• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabbkoppling grill

The Hawk

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borås
HBK-Nr
31643
Medlemskap
2024
Hej!
Precis införskaffat en Royal Camping Gasolgrill, skulle vilja ha en snabbkoppling direkt på grillen, nu är den en lång utstickande slang nippel som i så fall måste skruvas av och på vid varje grilltillfälle. Jag har tänkt att ha ca 2-3 m slang och då så blir det väldigt otympligt att ha den lindad runt grillen och stor risk för skador på slangen med. Så frågan är: Har ngn en likadan grill som jag köpt och kan komma med bra tips på anslutning. Har tänkt ansluta grillen till flaska 2 genom att ha luckan öppen, tills jag installerat externt gasoluttag.

Peter
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Glad Påsk . Det går utmärkt. Jag har en 8 meter lång slang till en 4 lågig stor grill det funkar jättebra. Lagligt vetja inte.

Hälsningar Sanddammaren
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
På min bil är det gasoluttag originalmonterat.
Lösningen jag valde innefattar att inte använda denna till grillen.
Varför begränsa sig var man grillar med en slang?

I stället har jag med mig en 10Kg gasolflaska, som kan tas med var jag än vill grilla runt husbilen map vind, sol, skugga osv.
Så hade vi det också på förra bilen.

vi upptäckte att detta var en helt meningslös ”finess” , var bara en begränsning. Nu använder vi en lös grill med liten glasflask. så mycket mer flexibelt att kunna ställa var som.
det här är en sådan grej som låter bra i teorin men som i praktiken inte är någon bra alls...
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hej!
Precis införskaffat en Royal Camping Gasolgrill, skulle vilja ha en snabbkoppling direkt på grillen, nu är den en lång utstickande slang nippel som i så fall måste skruvas av och på vid varje grilltillfälle. Jag har tänkt att ha ca 2-3 m slang och då så blir det väldigt otympligt att ha den lindad runt grillen och stor risk för skador på slangen med. Så frågan är: Har ngn en likadan grill som jag köpt och kan komma med bra tips på anslutning. Har tänkt ansluta grillen till flaska 2 genom att ha luckan öppen, tills jag installerat externt gasoluttag.

Peter
Hej Peter!!
Här kommer de lösningar som jag har gjort på min bil.
Lödit/svetsat (eller med slangbit & slangklämma) en nippel (hane) särskilt för gasol, på alla gasgrillar & gasspisar.
Se'n har jag gjort två femmetersslangar med hane - hona i varsin ände. Plus fast uttag på utsidan bilen. Väldigt bekvämt & flexibelt!!

M.V.H. Jack43
 

Bilagor

  • IMG_6433.JPG
    IMG_6433.JPG
    4,6 MB · Visningar: 123
  • IMG_6434.JPG
    IMG_6434.JPG
    4,7 MB · Visningar: 122
  • IMG_6435.JPG
    IMG_6435.JPG
    4,7 MB · Visningar: 121
F

f.d. 53452

Guest
En synpunkt som kan vara relevant ibland är att ju längre slang desto större mängd restgas när man slutar grilla. Detta gäller även om man stänger av nära flaskan eftersom slangen inte ventileras (tomblåses). Oftast saknar det reell betydelse förutom lite extra utsläpp (sic).
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
från gasol folk med storkunskap bör man inte ha längre slang än 2 meter efter reduserventilen om man kopplar direkt på flaskan får man högre
tryck och kan använda långa slangar kanske inte tillrådigt ???? fullt tryck ända fram till grill eller ha reduserventil vid grillen
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
från gasol folk med storkunskap bör man inte ha längre slang än 2 meter efter reduserventilen om man kopplar direkt på flaskan får man högre
tryck och kan använda långa slangar kanske inte tillrådigt ???? fullt tryck ända fram till grill eller ha reduserventil vid grillen
Har 3,5 m slang till grillen som jag kopplar till fast uttag på husbilen. Har funkat hur bra som helst i flera år....:msn_thumbup::)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har ett utvändigt gasoluttag, en 2m slang till grillen och en förlängningsslang på 2m med gasolkopplingar i båda ändar, totalt blir det 8m från flaskan och regulatorn till grillen. Har aldrig märk någon trycksänkning.
 

Majaa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
601
Medlemskap
2025
Hej!
Precis införskaffat en Royal Camping Gasolgrill, skulle vilja ha en snabbkoppling direkt på grillen, nu är den en lång utstickande slang nippel som i så fall måste skruvas av och på vid varje grilltillfälle. Jag har tänkt att ha ca 2-3 m slang och då så blir det väldigt otympligt att ha den lindad runt grillen och stor risk för skador på slangen med. Så frågan är: Har ngn en likadan grill som jag köpt och kan komma med bra tips på anslutning. Har tänkt ansluta grillen till flaska 2 genom att ha luckan öppen, tills jag installerat externt gasoluttag.

Peter
Hej! jag gick till slangservice i Uppsala och dom fixade det åt mig så nu kan jag ta med grillen hem också
dom har godkända gasolkopplingar och man får den längden man vill
 
Toppen