• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart grilldax! Tips på bra marinad!

H

hianders

Guest
Hej! Snart är det ju dax att ta fram grillarna så här kommer ett bra tips på en marinad till framförallt fläskkött:
--------------------------------------------------------------------------
GRILLMARINAD

till bl a fläskkarré



2 dl olja
2 dl chilisås
1 dl honung
1 dl soja
½ dl vatten
3 tsk dijonsenap
3 krossade vitlöksklyftor
ca 3 tsk salt
ca 2 tsk peppar (svartpeppar)

Späd med coca cola, ca 1-1,5 dl.

Det här är ett recept från mågen som är kock och som har gjort den här marinaden ”på en höft”. Man kan alltid justera måtten lite efter tycke och smak. Krydda ordentligt med salt och peppar, kan vara lite i underkant på receptet.

Låt köttet ligga i marinaden tre till fyra timmar innan tillagning.


Lycka till!

Inger
---------------------------------------------------------
:spinny:
 
H

hianders

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Lyfter fram denna tråd eftersom grillsäsongen närmar sig med stormsteg. Marinaden kan verkligen rekommenderas!

Ha en bra grillsommar!

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Burgare med citrusaioli

4 portioner
Ingredienser
ca 500g
blandfärs
1½ dl
http://www.cajp.se/sv/produkter/grilloljor/caj_p_orginal.aspxCaj P original grillolja
1 st
gul paprika, fint hackad
2 st
tomater, urkärnade och fint hackade
1 st
ägg
Till servering:
valfri aioli

Gör så här

Blanda färs, 1 dl grillolja, grönsakerna och ägget. Smaka av med salt & peppar. Forma medelstora köttbullar och platta till dem lätt. Kolgrilla, stek eller ugnsbaka köttbullarna tills de är färdiga och har fått en trevlig gyllenbrun färg. Droppa resterande grillolja över köttbullarna.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Receptet låter spännande.Tilläggas kan att om man marinerar i en plastpåse så går det bara åt en tredjedel av ingridienserna som man ändå inte tänker spara. Tänk bara på att om du marinerar kött med ben att kanske ta dubbla påsar. Trevlig grillsommar Calleinvierno/Roffe
Hej! Snart är det ju dax att ta fram grillarna så här kommer ett bra tips på en marinad till framförallt fläskkött:
--------------------------------------------------------------------------
GRILLMARINAD

till bl a fläskkarré



2 dl olja
2 dl chilisås
1 dl honung
1 dl soja
½ dl vatten
3 tsk dijonsenap
3 krossade vitlöksklyftor
ca 3 tsk salt
ca 2 tsk peppar (svartpeppar)

Späd med coca cola, ca 1-1,5 dl.

Det här är ett recept från mågen som är kock och som har gjort den här marinaden ”på en höft”. Man kan alltid justera måtten lite efter tycke och smak. Krydda ordentligt med salt och peppar, kan vara lite i underkant på receptet.

Låt köttet ligga i marinaden tre till fyra timmar innan tillagning.


Lycka till!

Inger
---------------------------------------------------------
:spinny:
 
H

hianders

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Jag brukar faktiskt marinera i plastpåsar och slå en knut på så att inget rinner ut. Lägger sedan påsarna med innehåll i en burk och vänder på då och då.

Inger
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Coca Cola marinad

Passar kalasbra till fläskkött och fisk. Vi har testat till nötkött också och det går också bra.

1 dl Coca Cola
1/2 dl olja
2 msk honung
1 tsk kanel
2 tsk malen koriander
1 tsk chilipulver
2 skalade vitlöksklyftor

//Roger
 
H

hianders

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Spännande variant på det recept jag lade ut!

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Den här går också bra till fläskkött.

1 dl olja
1 msk honung
1 msk rivet limeskal
3 msk soja
1 krm svartpeppar
2 krm vitpeppar
salt efter eget tycke
2 krm citronpeppar
2 krm chilipulver
2 msk Caj P:s grillkrydda



//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Snart grilldax! Tips på bra marinad!

Grillsäsongen har rivstartat och jag lyfter den här tråden med ett egenkomponerat marinadtips.

Här är ingredienserna:

DSC_0244.jpg


Jag kör efter tycke och smak så mängderna är lite svårt att uppge. Jag brukar dessutom blanda till så det räcker till en flaska att ha i kylen. Jag provar i alla fall:

1,5 dl olja, 0,5dl balsamvinäger, 0,5dl japansk soya, 0,5dl chilisås, 1 msk Sambal oelek, 2 stora klyftor pressad vitlök.
Ovanstående ger en lite syrlig marinad, vill man ha lite sötma så häller jag i 0,5dl Sweet chili och 1 msk flytande honung.

Som vanligt gör marinaden bäst nytta om den får umgås med köttet i ett dygn, men ett sätt att snabba upp processen till några timmar är att lägga kött och marinad i en plastpåse och blanda runt ganska ofta.

Jag brukar grilla med indirekt värme i kolgrill, d.v.s. i mitt fall med klotgrill med locket på. Jag har dock starka funderingar på att köpa mig en lokomotivgrill, s.k. BBQ smoker (nån som har till salu så hojta till).
Marinaden som blir kvar i påsen brukar jag pytsa ut på det jag grillar i slutet av grillningen. Vi grillar oftast fläskfilé, fläskytterfilé, oxfilé, ryggbiff, lövbiff eller kycklingfilé. En fläskfilé brukar vi först dela i tre delar och sedan delar vi varje bit en gång längsgående - det blir lagom bitar som inte tar för lång tid att grilla. Indirekt grillning ger väldigt saftiga köttbitar.
Vi brukar ackompanjera köttet på grillen med marinerade champinjoner och röd paprika.


Förra året blev jag så vansinnigt trött på de enformiga smakerna på färdig grillolja/marinad i butiken så jag bestämde mig då för att bli mästare på marinad i år :)
Blir jag inte "mästare" så har jag i alla fall testat lite nya intressanta smaker :)
 
Toppen