• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för att ladda min Ecoflow delta max ( off grid)

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Hej.
Har köpt en powerbank och den är kanon för mina behov.

Nu letar jag efter solceller som ska klara ladda min Delta Max.
De har portabla solceller på ecoflow hemsida, men till ett löjligt pris.
Exempel 110w för 3700kr... https://ecoflow.se/products/ecoflow-solpanel-110-watt

Så jag tänkte kolla ifall någon som testat köpa på ebay, amazon.se eller andra sidor som är nöjda med billiga solceller?

Pris? ( gärna så billigt som möjligt). Vill gärna ha minst 400W för att kunna ladda denna powerbank effective.
Jag kommer leva offgrid så behöver en bra system då jag kommer vara helt utan 230v.
Denna Delta max har solpaneluttag XT60 . 800W 11-100V DC 10A max ) om det har någon betydelse.

Tack Tack
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sett några här på forumet som köpt portabla solpaneler, men minns inte var, eller hur bra de levererade, det kryllar av dessa på typ Aliexpress m.m.
MEN se upp jag tycker majoriteten av dem är någon form av bluff. ska du ha 400W så blir dessa rätt så skrymmande, just måtten på panelerna är en bra uppgift att jämföra mot påstådda watt, jämför med måtten på fasta solcellspaneler, så får du ett hum om det, man får oftast prestanda efter priset, men det finns undantag.

Nu vet jag inte din dygnförbrukning off grid,
men ska du verkligen vara off grid så rekommenderar jag en LiFeSO4 baserad batteribank istället, samt att man dimensionerar Wh så man klarar iallafall ett par dagar med dåligt väder.

Eco flow delta max är inte gjord för detta, mer för ett weekend bruk, samt ska den leverera varje dygn i flera år så får du bara utnyttja 60% av dess 2000Wh,
och ändå levererar den bara 800 cykler vid 60% SoC, det blir inte mycket till strömförbrukare man kan nyttja då, men du kanske har räknat på detta.

För övrigt så är det en fantastisk produkt :)
Här kan du se hur den klarade Will's test.

 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte en 150W vikbar panel för ett par år sedan från Aliexpress Polen. Den ger att bra tillskott under sommarhalvåret. Finns upp till 300W av den modellen > 1171.34SEK 38% OFF|Dokio Flexible Foldable Solar Panel High Efficience Travel & Phone & Boat Portable 12V 80w 100w 150w 200w 300w Solar Panel Kit|Solar Cells| - AliExpress
Hur varm blir din panel en solig dag?
Skulle man kunna kasta upp en sån på markisen, utan att det blir värmeskador?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur varm blir din panel en solig dag?
Skulle man kunna kasta upp en sån på markisen, utan att det blir värmeskador?
Hej Peter...
Jag kastade upp min 100w på markisen när jag var i Grekland, vevade in lite så panelen blev "fastlåst" i markisen.
Jag skulle ha haft kvar panelen idag, om det inte hade varit så en dag, att när jag skulle ta in panelen på kvällen, så var den borta... Hittade den helt trasig ett par 100 meter längre bort...
Värmen från panelen har i vart fall inte skadat eller missfärgat markisen... Så där fungerar det ok...
Värre är det om vinden får tag i panelen, jag vet inte varför min vikbara panel blåste iväg... Den var på 100w och kostade då 2500:- spänn
 

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Jag har sett några här på forumet som köpt portabla solpaneler, men minns inte var, eller hur bra de levererade, det kryllar av dessa på typ Aliexpress m.m.
MEN se upp jag tycker majoriteten av dem är någon form av bluff. ska du ha 400W så blir dessa rätt så skrymmande, just måtten på panelerna är en bra uppgift att jämföra mot påstådda watt, jämför med måtten på fasta solcellspaneler, så får du ett hum om det, man får oftast prestanda efter priset, men det finns undantag.

Nu vet jag inte din dygnförbrukning off grid,
men ska du verkligen vara off grid så rekommenderar jag en LiFeSO4 baserad batteribank istället, samt att man dimensionerar Wh så man klarar iallafall ett par dagar med dåligt väder.

Eco flow delta max är inte gjord för detta, mer för ett weekend bruk, samt ska den leverera varje dygn i flera år så får du bara utnyttja 60% av dess 2000Wh,
och ändå levererar den bara 800 cykler vid 60% SoC, det blir inte mycket till strömförbrukare man kan nyttja då, men du kanske har räknat på detta.

För övrigt så är det en fantastisk produkt :)
Här kan du se hur den klarade Will's test.

glömde nämna att jag vill sätta upp fasta panel på husbilens tak.
Yes ha räknat på allt du nämner.
Kommer använda mig av USB C mycket då ström kommer köras via där för datorn etc, så jag kommer inte sätta igång AC uttagen på baksidan som slutar extra ström som du nämde. Bara ibland för andra stuff man ska använda ibland.

Ville inte slänga in LiFeSO4 i husbilen för det kommer nog bara bli en 6-12 månader trip detta. Känns skönt att kunna ta med sig powerbank dit man behöver.

så jag letar efter solceller att sätta uppe på husbilen, billigt som de går men gärna hög W.
Vill ej lägga för mycket pengar då jag aldrig kommer få tillbaka allt nytt man köper och slänger på husbilen samt planerar inte på att ha husbilen mer än 6-12 månader :)
 

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Jag köpte en 150W vikbar panel för ett par år sedan från Aliexpress Polen. Den ger att bra tillskott under sommarhalvåret. Finns upp till 300W av den modellen > 1171.34SEK 38% OFF|Dokio Flexible Foldable Solar Panel High Efficience Travel & Phone & Boat Portable 12V 80w 100w 150w 200w 300w Solar Panel Kit|Solar Cells| - AliExpress
Undra ifall man kan klista fast dessa på taket? Var inte alls farligt pris. 2 st blir ju 6000kr och de blir 600w... typ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
glömde nämna att jag vill sätta upp fasta panel på husbilens tak.
Yes ha räknat på allt du nämner.
Kommer använda mig av USB C mycket då ström kommer köras via där för datorn etc, så jag kommer inte sätta igång AC uttagen på baksidan som slutar extra ström som du nämde. Bara ibland för andra stuff man ska använda ibland.

Ville inte slänga in LiFeSO4 i husbilen för det kommer nog bara bli en 6-12 månader trip detta. Känns skönt att kunna ta med sig powerbank dit man behöver.

så jag letar efter solceller att sätta uppe på husbilen, billigt som de går men gärna hög W.
Vill ej lägga för mycket pengar då jag aldrig kommer få tillbaka allt nytt man köper och slänger på husbilen samt planerar inte på att ha husbilen mer än 6-12 månader :)

ok, det beror på när du behöver dina solpaneler, klarar du lång leveranstid (typ mars) så leta på Aliexpress
är det mer bråttom så leta hos båt, husbil, husvagns- firmor. men då blir priset rejält högre.

Det funkar att limma de tunna panelerna direkt på husbilstaket, finns trådar om det i forumet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
ok, det beror på när du behöver dina solpaneler, klarar du lång leveranstid (typ mars) så leta på Aliexpress
är det mer bråttom så leta hos båt, husbil, husvagns- firmor. men då blir priset rejält högre.

Det funkar att limma de tunna panelerna direkt på husbilstaket, finns trådar om det i forumet.
Det är enormt lång tid på leveranser från Kina nu. Jag beställde grejor i slutet av september som fortfarande inte kommit...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Toppen