• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snökedjor, Erfarenhet av Thule (König) XG-12 Pro 245/247

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fris

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härryda
HBK-Nr
26365
Medlemskap
2024
Hej
Vi beställde snökedjor Thule (König) XG-12 Pro 245 .
Kedjorna skulle passa till 225/75-16

Provade hemma att montera på husbilens vinterdäck (nokia hakkapeliitta c3) men kedjorna passade inte, provade då att montera på sommardäcken (michelin agilis) men de passade inte. Skickade mail till König i Italien, fick svar att troligtvis var mina fälgar för breda och att jag skulle prova med XG-12 Pro 247 istället.

Är det någon annan på forumet som har erfarenhet från dessa kedjor till 225/75-16 tro?

// Fredrik
 

Bilagor

  • Kedjor.jpg
    Kedjor.jpg
    336,1 KB · Visningar: 29

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi kör XG-12 pro 245 till våra 225/75 R16 med bra resultat. Vi kör dubbfria Hakka C3.
 

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Jag kommer inte ihåg om mina kedjor har samma beteckning. Men de ser lika ut enl. bilden. Jag har faktiskt aldrig behövt använda dem hittills. men brukar öva på att lägga på dem ibland. En gång blev det som att de inte passade alls. Fast jag har haft på dem flera gånger. Det visade sig att jag lyckats att "sno" ett par länkar, gick knappt att se. Men det lilla gjorde att det kändes som helt fel kedjor. Så nu för tiden är jag väldigt noga att ändarna inte kan få till en "knut".
 

Fris

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härryda
HBK-Nr
26365
Medlemskap
2024
Fick rådet från leverantören (König) att en storlek större skulle passa.
Beställde hem XG-12 Pro 247 från Amazon, dessa passade riktigt bra på våra dubbade Nokia Hakkapeliitta c3.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen