• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smarta shuntar?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fick upp ögonen för Victron smartshunt.
Det som gör den intressant för mig är Bluetooth funktionen.

Frågor,
Är Victron smartshunt bra map precision?

Någon som känner till något annat, billigare fabrikat än Victron, på en Bluethooth uppkopplad shunt.

Blir sugen för att hålla koll på mina bly kol AGM.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte min 500A smartshunt här Victron Energy SHU050150050 SmartShunt 500A Batterimonitor med Direct Bluetooth, Svart, 1 st : Amazon.se: Industriella verktyg & produkter

Jag kan bara jämföra den med min existerande mätning i bms123, samt Hymer original analoga amp-meter och då är Victron mycket nära verkligheten.
Angående BT-funktionen så är den det enda jag kan klaga på, jag måste befinna mej max. 1,5m ifrån shunten för att få kontakt, det kan bero på placeringen, men jag har även en Victron 30A laddare med BT på samma ställe i min batteribox, och den når jag på betydligt längre avstånd.


Klarar du dej utan BT och med en display istället så kommer du billigt undan,
jag har haft denna igång i ett hemmabygge sedan i våras, den fungerar klockrent och är enkel att läsa av 139.04SEK 46% OFF|TR16 DC 8 120V 50A 100A 350A Battery Capacity Tester Voltage Current Meter Battery Capacity Monitor Indicator Ammeter Voltmeter|Battery Testers| - AliExpress
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har denna och är helnöjd. Bra att löpande kunna se aktuell och ackumelerad urladdning.
Bra räckvidd på BT men det beror helt på placeringen. Enkel att installera och driftsätta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En fundering dök upp:msn_quest:

Jag har redan en shunt i systemet, på originaldisplayen kan jag se batterispänning och ström som lämnar/laddar batteribanken.

1. Är det någon som vet om det går att använda Smart-shuntens (Victron) kabelkontakt för att fortsatt mata originaldisplayen med information?
(standardgränssnitt? Ok en fånig dröm, men i båtvärlden har dom lyckats)
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Jag är jättenöjd med min Victron smartshunt 500A har även en SmartSolar MPPT 75/15, då kan man koppla upp ett blåtand nätverk emellan enheterna så laddregulatorn får ström förbrukningen också!
Mvh
Anders
Kan du utveckla lite mer " koppla upp ett blåtand nätverk emellan enheterna" hur går man tillväga?

Kan det funka att bygga blåtandsnätverk mellan smartshunt och en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle?

Blev till å beställa en Smartshunt 500A/50mV från Husvagnhusbil.se till nya (begagnade) husbilen som har en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle installerad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fundering dök upp:msn_quest:

Jag har redan en shunt i systemet, på originaldisplayen kan jag se batterispänning och ström som lämnar/laddar batteribanken.

1. Är det någon som vet om det går att använda Smart-shuntens (Victron) kabelkontakt för att fortsatt mata originaldisplayen med information?
(standardgränssnitt? Ok en fånig dröm, men i båtvärlden har dom lyckats)
En vanlig standar shunt är som oftast på 75mv...så troligen är din på 75mv.
Så steg ett blir att kolla om Victron smart shunt är på 75mv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan du utveckla lite mer " koppla upp ett blåtand nätverk emellan enheterna" hur går man tillväga?

Kan det funka att bygga blåtandsnätverk mellan smartshunt och en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle?

Blev till å beställa en Smartshunt 500A/50mV från Husvagnhusbil.se till nya (begagnade) husbilen som har en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle installerad.
Olika tillverkare på dina enheter gör det svårare,har du tex. enbart Victron så finns möjligheter att bygga ,OM man tycker det är värt pengarna.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Kan du utveckla lite mer " koppla upp ett blåtand nätverk emellan enheterna" hur går man tillväga?

Kan det funka att bygga blåtandsnätverk mellan smartshunt och en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle?

Blev till å beställa en Smartshunt 500A/50mV från Husvagnhusbil.se till nya (begagnade) husbilen som har en Bluesolar 75/15 med bluetooth Dongle installerad.
Hej!

Det verkar funka även med Bluesolar, se

kapitel 4 och skärmdumpen jag bifogat visar att med "dongle" ska det funka, se sedan kapitel 6, för hur du i appen installerar smart network via blåtand.

Mvh
Anders
 

Bilagor

  • Bluesolar_smart_network.JPG
    Bluesolar_smart_network.JPG
    91 KB · Visningar: 23

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
För förståelse: går det att koppla ihop Victrons blåtandsenheter endast med blåtand eller behövs VE-direct-kablarna?
Ja man skapar ett VE.smart nätverk mellan blåtands enheterna i appen, kolla pdf filen jag länkade till ovan.
Inga kablar behövs, om du inte har otur och din enhet har fel hårdvaru version, finns lista på versioner som ej funkar I pdf dokumentet ovan, om det bara är för gammal firmware, så uppdatera först.
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag kör sammankoppling av SmartShunt och BlueSolar. Det som laddaren använder är eventuell tempgivare (tillval) på shunten. Eftersom jag har litium (som ej ska tempkompenseras vid laddning) är det inte mycket nytta man har av att enheterna pratar med varandra.

Eftersom båda har blåtand behövs inga kablar.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hade gärna sett lite mer nytta av att koppla ihop Victrons enheter. T.ex. styra laddning baserat på shuntens SOC, stänga av inverter under ett visst SOC-värde osv. Nu tar använder de bara något enstaka värde från varandra.

Trots detta älskar jag Victrons grejer, grym kvalité.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hade gärna sett lite mer nytta av att koppla ihop Victrons enheter. T.ex. styra laddning baserat på shuntens SOC, stänga av inverter under ett visst SOC-värde osv. Nu tar använder de bara något enstaka värde från varandra.

Trots detta älskar jag Victrons grejer, grym kvalité.
Vet inte om Victron har support function på sin sida där man kan önska nya features och/eller rösta på andras förslag.
Mvh
Anders
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Hade gärna sett lite mer nytta av att koppla ihop Victrons enheter. T.ex. styra laddning baserat på shuntens SOC, stänga av inverter under ett visst SOC-värde osv. Nu tar använder de bara något enstaka värde från varandra.

Trots detta älskar jag Victrons grejer, grym kvalité.
Med BMV7xx kan du styra relä/laddning av LFP, mht den SOC du vill
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jeg anvender SmartShunt 500A/50mV og BMV712 tilsammen, og desuden har jeg APP-en i telefonen. Så er der fuldt styr på alle værdier, indstillinger m.v.

Ja men problemet är just det att jag inte vill lägga pengar på en BMV-712 för att styra laddningen (relä) när SmartShunt har värderna. Tycker att Victrons laddare borde kunna läsa värden från SmartShunt för att sedan använda det som en parameter vid laddning. Det kan idag enbart göras med tempvärde från SmartShunt över BT.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!

Jag mailade följande till sales@victronenergy.com


Hi,

I really like Victrons products!

I have both a Smartshunt and a SmartSolar module in my camper, and they work great!

I am a member of a camper club in Sweden, with a lot of bright people, and there are a lot of discussions on existing features, and new good to have ones.

Do you have a site/page like this where one can suggest a feature and vote on others?

Best regards,
Anders Eriksson, Gothenburg, Sweden



Och fick följande svar bara 17 minuter senare!

Från: salesscandinavia@victronenergy.com

Roligt att höra att ni gillar våra produkter!

Vi har ingen officiell sida för nya idéer mer än vår community där det mesta avhandlas och där även en hel del av vår personal sitter med. I Sverige har jag fört en hel del idéer vidare till Holland genom Facebooksidan Victron användare Skandinavien.

Vi är tacksamma för all input från användare så tveka inte att förmedla era idéer.

Med vänlig hälsning / Best regards

Henrik Nilsson

Area sales manager Sweden & Norway

www.victronenergy.com
 
Toppen