• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
Hej.
Jag och min fru är nya i den underbara världen av husbilsägande, med det sagt så undrar jag var jag kan hitta information och/eller en sprängskiss på en c25 motor (bensin), då det är en del som måste fixas i motorn. Samt, så skulle jag vara jättetacksam om tips på var jag kan finna delar till en så gammal husbil som nu min är. Har som sagt en Solifer 6700 från 1988.

Alla tips runt den är välkommen !
Tack på förhand.
 

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
Hej.
Som tidigare sagt i tråden, så söker jag information om var man kan hitta delar, men även bilder och verkstadsmanualer, då jag nu måste mecka lite i blindo,eftersom jag inte vet hur det originellt ska se ut.

Det som jag är främst är efter är var man fyller transmissionsolja (bifoga gärna en bild om du kan).
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej det finns en del att köpa i Tyskland, så leta på nätet de delar du behöver. Lösa foder i dessa motorer så se upp om du skall ta av toppen.
Finns mycket att läsa här på forumet, så beroende på vad som skall fixas har du nog många svar här i klubben.
Har en bensin 2,0 själv och den är väldigt driftsäker, ca 29 000 mil och startar och går.
Ingen racer men fram kommer man.
Växellådsolja fyller man uppifrån via kontakten för backljuset, ca 1,8 l, finns två pluggar under på växellådan öppna båda Red line
superlight shockproof brukar många byta till, jag med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, och välkommen, det är inte några problem alls att hitta delar till själva bildelen, i en annan tråd just nu är det lite problem med elektronik till tändningen, men det finns flera andra vägar att få ordning på det med.
Motor, förgasare, broms, drivaxlar och chassi finns i princip allt till. Växellådsdelar fanns alla delar till hos en tysk firma men de har tyvärr dragit ner lite men det finns på andra ställen t.o.m. en svensk firma som säljer. Det finns renoverade motorer och växellådor om man vill bli så seriös.
Enklast och billigast är att skicka efter delar hos de här vanliga tyska firmorna som har svenskspråkiga hemsidor. Då går det ibland att söka på bilnummret, men eftersom bilen från början blev lite olika registrerad som husbil med kanske husbilsnamn m.m. så kan bilnumret vara återvändsgränd, men då är det bara att gå via bilfabrikart, modell, motor m.m. i stället.
Verkstadsböcker är det inte heller något problem med, en del i bokform men mest att enkelt ladda hem och kanske få betala en hundring eller så för.
Om man tar husdelen så finns det delar till värme, v.v., kylskåp, gasol m.m. för det kommer från samma campingmarknad och är sällan relaterat till husbilsmärket.
Du har ju redan fått info av Wessly om lådan som verkar akutast just nu. Du kan läsa ett inlägg i samma ämne som skrevs nyligen (det gör det samma att det är en diesel i den bilen för lådorna är likadana, bara utväxling och detaljer skiljer)... eller läs gärna hela tråden men observera att några delar handlar om nästa gen. låda från -95 och framåt. Du har gen.1 från ca. -82 till o.m. -94 i din bil.
Länk till inlägg i tråden.

Lycka till så länge. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej.
Jag och min fru är nya i den underbara världen av husbilsägande, med det sagt så undrar jag var jag kan hitta information och/eller en sprängskiss på en c25 motor (bensin), då det är en del som måste fixas i motorn. Samt, så skulle jag vara jättetacksam om tips på var jag kan finna delar till en så gammal husbil som nu min är. Har som sagt en Solifer 6700 från 1988.

Alla tips runt den är välkommen !
Tack på förhand.
Jag har en manual, skicka sin mail så skickar jag den. Sent svar men iaf.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen som du märkt finns det en hel del handböcker till bildelen, som i Blaser338'as inlägg ovan.
Jag kopierar lite från ett gammalt skrivet inlägg.
--------------
--------------
Hej, jag tänkte bara tillägga lite beroende av hur mycket du vet om de här äldre husbilarna och de olika fabrikaten som kan stå i grillen på dem.
Fiat, Citroën, Peugeot och i England Talbot, samt t.o.m. Alfa Romeo på samma bil men Alfa blev nog aldrig bas för husbilar.
Det är ju i princip samma bil vad det än står i nosen, det som skiljer på själva chassit beror inte fabrikat utan på ett mindre och ett lite kraftigare utförande på chassit. Inte det heller skiljer så mycket det är i princip bara lite kraftigare hjullager, större bromsar och kraftigare spindelbultar/upphängning, samt för det mesta större hjul på den kraftigare varianten, och som kan vara bra att veta om man behöver köpa någon reservdel.
Om det sitter en bensinmotor i bilen så är det alltid samma motor oberoende av fabrikat på bilen, en peugeotmotor i två olika hästkraftsutförande beroende på just chassit.
Men däremot så förekommer det några olika dieselmotorer beroende på just fabrikatet.
Det kan vara bra att veta, för tyvärr håller sällan eftermarknadsfirmorna helt ordning på det här så just kamremmar till dieslar, motordelar med m.m. behöver kollas upp med motorkod eller dyl. för att vara säker på att det blir rätt.
Om man har tur så kan regnummret vara rätt infört och verkligen härröra till rätt bil/motor och chassi som husbilen är byggd på och då blir det lite enklare.
----------------------------
----------------------------
Jag tänkte bara lägga in en länk till en svensk firma som säljer Peter Russek's rep.böcker. De är i enklare utförande svart/vitt och bara i A5 storlek men funkar helt ok som grund i alla fall. Den och sedan också en komplett nerladdad funkar som bra kombination.
Här har du länken till den med bensinbilar, om du vill ha en sådan, i alla fall som grund.

M.v.h. JANKRO.
 

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
Hej det finns en del att köpa i Tyskland, så leta på nätet de delar du behöver. Lösa foder i dessa motorer så se upp om du skall ta av toppen.
Finns mycket att läsa här på forumet, så beroende på vad som skall fixas har du nog många svar här i klubben.
Har en bensin 2,0 själv och den är väldigt driftsäker, ca 29 000 mil och startar och går.
Ingen racer men fram kommer man.
Växellådsolja fyller man uppifrån via kontakten för backljuset, ca 1,8 l, finns två pluggar under på växellådan öppna båda Red line
superlight shockproof brukar många byta till, jag med.
Tack för ditt svar. Jag måste dock fråga, var sitter kontakten för backljuset? Om möjligt, så skulle en bild vara jättetacksamt!
Tack på förhand. Med vänlig hälsning, joar
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Om du lyfter på reservhjulet ser du växellådan, vänster sida i motorutrymmet. (färdriktningen)
Ovanpå växellådan sitter en plugg med två ingående kablar, det är kontakten till backljuset. Om jag minns rätt är det 27 eller 28 mm nyckeltag på
kontakten. Lossa på kablarna och skruva löst kontakten.
Ska se om jag senare under dagen kan ordna ett foto.
Jag tror att du kan ha reservhjulet inne under huven, hursomhelst borde du enkelt kunna se kontakten på växellådan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om du lyfter på reservhjulet ser du växellådan, vänster sida i motorutrymmet. (färdriktningen)
Ovanpå växellådan sitter en plugg med två ingående kablar, det är kontakten till backljuset. Om jag minns rätt är det 27 eller 28 mm nyckeltag på
kontakten. Lossa på kablarna och skruva löst kontakten.
Ska se om jag senare under dagen kan ordna ett foto.
Jag tror att du kan ha reservhjulet inne under huven, hursomhelst borde du enkelt kunna se kontakten på växellådan.
Kontakten bör inte dras åt för hårt vid återmontering. Ganska tunt gods i växellådan.
 
Toppen