• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller dålig laddning

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Jag har 2 st solceller á 120 w st och två st litiumbatterier. När solen skiner från en klarblå himmel laddar de ca 2,6 A/ batteri och i skuggan laddar de inte alls.
Har en laddare LTC MPPT-15.
Det måste väl vara något fel.
 

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Du har rätt Peter , det är fel regulator. Den som sitter i bilen är inte avsedd för li-batterier. Det är inte alltid som fackmän vet vad som gäller.
Blev rekommenderad en Victron Smart Solar 100/20. Tror Du den kommer att funka?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har rätt Peter , det är fel regulator. Den som sitter i bilen är inte avsedd för li-batterier. Det är inte alltid som fackmän vet vad som gäller.
Blev rekommenderad en Victron Smart Solar 100/20. Tror Du den kommer att funka?
Jag må se dåligt, men jag kan inte se att denna har laddningsalgoritm för LiFePO4-batterier.
Jag vet att Votronic har modeller för LFP, kanske Victron också har det (?)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo Victron Victron Smart Solar 100/20 har profil för LiFePO4 och dessutom en helt egen fritt konfigurerbar profil. En väldigt bra MPPT regulator. Koppla paneler i serie så får du ut mest.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo Victron Victron Smart Solar 100/20 har profil för LiFePO4 och dessutom en helt egen fritt konfigurerbar profil. En väldigt bra MPPT regulator. Koppla paneler i serie så får du ut mest.

Kan du finna hur deras LFP-algoritm ser ut?
borde vara CC,CV.

Fann detta nyss, MPPT 100/20 Lithium Battery Configuration - Victron Community
den har ett LiFePO4-läge som kommer fram ifall man scrollar i menyn.
Victron har en mycket behändig app som jag gillar.

Den borde funka bra Magnus, den kostar dock en slant, kolla på amazon, kanske du hittar den till bättre pris där.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En möjlighet är att välja Victron 75/15 som är billigare,ytterst sällan 240w solpanel ger 15A,jag har denna regularor till 160W har aldrig sett mer än 9A.
Observera att den ska heta Smart om du vill ha appstyrning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Peter och Olof för svar skall kolla upp detta och beställa. Tror Ni att jag kan montera detta själv: Jag har begränsade kunskaper i ämnet
Det fixar du,koppla först +/- från batteriet därefter samma från solpanelerna( PV),det är tydligt uppmärkt på regulatorn var du ska koppla.
Sedan laddar du ned Victronappen kopplar upp den mot regulatorn och ställer in batterityp,i appen ser du hur mycket panelen laddar samt statistik per dygn osv. om man är intresserad!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Peter och Olof för svar skall kolla upp detta och beställa. Tror Ni att jag kan montera detta själv: Jag har begränsade kunskaper i ämnet
Med all info du nu fått så har du nog större chans att lyckas än den s.k. fackmannen (som inte direkt träffade rätt) även om du känner dig lite osäker, men då är det ju bara att fråga lite mer här, kanske med hjälp av någon bild.

:msn_wink: M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skall beställa den idag. På det här forumet finns mycket kompetens om jag behöver hjälp. Tack!
Rekommendationen från Victron är att koppla solcellerna i serie, det innebär att du får högre spänning till regulatorn 35-40V, vilket gör att den startar laddning tidigare,den kräver 5V över batterispänning för att börja ladda.
Min erfarenhet är att detta inte är helt nödvändigt för dig att koppla om din befintliga installation,jag har en solcell och den börjar ladda runt 0400 så här års.
 
Toppen