• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spår efter vatten

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, har en Hobby Siesta 650 som har en vit kaross med blå detaljer baktill och nedtill enligt bifogad bild:
itQNf5u.png

Nu till min fråga: efter det att den stod ute under vintern så har det blivit fula avlagringar efter vattnet som runnit från taket ner längs det blå partiet på huset på ett specifikt ställe. Tänkte checka om det är någon som har tips på hur man kan få bort avlagringarna/smutset? Funderar på att testa vax kanske!? Dessutom bleks ju det blå partiet med åren. Någon som vet hur man får till ett bättre färgpigment på nytt? Tips mottages tacksamt av medlemmar på detta utmärkta forum. Inför kommande vinter blir det husbilsöverdrag från Jula.
 
F

Fd.47585

Guest
Alla skriver om Abnet så jag testade det nu i somras. Efter att ha testat så är jag benägen att hålla med om detta medels förträfflighet, närmare trolleri än ett tvättmedel. Jag körde med 5% blandning och så ren som vår bil blev har den nog aldrig varit. Även ev. vax försvinner så man bör vaxa bilen efter tvätt med Abnet. Vi var på 7 veckors semester utan tvätt så det var ganska mycket döda intorkade insekter på bilen som ju inte brukar vara så lätta att få bort, med Abnetlösningen så var det bara att torka bort dom! Även de svarta linjerna efter regnvattnet bara försvann. Så efter tvätten så får du vaxa den så kommer den bli som ny :)
Det sjukaste var när jag tvättade av plastgallren till kyl/frysen och gasolskåpets ventilation som med åren blir alldeles gula. Efter att jag tvättat av med en borste var dom vita som när dom var nya!
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
När det gäller dekalerna så var våra lika dana gick inte få ordning på dom. Så vi bytte dom hos Ad print i Nödinge verkligen duktig kille och bra priser.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej, har inte testat Abnet själv ännu, men ska göra det efter att ha läst den här testen från 2016. /GB
 

Bilagor

  • 4577-13_Rent noje korr Husbilen Test 2016.pdf
    600,3 KB · Visningar: 78
R

RobbeS

Guest
Ingen större fara för att vaxet försvinner vid 5% blandning om man inte använt ett rent glanvax utan skyddsegenskaper. Läste att det först är vid 15% blandning som vaxet ryker. Abnet är inget aggressivt medel utan fungerar på ett lite annorlunda sätt. Sen så behövs ju en omvaxning varje år oavsett tvättschampo om man nu inte kör en lackförsegling.
 
Toppen