• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåra GPS-tracker

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har en Teltonika RUT955 wifi router med GPS. Det är bara att skicka ett sms (från rätt nr och med rätt "fråga") till den, så kommer positionen i retur. Kul grej för intresserade, men också användbart för spårning.

/Ingvar
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Jag har en Teltonika RUT955 wifi router med GPS. Det är bara att skicka ett sms (från rätt nr och med rätt "fråga") till den, så kommer positionen i retur. Kul grej för intresserade, men också användbart för spårning.

/Ingvar
Hur går detta till? Har själv en RUT955 med GPS antenn. Krävs någon programmering, eller finns det i inställningarna?
Mvh
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag
Denna tycker jag funkar bra. Inget abonnemang, bara kontantkort, så det blir inte många kronor per år. Jag har också en magnetsensor kopplat till bodelsdörren. Skickar larm via sms.
GeoSafe | Tracks you & your stuff everywhere!
Jag har oxå GeoSafe med Telia kontankort. Brukar kosta ca 50 kr/år ber. på hur många sms som skickas.
Den har ingång föt extra kontakt och utgång för ex.vis sirèn.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hur går detta till? Har själv en RUT955 med GPS antenn. Krävs någon programmering, eller finns det i inställningarna?
Det är lite pyssel med inställningar i webinterfacet:
RUT955 WebUI
Det finns en hel del "SMS Utilities" under Services
2 SMS Utilities

, här gäller
2.3.14 GPS Coordinates

Man får hitta på en egen textsträng att skicka i det SMS som triggar funktionen, t.ex. "var-tusan-e-ru-nu"
och man får fixa en whitelist med nummer som kan utnyttja detta. En liten grupp sätter man upp här
4 User Groups

Lycka till!

/Ingvar
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Det är lite pyssel med inställningar i webinterfacet:
RUT955 WebUI
Det finns en hel del "SMS Utilities" under Services
2 SMS Utilities

, här gäller
2.3.14 GPS Coordinates

Man får hitta på en egen textsträng att skicka i det SMS som triggar funktionen, t.ex. "var-tusan-e-ru-nu"
och man får fixa en whitelist med nummer som kan utnyttja detta. En liten grupp sätter man upp här
4 User Groups

Lycka till!

/Ingvar
Tack, Jag gör ett försök när bilen kommer ut ur sitt vinteride, mvh
 
Toppen