• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsladdning

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Har en regulator MPT med dubbla utgångar (bodel resp start) som inte längre fungerar rätt. Om man byter till en MPPT med en utgång kan man då koppla samman de två kretsarna till en för att även startbatteriet ska få laddning, eller är det onödigt?
Verkar svårt att finna MPPT med dubbla utgångar eller?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har en regulator MPT med dubbla utgångar (bodel resp start) som inte längre fungerar rätt. Om man byter till en MPPT med en utgång kan man då koppla samman de två kretsarna till en för att även startbatteriet ska få laddning, eller är det onödigt?
Verkar svårt att finna MPPT med dubbla utgångar eller?
Det finns regulatorer med utgång för underhållsladdning av startbatteri här:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har en regulator MPT med dubbla utgångar (bodel resp start) som inte längre fungerar rätt. Om man byter till en MPPT med en utgång kan man då koppla samman de två kretsarna till en för att även startbatteriet ska få laddning, eller är det onödigt?
Verkar svårt att finna MPPT med dubbla utgångar eller?
Om du kopplar ihop start- och bobatteri på utgången från regulatorn så kommer de alltid vara hopkopplade. Dvs du kommer dra ström ur båda batterierna både vid motorstart och boende (med alla risker det innebär).
Bättre att koppla in en regulator med dubbla utgångar.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
MPPT - Laddningsregulator - solexperternas webbutik MPPT laddningsregulator
webbutik.solexperterna.se
webbutik.solexperterna.se
Det verkar vara lite prisskillnad :spinny:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag det är onödigt. Normalt får startbatteriet tillräcklig laddning när du kör. Enda undantaget är väl om man bara kör väldigt korta sträckor med husbilen så batteriet inte hinner få ordentlig laddning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur kopplar man om radio o ciguttag tilL bodelsbatteriet rent praktiskt. Hur kommer man åt.
Tyvärr är det nog bara att börja följa kabeldragningen. Ev. fungerar det redan idag så att när du slår på bilradion utan att motorn är igång så tas strömmen från bodelen. I så fall är det ju bara att kapa matningen från bilens system. I min bil finns en säkring i EBL som heter "soundsystem" (har inte kollat närmare vad den gör).

Bry dig inte om att koppla om ciguttaget. Det är sannolikt bra mycket enklare att sätta upp ett ytterligare som är matat från bodelsbatteriet.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Hittade ju ett Honda elverk 12v 17,5A på blocket för 500kr det är livförsäkringen i mitt fall går tyst och fyrtakt, klarar även 24v.
Ett fynd som gör att jag aldrig behöver känna mej rädd att bli utan startström och passar pefekt in på den lediga platsen bredvid gasoltuben. Tror knappt jag behöver använda det men en trygghet som gör att jag sover bättre.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det räcker med en utgång på MPPT-regulatorn för att ladda både förbrukar och startbatteri (dock inte samtidigt). Det är inte ofta som startbatteriet behöver laddas men det kan vid tillfällen vara värdefullt att kunna göra det.
I mitt fall kopplade jag utgående ledning från MPPT-regulatorn via en manuell trevägsomkastare. Läge 1 startbatteret laddas, läge 2 bodelsbatterierna laddas och läge 0 ingen laddning alls, vilket kan vara bra om man gör något i systemet.
jag kan även styra hur många batteri Ah som ska laddas via ett sidoinstrument kopplat till regulatorn.
 
Toppen