”, så vet man. :)

Själva åker vi ner i nästa månad, men om du behöver hjälp med prisoffert eller bokning redan nu, är du välkommen att kontakta mig så skall jag hjälpa dig.

Av alla som fått hjälp har vad jag vet, alla varit nöjda utom en, som tyckte en stor service tog för lång tid att göra. Men vill i alla fall nämna att varken Husbilsklubben eller jag i övrigt har något ansvar för verkstans arbete.

Som sagt jag hjälper gärna till så behöver du hjälp, kontakta mig här.

Välkomna till Spanien

Tommy

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Även jag har gjort min service där o varit nöjd. Hoppas det blir aktuellt i mars igen. Undrar dock om de även kan gör service o glykolbyte på Alde-systemet?
Har pratat med verkstan, man är inte auktoriserad på Alde, men att byta, eller fylla på glykol är inga problem.

Kollade upp Aldes representation i Spanien och den var inte mycket att hänga i julgranen, 1 representant och som ligger i Girona, nordöstra hörnet av landet.

3961CA8A-0928-4DA6-9822-2F6A55320CAE.png

Välkommen.

Tommy

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2022
På våren 2019 anlitade vi en norrman som hade aldeservice. Han utgick från La Nucia. Han monterade ny duocontroll och slangar och filter åt oss. Tidigare har han även bytt glykolen. Tog endast kontanter.
Just nu har jag inte tillgång till kontaktuppgifterna.

Per o Maggan

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20702
Medlemskap
2021
Har pratat med verkstan, man är inte auktoriserad på Alde, men att byta, eller fylla på glykol är inga problem.

Kollade upp Aldes representation i Spanien och den var inte mycket att hänga i julgranen, 1 representant och som ligger i Girona, nordöstra hörnet av landet.

Visa bilaga 215625

Välkommen.

Tommy
Tack för informationen.

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Medlemskap
2021
Hei Tommy.

Du har hjulpet meg med service på bobilene mine 2 ganger, og begge ganger med meget positivt resultat.
Vi skal ned til Benidorm/Albir/Altea igjen i oktober og lurer på om du kan be om pristilbud på service for vår bil hos Talleres Higinio.
Hvis tilbudet er så bra som det bruker å være så ønsker jeg time fredag 29, oktober.
Husbilen er bygget på Fiat Ducato og har VIN-nummer: ZFA25000002G93507 og Reg.nr: BT94339.
Den ble registrert første gang 2. mai 2019.

Bobilen hadde stor service 30. september 2020, så jeg skulle tro at den nå trenger liten service?
OBS - det er viktig at oljen er ifølge Fiats krav til denne Euro6-motoren (Fiat 9.55535-DS1 - ACEA C2 based 0W30 viscosity, mid-SAPS engine-oil for the latest diesel engines of the Fiat Group).

Takk igjen for den gode jobben du gjør for oss medlemmer!

Hjertelig hilsen
Finn W

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Hei Tommy.

Du har hjulpet meg med service på bobilene mine 2 ganger, og begge ganger med meget positivt resultat.
Vi skal ned til Benidorm/Albir/Altea igjen i oktober og lurer på om du kan be om pristilbud på service for vår bil hos Talleres Higinio.
Hvis tilbudet er så bra som det bruker å være så ønsker jeg time fredag 29, oktober.
Husbilen er bygget på Fiat Ducato og har VIN-nummer: ZFA25000002G93507 og Reg.nr: BT94339.
Den ble registrert første gang 2. mai 2019.

Bobilen hadde stor service 30. september 2020, så jeg skulle tro at den nå trenger liten service?
OBS - det er viktig at oljen er ifølge Fiats krav til denne Euro6-motoren (Fiat 9.55535-DS1 - ACEA C2 based 0W30 viscosity, mid-SAPS engine-oil for the latest diesel engines of the Fiat Group).

Takk igjen for den gode jobben du gjør for oss medlemmer!

Hjertelig hilsen
Finn W
Hej Finn,

Det är bekräftat, ni är välkomna till verkstan kl 11.00 den 29 oktober.

Behöver du hjälp med något så vet du var du når mig.

Trevlig resa, själva planerar vi att åka ner nästa vecka.

//Tommy

Senast ändrad:

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Medlemskap
2021
Hei Tommy, og mange takk for hjelpen!
Fikk du oppgitt noen pris for servicen, og hva den inneholder?
Hilsen Finn

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Beställde den vanliga mindre servicen och sa speciellt till om oljan, som jag förstår av svaret är den olja man normalt använder. Frågade inte om priset, men går ner och frågar om det och lägger sedan ut det här på måndag.

Återkommer.

Tommy

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Hei Tommy, og mange takk for hjelpen!
Fikk du oppgitt noen pris for servicen, og hva den inneholder?
Hilsen Finn
Nu har jag fått prisuppgifter på din beställda service:

9C6B77F7-4F18-403B-A48C-F28448B0C451.png
Som du kan se har vi 10% rabatt på olja och arbetskostnaden. Vidare så betalar vi inte de 30 Euro som Fiatverkstäderna i Spanien uppmanas av Fiat att sätta upp på fakturan. En typ av ”startavgift” som man gett det mera sofistikerat namnet ”Comprobar con examiner”, eftersom det är luddigt även på spanska så frågade jag vad det egentligen betyder, — att nollställa bilens dator, blev det korta svaret.

Priset slutar på 251,34 Euros.

Välkommen till Altea

Tommy

Senast ändrad:

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Medlemskap
2021
Hei, og takk for meget utfyllende tilbakemelding. :)
Dette er en svært god pris.
Jeg møter på verkstedet fredag 29. oktober kl. 11.00.
Mvh Finn

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Nu har säsongen startat och de första HBK’arna har fått sina bilar servade på FIAT-verkstan här i Altea.

Bad verkstan om en kopia på fakturan för en av de senaste medlemmarna som servar bilen, för få bekräftat att våra rabatter fungerar och kolla priserna.

D86E5D6C-8533-4BD5-988E-E3516DB63B96.jpeg
Den här gången var det service, plus att vid kontrollen av bromsarna, byttes bromsbackarna bak, som kostade 143 Euros.

Som du kan se får vi 10% rabatt på olja, filter och arbetskostnaden, som f.ö. är väldigt låg i jämförelse med Sverige, 380 kr/timmen - 10% rabatt, vi betalar 342 kr/timman.
Ingen kostnad för den generella kontrollen av bilen och uppdatering av dator, som normalt debiteras med 30 Euros.

Andra saker som jag brukar hjälpa HBK’are med när de passerar Altea är:

Manuell tvätt av husbilen.
C39D6E87-8B58-4441-97F5-DB09CCC9F7A1.jpeg
Det är Moha, som arbetar på stans centrala automattvätt, som handtvättade min bil i måndags för 40 Euros och han tvättar även din om du inte vill göra det själv.

Långtidsparkering Costa Blanca/Benidorm
3546D6C8-48E9-41F8-9A78-30A8BED65CC8.jpeg

Fick tipset om den här långtidsparkeringen av Ranko, alias Marianne & Ranko här på Forumet. En relativt centralt placerad inhägnad långtidsparkering, där ägarna även bor. Känns säkert.
Där står nu Marianne & Rankos lilla Toyota och vår lite större husbil, båda betalar vi 1 Euros/dygn. Tillgång till ström finns.

Man får inte övernatta på området.

Hundvård.
F084215F-C96A-45AB-A52D-3AF3EC215EB7.jpeg

Har flera gånger fått förfrågan om var man kan klippa sin hund och jag har hjälpt till att boka tid hos Academia Iv San Bernard, där vår egen Mira är stamkund. Så behöver din hund fixas till, säg till så skall jag hjälpa dig.

Välkomna till Altea

A52FECFE-F899-4690-B443-D1D69E0FA811.jpeg
Där solen just nu skiner från en klarblå himmel och termometern berättar att vi har 24 grader varmt i skuggan.

Tommy

Senast ändrad:

fiwo

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
17560
Medlemskap
2021
Service hos Talleres Higinio i går gikk fint, til avtalt tid og pris.
Jeg trodde at bilen hadde fått for lite olje, for displayet gikk fra 4 til 3 og til slutt til 2. Jeg sjekket med oljepinnen og det virket som om det var veldig lite olje.
Jeg ringte derfor og reiste tilbake for kontroll.
Etter to-tre forsøk kunne vi konstatere at oljenivået var perfekt (det er ikke lett å se nivået på oljepinnen med ny blank olje).
På verkstedet var de som vanlig veldig blide og jeg fikk beskjed om å komme tilbake hvis jeg fikk det minste trøbbel.
Dette er en profesjonell gjeng som jeg gjerne vil bruke igjen på nye service-oppgaver.
Takk for hjelpen, Tommy!
Hilsen Finn

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
Service hos Talleres Higinio i går gikk fint, til avtalt tid og pris.
Jeg trodde at bilen hadde fått for lite olje, for displayet gikk fra 4 til 3 og til slutt til 2. Jeg sjekket med oljepinnen og det virket som om det var veldig lite olje.
Jeg ringte derfor og reiste tilbake for kontroll.
Etter to-tre forsøk kunne vi konstatere at oljenivået var perfekt (det er ikke lett å se nivået på oljepinnen med ny blank olje).
På verkstedet var de som vanlig veldig blide og jeg fikk beskjed om å komme tilbake hvis jeg fikk det minste trøbbel.
Dette er en profesjonell gjeng som jeg gjerne vil bruke igjen på nye service-oppgaver.
Takk for hjelpen, Tommy!
Hilsen Finn
Tack för återkopplingen. Kan berätta att Mayra från verkstan ringde mig igår kväll och berättade historien om oljenivån, samtidigt som hon sa att ni var välkomna tillbaka om ni senare i vinter vill kolla igen, självklart utan kostnad.

Önskar egen fin vinter hör i Spanien och om det är något så vet du var jag finns.

Tommy

Toppen