• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spöke i husbilen

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe i760 2014. Vi har den uppställd på Lugnets Camping under vintersäsongerna. När jag tog hem bilen för 3 år sedan, fick jag inte någon värme i kupen, det bara blåste kallt. När jag kom hem upptäckte jag att expansionskärlet för kylaren var tomt. Fyllde på detta och allt var frid och fröjd. Men vart tog vattnet vägen. Hade in bilen på service och de gick igenom hela bilen, men hittade inget. Bilen var snustorr både innan och utan. Trodde ett tag att det kunde vara vid värmeväxlaren inne i bilen, men där var det torrt.
Nästa säsong samma sak. Nu var det en annan verkstad som kollade igenom bilen och de sa samma sak. Inget läckage någonstans.
Denna säsong är det åter tomt i expansionskärlet och inget fukt under eller i bilen.
Men under somrarna när vi använder bilen, så är nivån helt stilla trots ca 800 mils körning varje sommarsäsong.
Måste vara spöken som är framme.
Någon som kan klura ut detta. Det är i och för sig inget problem, behöver ju bara fylla på innan jag startar upp bilen på våren
 

pia&pelle

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
9799
Medlemskap
2024
Materialet krymper vid minusgrader och kan läcka mellan rör och slang
när motorn blir varm expanderar materialet och tätar igen
prova att spänna alla slangklämmor.
 

Hasse o Majan

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
3723
Medlemskap
2021
Har en Pilote Galaxy 2017. Förra våren började kylvattnet försvinna under körning, ca 1 liter per 10 mil. Efter 5 månader med otaliga besök på 3 olika fiatverkstäder, byte topplockspackning samt turbo konstaterades att det var en spricka i motorblocket. Fick ny motor på garantin.
 
Toppen