• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell / watt?

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
Hej - undrar hur jag skall kunna få reda på hur många watt som mina solceller är på? Det finns ingen märkning (vad jag kan se) på dom. Kan cellernas uteffekt på något sätt ha med storleken på cellerna att göra / hur få i.s.f. ? (behöver kolla/köpa ny regulator och vill handla en som är "rätt" i sammanhanget. Tacksam för kloka råd / mvh/GP
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar en mppt-regulator som är effektivare än andra typer.
Jag har en Victron som även har blåtand och app för övervakning. Finns för olika strömmar och spänningar.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En solpanel med måtten 105x45 cm ligger på 100W.... Halva längden blir då 50W...... Och är den då ca 50cm längre så blir det....... Detta klara du säkert att själv räkna ut...
Nu finns det visserligen paneler med helt andra mått och då fungerar inte ovan exempel.....lycka till

Annars kan du räkna m³ på panelen, och 1m³ är då 200W
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
En solpanel med måtten 105x45 cm ligger på 100W.... Halva längden blir då 50W...... Och är den då ca 50cm längre så blir det....... Detta klara du säkert att själv räkna ut...
Nu finns det visserligen paneler med helt andra mått och då fungerar inte ovan exempel.....lycka till

Annars kan du räkna m³ på panelen, och 1m³ är då 200W
Du menar nog m2, men det vet du väl.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
666
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har en 160W solpanel på vår Nordic och en 10A MPPT regulator från Victron. Jag har aldrig lyckats få ut mer än 7A ur panelerna och max 510Ah/dygn. Det ska nog väldigt mycket mer solpanelseffekt (och fler paneler) till för att få ut kontinuerligt mer än 10A under en normal svensk sommardag.
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
Du kan mäta ytan och räkna antalet celler och jämföra med de som säljs så hamnar du i närheten. Kolla även spänningen. Ofta sitter det en märkskylt under panelen som man kan ta kort på med mobilen.
Du kan mäta ytan och räkna antalet celler och jämföra med de som säljs så hamnar du i närheten. Kolla även spänningen. Ofta sitter det en märkskylt under panelen som man kan ta kort på med mobilen.
Hej och tack för ditt svar/tips (värdefullt för mej i.a.f.). Skall kolla och beräkna. Mvh/ Göarn P
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar en mppt-regulator som är effektivare än andra typer.
Jag har en Victron som även har blåtand och app för övervakning. Finns för olika strömmar och spänningar.

Hej och tack för ditt svar/tips (värdefullt för mej i.a.f.). Skall kolla och beräkna. Mvh/ Göarn P
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
En solpanel med måtten 105x45 cm ligger på 100W.... Halva längden blir då 50W...... Och är den då ca 50cm längre så blir det....... Detta klara du säkert att själv räkna ut...
Nu finns det visserligen paneler med helt andra mått och då fungerar inte ovan exempel.....lycka till

Annars kan du räkna m³ på panelen, och 1m³ är då 200W
Hej och tack för ditt svar/tips (värdefullt för mej i.a.f.). Skall kolla och beräkna. Mvh/ Göarn P
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Jag har en 160W solpanel på vår Nordic och en 10A MPPT regulator från Victron. Jag har aldrig lyckats få ut mer än 7A ur panelerna och max 510Ah/dygn. Det ska nog väldigt mycket mer solpanelseffekt (och fler paneler) till för att få ut kontinuerligt mer än 10A under en normal svensk sommardag.
Blev det inte lite fel med dyngs amperen 510Ah?
Annnars byter jag våra direkt :msn_laugh:
/ Bengt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en 160W solpanel på vår Nordic och en 10A MPPT regulator från Victron. Jag har aldrig lyckats få ut mer än 7A ur panelerna och max 510Ah/dygn. Det ska nog väldigt mycket mer solpanelseffekt (och fler paneler) till för att få ut kontinuerligt mer än 10A under en normal svensk sommardag.

Det låter lite lågt på en 160W panel, jag får som bäst ut drygt 7A på varje 120W panel, har 3st.
Men jag förbrukar mer än de ger, med min snittförbrukning behövs det dubbla, ca.700W.
 
Toppen