• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Elsystem Solcell

hebofe

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
32534
Medlemskap
2026
dags att investera i solcell på husbilen, tips på vilket märke och pris var man skall köpa det. Använder inte husbilen på vintern utan vår/sommar och höst.

Jag hade satsat på en riktig panel och inte flexibel som limmas direkt på taket. Sen en ordentlig MPPT-laddare av känt märke (t.ex. Victron).

Storlek är det bara du som kan avgöra. Det beror ju på vad du har för batterier, förbrukning och användningsmönster.

Sunlux brukar ha färdiga paket att köpa.

Hej, om du vill ha direktlänk till något utan att du vet vad du behöver, så kan ev. något åt det här hållet, helt komplett för montering och med rätt bra pris kanske vara lagom. (VICTRON'en har utgång för belastning i detta utförande, men den utgången struntar man bara i.)

Här har du länken till samma firma med ytterligare kompletta anläggningar både mindre och större om du vill kolla.

Kolla storleken på Solpanelen bara och mät på taket så den får plats med minst någon dm. marginal runt om från takluckor och andra saker på taket.
Tänk sedan på genomföringen som följer med bör/måste komma ner i ett överskåp inne i bilen så det finns väg att dra sladdarna helst osynligt, och även lämpligt ställe för regulatorn någonstans på vägen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Beställde själv 2st av denna.

Senast ändrad:
Jag köpte Victron rakt av, både solpaneler (hårda) och controller. Med lite pussling fick jag in 580 W solceller (175+175+115+115).

Tillbaka
Toppen