• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommaren 2021 ...

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sommaren 2021 var den sommaren när jag letade en ny husbil. Förutsättningarna var som följer: vi hade sålt våran plåtis på våren -21. Frugan hade gett uttryck för att hon hade, efter 30 år med husbil, tröttnat på åkandet, ja någon kortare tur i Sverige eller Norge kanske kunde vara aktuellt, men inte några längre resor ut i Europa. Nåväl vi bestämde att vi köper en husbil men att köpa en ny bil tyckte vi var slöseri med pengar med tanke på att den förmodligen inte skulle bli så mycket använd som tidigare bilar har varit, vi har åkt i snitt ca. 1500 mil om året, dels bonus malus gjorde att ny bil föll bort. Så det Blev begagnade marknaden som gällde. Vi satte upp några önskemål: automat krav, uppvägd krav, långbäddar ja-ja, budget med tanke på utnyttjandegraden Max 500’. Jag började med att besöka alla husbilshandlare i närområdet, men hittade inget som passade, jag hade kanske för höga krav, jag sökte på blocket och byt bil, det var dom två sajter som jag använde, det fanns massor med intressanta objekt men endera var det i Boden eller annars i Ystad jag tyckte att det var för långt att åka för att kolla på en husbil. Det här var i början på april, så när jag i mitten av April fick ett besked att jag hade cancer så vart det inte så aktuellt att leta husbil, visst kollade jag på blocket ibland och jag var även och tittade på några i närområdet, men ändå, eftersom det är jag som är mest åksugen så blev det inte helhjärtat. Det var istället många undersökningar hur cancern skulle åtgärdas strålning gick bort p.g.à bypassoperationen jag gjorde för tre år sedan så det bestämdes att operera, så i början på juni förpassades cancern till soptunnan på Södersjukhuset. Mitten av juni kände jag mej pigg och återupptog letandet efter husbil men med ett annat focus, jag lade så gott som allt sökande på privatsäljarna.
jag var noga med att kolla bilens bakgrund genom dom uppgifter man fick genom reg.nr. Jag tog alltid kontakt med föregående ägaren. Av den anledningen föll nyligen importerade bilar bort. Det fanns en del som inte ville uppge reg.nr. Dom föll bort, jag ville inte sitta och åka kanske 20 mil enkel resa och titta på en bil som jag inte pratat med föregående ägare, frågat om bilen är fukttestad, servad ordentligt speciellt Fiats robotlåda, kunnat kolla milen vid senaste besiktningen o.s.v. Jag tittade naturligtvis även på handlarnas utbud.
Nu ska ni få några exempel på, i mitt tycke, konstigheter.
En Eura mobil till salu hos en handlare i Uppsala, föregående ägare fick jag inte tag på inget telenr. Pris 629’. Om en vecka var samma bil till salu hos en handlare i Västerås, pris 639’, om ytterligare två veckor var den till salu av en privatperson i Småland, pris 649, ?
En Rapido-11 till salu i Småland någonstans privat, en ägare stod det i annonsen. Reg.nr synligt i annonsen så jag fick tag i telefon till ägaren, jag ville fråga varför bilen hade gått 8000 mil när första besiktningen gjordes 2014, den var uppvägd ock skulle besiktas varje år. Jag fick inget svar på telefon trots många försök inget svar från meddelandet man kan lämna via blocket. I mitten av augusti fick jag svar från meddelandeservicen att bilen var såld, men meddelandet kom från en annan signatur. Den här bilen vart till salu inom en vecka av en 85-årig man i Skåne som dessutom hade en Carthago till salu.?
En Rapido-15 till salu i Stockholm privatannons, men när jag skrev meddelande för att få reg.nr så var meddelandeutseendet som till ett företag, fick svar från en annan signatur med ett reg.nr som slutade med en bokstav, alltså nyligen importerad, föll bort.
Man får vara lite detektiv när man letar husbil på nätet.
Jag är lite förvånad att det inte blev något svar på annonsen om husbil köpes som jag lade in på det här forumet, är annonssida svår att hitta?
Så till upplösningen.
I mitten av Augusti satt jag ock kollade på blocket och hade för ovanlighetens skull tryckt på knappen ”alla” således även handlar annonser och tittar in på en förmedlingsfirma som ligger norr om Norrtälje, ett företag som jag trodde jag aldrig skulle ha någon kontakt med igen, jag lämnade nämligen in en husbil för förmedling där i början på deras karriär, bilen blev inte såld och dom gjorde ett par saker som enligt min mening inte en förmedlingsfirma skall ägna sig åt, men dom hade inte ändrat sig skulle det visa sig, återkommer om detta.
Nåväl nu hade dom en husbil som jag av någon anledning fastnade för den var äldre -05 än jag hade tänkt mej den hade många mil 15000, ok, den låg under planerad kostnad, bra, en ägare jättebra. Jag tog kontakt med ägaren och han hade papper på allt från att den var ny fuktkontroll, besiktning, service varje år. Vi diskuterade priset och kom överens även där.
Jag åkte upp till företaget, provkörde bilen och bestämde mej, talade om för försäljaren vilket pris ägaren och jag hade kommit överens om och efter att säljaren hade kollat detta var det dags för kontrakt, när det var underskrivet så sa jag att jag kommer upp i morgon och hämtar bilen, men se det gick inte nu skulle nämligen firman göra sin kontroll av bilen och åtgärda felen vilket innebar att beroende på vilka fel dom hittade så kunde dom inte lämna någon tidpunkt för avhämtning av bilen. Jag anser att den här besiktningen och felen skall vara åtgärdade innan kontrakt skrives. Köparen ska inte behöva vänta en obestämd tid för att få hämta en begagnad bil.
jag tog kontakt med ägaren, han hade precis fått protokoll ock kostnad för att åtgärda dom fel som firman hade upptäckt. Det handlade om en kostnad på 20.000:- ok sa jag jag tar bilen som den är om du prutar 30.000:- på priset, ok sa ägaren. Ny kontakt med förmedlaren och det var ok för deras del. Hämtning av bilen nästa dag då upptäckte jag nästa ofog som förmedlaren gjort, och det var samma sak som hände när jag lämnat in min Carthago för försäljning nämligen stöld av väldigt, väldigt ringa värde men jag tycker principiellt att det är ett felaktigt handlande, dom hade nämligen bytt nummerplåtsramarna med reklam för sin egen firma utan att lämna med originalramarna. Jag vill inte åka omkring ock göra reklam för det här företaget så det blir till att montera nya skylthållare
Epilog.
Det blev en Hymer -05 helintegrerad byggd på Mercedes. Vi fick ge avkall på långbäddar, det blev fransk säng istället med bäddbar dinett, ingen nedfällbar säng i förarhytten, inom budgeten med råge, så det kanske blir en 70-tals Mustang eller kanske en röd PV Sport -62, 50 år sedan.
Felen var inget som påverkade åkandet, vi har åkt runt Vänern och vi har varit på Norrlandsturne en vecka.
vem vet kanske det blir Spanien efter nyår vi får se.
 

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Tack för dina synpunkter:Det gäller att passa sig för folk som är oseriösa,det gäller ju att få så mycket betalt utan att ha åtgärdat någonting.Bilar som gått en massa mil har säket behov av byte av en del delar,ex bromsr ox+och bromsskivor.Ksske även styrdetaljer som är slitna.Man kan ju kolla lamrller på en bil som har draglrok.ja det finns mycket so, behöver se över i ett köp.Handlaren har ju en viss garanti på bilen.J a några synpunkter som man ska ta i behktande vid köp av en beg husbil.
 
Toppen