• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Solpanel

SJ&AJ

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35512
Medlemskap
2024
Hej alla som kan lite om solpanel. Jag helt ny husbilsägare och undrar om jag kan ha två bodelsbatterier på vardera 100 ah till en solpanel som det står 75watt på,eller måste man byta panel till något kraftigare?:wub:
 

SJ&AJ

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35512
Medlemskap
2024
Tack. Har tänkt att vildcampa rätt så mycket så då blir det nog så att det får bli en ny solpanel som är kraftigare.tackar så mycket för tippsen ,kommer säkert om flera frågor framöver,ha en bra tid fram tills husvagnen rullar ut.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Tänk på att angiven effekt på en solpanel är under optimala förhållanden enbart i praktiken får man betydligt lägre effekt ur en solpanel
montera så stor panel som får plats på taket är mitt råd. Räkna ej med någon större effekt under mörka årstiden.
Jag mätte effekten på mina paneler under bra sol förhållande vid årsskifte fick ut ca 4% av nominell effekt då var panelerna helt rena dvs ingen snö eller frost och jag bor i höjd med Uppsala.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack. Har tänkt att vildcampa rätt så mycket så då blir det nog så att det får bli en ny solpanel som är kraftigare.tackar så mycket för tippsen ,kommer säkert om flera frågor framöver,ha en bra tid fram tills husvagnen rullar ut.
Nu kan behålla din befintliga panel och komplettera med en ny, se bara till att du har en regulator som klarar den högre laddningen.
 
Toppen