• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hejsan
Finns det beräkningsmallar för hur många watt som behövs för att räkna ut storleken på solcell.
Har 100 watts cell men funderar på att byta ut den mot större?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enklast är att räkna baklänges.
Hur stora batterier har du?
Hur mycket förbrukning har du på 24h?
Ska bilen bara stå still och klara sig utan tillkopplad el eller startad motor under flera dygn?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ska du fricampa tycker jag att du ska ha runt 300W eller mer, helst så många man kan få rum med.

Jag själv har 3x120W och det räcker inte åt mej dagar utan solsken med min förbrukning, jag har istället en större batteribank som förbrukas.
Ska du bara ha underhållsladdning kan du klara dej på 100W.

Sen beror det även på vädret och hur man parkerat, skugga på panelerna reducerar effekten kraftigt
Klar himmel med sol kan komma upp i ca. 75% från platt liggande paneler på taket.
Mulet i bästa fall 25-30%
Detta i Sverige på sommaren.

Sen är det såklart som Bäckis skriver
Förbrukning av Wh/dygn som kraftigt påverkar.

https://www.husbilhusvagn.se/reportage/prylar/blibli-oberoende-med-solpaneler
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Grattis!
Hur många dygn kan du stå med dina 160W?
Om solen skiner några timmar per dag och jag inte kör värme har jag ingen begränsning,gör av med mindre än 20AH/dygn,vid mulet och värme på ca 2 dygn,förbrukar då ca 40AH per dygn,160AH batteribank laddar ur max 50%.Kör inte med bilen på vintern.
Jag är alltså ingen storförbrukare,LED belysning,några timmar TV,mobilladdning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, då klarar du dej alltså i 4 dygn.
Det är nog ovanligt med så låg elförbrukning som under 13W/h i snitt.
Men det är viktigt att ha koll på sin förbrukning, så man kan anpassa utrustningen därefter.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ampere är en lite avig enhet, som gjord för att missförstå. Men som elnisse får man halv krupp när man läser 1A/h eftersom ampere i sej innehåller just "el per tidsenhet" (närmare bestämt ett ofantlift stort antal elektroner passerar under en sekund).

Så: ett batteri kan laddas med ett antal Ah, och för att tömma det kan man t.ex. dra ur det samma antal A under en timme.
Ta inte illa upp PeterK, du är inte ensam om missuppfattningen och jag kunde lika gärna ha gnällt efter någon annans inlägg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
No problemo :)
Jag vet att effekt skrivs i W, men av någon anledning skrivs det ofta om Ah här, vilket blir missvisande, då det inte har med förbrukning att göra :cool:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Eftersom vi alla (nästan) har 12 V-system i husbilarna, så går det bra med Ah också. Och batteriets kapacitet mäts ju i Ah, och där vet man ju spänningen. Så det är onödigt att räkna om det till W. Dock kan man behöva det eftersom solpanelerna och förbrukarna oftast anger sin effekt i W.
Jag skulle aldrig bry mej om att räkna, montera så många paneler du får plats med! Det kan aldrig bli för mycket el :)
Bara bra om batteriet/batterierna är fulladdade redan vid lunch istället för kl 18.... Då har du marginal för molniga dagar.
 
Toppen