• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulator laddning av bodels-och startbatteri

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har elb Nordellectronica 237 och ska installera en ny solregulator, Victron MPPT 75. Min fråga är, går det att koppla in den på Ebl så att både bodels-och start batteriet laddas av solcellen samtidigt. På ebl finns en kontakt för att koppla in solcellsregulator.
Det är tre st kontakter som sitter på samma kontakt, märkt 1=bodels+, 2= bilbatt, 3= - (minus).
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som jag förstått och som det funkar på min bil behöver solcellsregulatorn ha dubbla utgångar för att kunna ladda båda batterierna eftersom ebl:en har dubbla ingångar.
Victron mppt 75 verkar inte ha dubbla utgångar vad jag kan se..... :-(
 
B

Björn R

Guest
Jag har Schaudt EBL 226 där min solcellsregulator är inkopplad. Regulatorn har dock endast en utgång, så den kabeln som skall gå till startbatteriet via ebl är inte inkopplad. Jag har beställt en Schaudt MPPT regulator nu som har utgång för både start och bodelsbatteri. Då skall den kunna ladda båda.
 
Toppen