• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel på Adria Matrix

F

F.d. 54501

Guest
Hej,
Har en Adria Matrix 2017 och den är enl. instruktionen förberedd för solpanel!
Någon som vet vad det innebär?
Det sitter en kombinerad batteriladdare/säkringshållare monterad (modul NE237)
På denna finns det ett uttag som är märkt "JP7: Solpanel" Vad skall kopplas dit?
Tacksam om någon kan bistå mig med info i dessa frågor!

Hälsningar
Finn Olsen
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Tror att "förberedd för solpanel" betyder att det finns kablar dragna mellan utrymmet med EBL (ElektroBLock) och lämplig plats i taket (antagligen i något skåp). Dessutom finns det, oftast, en ingång i EBL för anslutning av solpanel.
(Misstänker att det som du kallar "batteriladdare/säkringshållare" är ditt EBL.)
Det som saknas är solpanelen och monteringskit samt en spänningsregulator.
Spänningsregulatorn ska kopplas in mellan EBL och solpanelen.
(Utan spänningsregulator kan man förstöra EBL).

Hälsar
Bettan o Einar
 
F

F.d. 54501

Guest
Har nu hittat bägge ändar på de förmonterade kablarna till solcellen. Det ligger dessutom kablar till parabol i samma slang.
Nedra änden hittades då jag skruvade bort skivan som batteriet står på. Samma utrymme som EBL:en sitter.
Den övre änden var värre att hitta!
Hittade den till slut under skåpet som sitter över kylskåpet. Fick skruv bort skivan som sitter i botten på skåpet och där var den! Nästa steg blir att besluta om bästa stället att gå igenom taket, men det får vänta tills jag får hem solpanelen & regulatorn.

Hälsningar
Finn Olsen
 
F

F.d. 54501

Guest
Hej,
Större batteri är nu monterat och det börjar bli dags att montera solpanel och regulator.
Hittar dock inget självklart ställe att montera panelen på eller var jag skall gå igenom taket.
Vore mycket tacksam för tips från någon som har en Adria Matrix (Plus 600) av senare årsmodell med monterad solpanel.
Hur är panelen monterad och vilken väg är kabeln dragen mellan panel och skåpet över kylskåpet.
Tackar på förhand!
Med vänlig hälsning
Finn Olsen
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Var noga med monteringsanvisningarna. Jag fick en solpanel monterad av en stor firma, som efter 1,5 år blåste av under färd. Verkade som om de inte ruggat upp ytorna på fästena då de limmade. Täcks inte av TH försäkring. Inte heller firman tar sitt ansvar.
 

Kecla

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29016
Medlemskap
2022
Utrustning
  • Luftburen Truma Combi 6 E
  • Eltillsats
  • Golvvärme
  • Komfortpaket 2
  • Markis
  • Myggnätsdörr
  • Textilpaket
  • Extra batteri
  • Kenwood CD/Radio/Backamera/Navigator
  • Cykelställ
  • TV-antenn
  • Gasolugn
  • Solpanel
  • Taksäng
Om jag tolkar det rätt så skall det finnas Solpanel(solcell) i bilen enligt utrustnings beskrivningen och elpatron(eltillsats) när man köper en bil ?
 
Toppen