• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan!
Har fått en solcell monterad på min husbil men i vinter när jag har förvarat husbilen i ett mörkt garage så har bodels batteriet tömts.
Skall det monteras någon Diod eller Strömbrytare på kabeln till batteriet ??

Sture
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan!
Har fått en solcell monterad på min husbil men i vinter när jag har förvarat husbilen i ett mörkt garage så har bodels batteriet tömts.
Skall det monteras någon Diod eller Strömbrytare på kabeln till batteriet ??

Sture
Det skall inte behövas,men har du haft batteriet inkopplat flera månader utan laddning så töms det,du måste koppla från både bodel och startbatteri om du inte laddar dom.
 
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Som Olof skrev ska det inte behövas i solcells regulatorn bör en begränsning av back ström finnas. Ctek som jag har uppger mindre än 1Ah per månad i back ström detta laddar ej ur ett fulladdat batteri men det finns många delar i en husbil som kan tjyv dra ström tex bilelektronik
radio displayer i bo delen larm osv
Så det är alltid bra med frånkoppling av batterierna vid en längre uppställning utan möjlighet till laddning finns behov av matning till tex larm måste man nog ladda någon gång varje månad 720 timmar med 0.1 Amp i förbrukning blir ju 72 Ah/månad.
 

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan!
Det har ej laddat ut tidigare vintrar men det är väl så att man måste koppla ur regulatorn eller batteriet för att det inte skall urladdas.
Tack för svaren.
Sture
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sen finns ju också möjligheten att den interna urladdningen i batteriet ökat med åldern! Men om du laddar batteriet fullt och kopplar lös en pol så sel du ju om spänningen fortsätter sjunka. Dvs du måste ju ha en multimeter att mäta mede.
 

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan!
Jag har en husbil där batteriet sitter under passagerarstolen så man måste ta lös den & även elektroniken för airbagen så man vill helst undvika detta.
Därför skulle man vilja slippa lossa kabeln från solcellen.
Man kanske blir tvungen att montera en brytare på kabeln det skulle underlätta.
Sture
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan!
Jag har en husbil där batteriet sitter under passagerarstolen så man måste ta lös den & även elektroniken för airbagen så man vill helst undvika detta.
Därför skulle man vilja slippa lossa kabeln från solcellen.
Man kanske blir tvungen att montera en brytare på kabeln det skulle underlätta.
Sture
Har aldrig hört talas om att airbag skulle vara ett problem,du ska inte behöva rör solcellerna heller, lossa minuspolen på batteriet bara.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
du ska inte behöva rör solcellerna heller, lossa minuspolen på batteriet bara.

Många moderna regulatorer kräver att batteriet ansluts till regulatorn innan solcellspanelen ansluts.

Detta för att regulatorn först ska kunna känna av batteriets nominella spänning.

En kraftig "strömbrytare" (batterifrånskiljare) mellan solcellspanel och regulator är lösningen på problemet.

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
En brytare är smidig att ha. Mellan solpanelen och regulatorn.
Har aldrig hört talas om att airbag skulle vara ett problem,du ska inte behöva rör solcellerna heller, lossa minuspolen på batteriet bara.
Det brukar vara så att solcellsregulatorn kräver att batteriet ansluts innan solcellerna, därav behovet av en brytare på den sidan. Om man är lite lat och vll slippa skruva loss kabeln.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hejsan!
Jag har en husbil där batteriet sitter under passagerarstolen så man måste ta lös den & även elektroniken för airbagen så man vill helst undvika detta.
Därför skulle man vilja slippa lossa kabeln från solcellen.
Man kanske blir tvungen att montera en brytare på kabeln det skulle underlätta.
Sture
Har du ingen säkring under stolen?
Det hade vi på förra bilen (50 A).
Det räckte att ta ur den
 

Murjek

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
26671
Medlemskap
2024
Hejsan
nää det gör inte det för säkringen är ju för bilens elektriska saker inte för solcellens inmontering.
Solcellen är ju monterad på pluspolen. så om jag drar ut säkringen så är ju fortfarande solcellen ansluten på pluspolen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan
nää det gör inte det för säkringen är ju för bilens elektriska saker inte för solcellens inmontering.
Solcellen är ju monterad på pluspolen. så om jag drar ut säkringen så är ju fortfarande solcellen ansluten på pluspolen.
Det räcker att ta bort ena polen,nu tror jag inte solcellen är problemet ändå.
 
Toppen