• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler

Bankeryd

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Habo
HBK-Nr
27401
Medlemskap
2022
Hur mycket effekt kan vi få av två solpaneler av sammanlagt 200 W.
kan vi laga mat (30 minuter) med en utrustning som förbrukar 1400 w/timme. Vi har en Adria 2019 och dubbla (nya) bodels batterier
tack
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur mycket effekt kan vi få av två solpaneler av sammanlagt 200 W.
kan vi laga mat (30 minuter) med en utrustning som förbrukar 1400 w/timme. Vi har en Adria 2019 och dubbla (nya) bodels batterier
tack
200w solpanel ger max mellan 6-10 Ah, när solen lyser som bäst...

30 min 1400w förbrukning är ungf 58A som försvinner ur batteriet.. Om ni inte förbrukar mer el så tar det mellan 6-10 tim att laddas in i batteriet.....

Så resten av måltiderna under dagen blir nog kall mat :eek: :twitcy: ...

Visserligen beror det också på hur många Ah ni har totalt i bodels batteriet...
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det beror även på vilken årstid som avses 200w nominell effekt är bara en teoretisk max effekt verkligheten är oftast betydligt lägre
att belasta batteribanken med 1400w under 30 min riskerar nog att knäcka batterierna på kort tid. Vi kör våran vattenkokare 1000 w ett fåtal minuter och smörgås grillen 750 w också fåtal minuter det syns tydligt på batterispänningen att batterierna är hårt belastade då har vi 230Ah
batteribank.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall ni nu har 2X100Ah fulladdade blybatterier, så har ni i praktiken 1280Wh till förfogande.
Er tänkta matlagning förbrukar ca.700Wh.
Resterande energi skall räcka de resterande 23,5h. Dock finns det risk vid så hög belastning under 30min att spänningen till Invertern blir för låg och den stoppar, beror på batteriernas storlek, typ, skick m.m.

Solpaneler ger ok laddning några h mitt på dagen, så ni borde kunna få tillbaka den effekt matlagningen förbrukade vid molnfritt på sommaren.
Räcker det inte till så är det nog enklast att utöka med fler/större solpaneler.
Större/fler batterier flyttar bara problemet framåt i tiden, då det tar lång tid att ladda upp tömda blybatterier.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Intressant tråd! Jag tycker det vore intressant att läsa om hur mycket effekt ni på forumet här får ut i snitt från era paneler. Teoretiska värden i alla ära, men det är i praktiken vi använder dom.

Jag satte 645W totalt på taket. Dessa har som mest levererat 453W under senaste månaden här nere i södra Spanien. Jag har provat att vinkla dom ett par gånger (men inte så ofta för jädrar vad det har blåst), kanske var det då jag nådde denna effekt.

Jag bifogar mängden energi som jag lyckats samla senaste månaden, alltså södra Spanien, i princip alltid under bar himmel med undantag för några dagar här och där.
(Vissa staplar är uppdelade. Det betyder att batterierna har varit fulladdade och att min MPPT börjat ladda i absorption eller float mode vilket innebär att spänningen ändras och således laddströmmen minskar)
 

Bilagor

  • E0F63582-1190-4EA1-9075-D121C9635308.png
    E0F63582-1190-4EA1-9075-D121C9635308.png
    66,5 KB · Visningar: 39
Toppen