• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell för vinterladdning

Mato Sapa

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Södertälje
Undrar om det räcker med solcellen på taket för att underhållsladda bodelsbatteriet när husbilen (Sunlight T58) står utan el under bar himmel i vinter. Inser att solcellen måste vara fri från snö. Tänkte slippa skruva loss stolen och förvara batteriet hemma.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju fungerat för mej, även om det inte blir klar sol så blir det ju en pågående laddning som ska vara större än den inbyggda urladdningen beror lite på batteriets kondition och typ.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns ju ett antal olika sorters batterier en del av blybatterierna har högre självurladdning än andra.
Det är ju självurladdningen som bestämmer hur mycket man måste ladda tillbaka för att behålla full laddning.
En gammal regel för blybatterier var ju att ladda minst var tredje månad. Har man 95 ah bör man då ladda tillbaka en tredjedel per månad ca 1ah om dagen ger solpanelen 0,5A under tre timmar så klarar man sej alltså utan problem. Har inte sett mycket data på sånt men man kan ju mäta lite hur mycket det laddar en gråmulen kväll så kan man ju göra en bedömning men det kommer ju soliga dagar även i januari och då pytsar den ju i ganska mycket i batteriet. Man måste dock se till att inga anslutna apparater är på och drar ström och det brukar alltid vara något som är inkopplat även om det är avstängt. Men det gäller ju i lika hög grad startbatteriet som förmodligen i egenskap av startbatteri har högre självurladdning.Sen är det ju så att man ska ha ganska laddade batterier om det blir ordentligt kallt eftersom de fryser sönder om de är urladdade, om de är urladdade inträder en kemisk process som gör att det blir en beläggning på blyplattorna som minskar den aktiva ytan och gör att kapaciteten kanske bara blir hälften. Om det får fortsätta är batteriet helt förstört. Viss återhämtning kan ske med typ cetekladdare men är osäkert.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Beror ju litet på hur stora solpaneler du har men generellt skulle jag säga att det funkar.

Hade litet under 100W solpanel på min båt och den klarade av att hålla 330Ah AGM-batterier under vinteruppläggningen. Då stod båten dessutom under en transparent presenning.

Självurladdningen sjunker med sjunkande temperatur så det behövs väldigt lite för att hålla batterierna i kondition under vanliga vintertemperaturer.

MVH
Hans
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg bor i Danmark på højde med Örkelljunga.

Jeg har min husbil stående ved huset under en carport med dobbelt lag gennemsigtig plast. I maj 2015 fik jeg 2x100w solceller på taget og siden har jeg ikke stået på landstrøm.

Både bodelsbatteri og startbatteri underholdslades hele vinteren uden problemer. I starten var begge blybatterier, men jeg har siden udskiftet bodelsbatteri til LiFePo4 og det går også uden problemer. Batterierne er monteret i bilen året rundt.

Vi har jo ikke rigtig vinter på vore breddegrader, så jeg har ikke haft problemer med ladning i kulde. I år har jeg dog fået monteret et stop for ladning ved +5 grader, så må vi se hvordan det går vinteren 2020/21 med underholdsladningen.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Laddar du batteriet helt och kopplar loss minuspolen behövs ingen underhållsladdning under vintern.
Så har jag gjort flera år. Inga problem om batteriet är friskt.
Jag mäter efter några månader så att spänningen är minst 12.42 volt
Min erfarenhet och iakttagelser är att det är det bästa att göra, dvs fulladdat batteri (bort med minuspolen) och sen låta dom stå kallt(minus grader), det verkar vara bättre än att ta in dom i rumstemperatur, om vi pratar blybatterier då.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Min erfarenhet och iakttagelser är att det är det bästa att göra, dvs fulladdat batteri (bort med minuspolen) och sen låta dom stå kallt(minus grader), det verkar vara bättre än att ta in dom i rumstemperatur, om vi pratar blybatterier då.
Helt rätt att självurladdningen sjunker med temperaturen. Självurladdningen vid minustemperatur är 0.5 - 1% per månad. Samtidigt kan de inte ge ifrån sig så mycket ström när de är kalla. Det är därför man förvarade batterierna inomhus när det är riktigt kallt och man skulle ha dom i bilen på morgonen. Men i en vinterförvarad husbil skall man ju inte ha dom på morgonen. :)

Fulladdade batterier klarar väldigt kallt väder utan att frysa sönder. Kommer tyvärr inte ihåg siffran, men -25 grader var det åtminstone.

MVH
Hans
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Helt rätt att självurladdningen sjunker med temperaturen. Självurladdningen vid minustemperatur är 0.5 - 1% per månad. Samtidigt kan de inte ge ifrån sig så mycket ström när de är kalla. Det är därför man förvarade batterierna inomhus när det är riktigt kallt och man skulle ha dom i bilen på morgonen. Men i en vinterförvarad husbil skall man ju inte ha dom på morgonen. :)

Fulladdade batterier klarar väldigt kallt väder utan att frysa sönder. Kommer tyvärr inte ihåg siffran, men -25 grader var det åtminstone.

MVH
Hans
citerar från googling, wooping -68 grader..:)

Ett fulladdat batteri fryser först vid -68 grader men ett urladdat fryser och förstörs direkt när det blir minusgrader.) Sen kan man ta sin multimeter och med jämna mellanrum kolla att spänningen inte sjunker under 12,4 volt för då är det dags att ladda in lite ström i batterierna igen.
 
Toppen