• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sota kyl

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
613
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Hur kommer man åt att sota hela röret bakom kylen har ingen övre lucka
Sotade med en svetstråd så långt jag kom åt , då ramlade en spiral ned med en bockad tråd ska väl göra så att det blir en virvel i luftströmmen
Hur ska jag få upp den igen i röret nerifrån ser inget ... tips
 

Bilagor

  • Sida.jpeg
    Sida.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 191
  • spiral.jpeg
    spiral.jpeg
    1 MB · Visningar: 187
  • sot.jpeg
    sot.jpeg
    632,8 KB · Visningar: 187

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta är en instalation som absolut inte är kundvänlig... Nere ifrån kan du aldrig föra in spiralen... gå tillbaka till firman och klaga, fungerar inte detta så är det tyvärr det enklaste att såga upp en ny ventil så du kommer åt "skorstenen" på kylen... lycka till....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Men...om den skall sitta högst upp I skorsstenen borde man väl komma åt rätt plats från taket om man demonterar takventilen, det är ju högsta punkten på skorstenen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det spiralen gjør er å presse varmen ut mot veggene i kylskapets innebygde skorstein, utenpå denne ligger den delen av amoniakk kretsløpet som trenger å varmes opp for å produsere kjøling i skapet. Dette er Elektrolux sin gamle patent fra tidlig 1900.
 
F

F.d. 53958

Guest
Vad jag menar är att man får räkna ut hur långt ner den ska men det kanske inte går att föra den neråt uppifrån då får man ta järntråden oC föra den ner uppifrån och ta flamspridaren undirfrån och dra upp den till lämplig höjd
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sota kylens rör..gör jag med tryckluft jag lovar att sotet kommer ut ..De såg ut som ett ånglok de välde ut svart rök i övre delen av röret ..jag tog bort brännaren först..Och självklart övre gallret.
Sen in med tryckluft i nedre delen där brännaren satt.
Anledningen var att jag inte fick opp rätt kyla i skåpet och i frysen.
Efter denna behandling funkar det perfekt. Lycka till.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad jag menar är att man får räkna ut hur långt ner den ska men det kanske inte går att föra den neråt uppifrån då får man ta järntråden oC föra den ner uppifrån och ta flamspridaren undirfrån och dra upp den till lämplig höjd

Problemet är ju att kroka fast spiralens tråd över avgasrörets kant & det skulle jag tro vara nästan en omöjlighet med den metoden.
 
Toppen