• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Smart TV 12V 24”

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Fick ett tips på ”bra” smart android TV för ca 3 år sen, en LTC ”skapt för husbil” som håller på att ta livet av mig/oss. Den är så seg från uppstart till bläddring, låser sig eller ballar ur att vi har fattat beslut att göra oss av med eländet! Jag tror att LTC har snålat på RAM minnet och bl.a. använder sig av gammal programvara som aldrig uppdateras. Att använda fjärrkontroll är rena stenåldern, nej nu räcker det!

Ser att det har kommit en hel drös nya smarta modeller men vill inte råka ut för ännu en seg historia. Skulle uppskatta bra tips som bygger på erfarenhet, inte vad det står på sälj-anonser…

Fick ett tips på ”bra” smart android TV för ca 3 år sen, en LTC ”skapt för husbil” som håller på att ta livet av mig/oss. Den är så seg från uppstart till bläddring, låser sig eller ballar ur att vi har fattat beslut att göra oss av med eländet! Jag tror att LTC har snålat på RAM minnet och bl.a. använder sig av gammal programvara som aldrig uppdateras. Att använda fjärrkontroll är rena stenåldern, nej nu räcker det!

Ser att det har kommit en hel drös nya smarta modeller men vill inte råka ut för ännu en seg historia. Skulle uppskatta bra tips som bygger på erfarenhet, inte vad det står på sälj-anonser…
Har samma erfarenhet som du. När vi bytte husbil 2022, satt det en Smart LTC-TV, särskilt framtagen av LTC och Forsbergs. Så j---a seg. Den åkte ut och vår 10 år gamla Andersson åkte in i husbilen. LTC:n står nu som köks-TV hemma och visar i bästa fall matlagningsprogram. Startar man bara upp den i tid så! Andersson var ingen smart-TV men vi körde den med en Apple-TV box. Ljudet var dock inte bra och jag kunde inte få in den i bilens i övrigt utmärkta ljudsystem. Sen ville vi ändå ha en Smart-TV.

Kom över en Thomson Google 24HQG3S15C HD QLED 12V smart-TV (2025) från Elgiganten. Den var nedsatt en dryg 1000-lapp till 2800 istället för ca 4000:-. Vi har ett par riktigt bra TCL TV hemma och den här Thomson påminner mycket om dem.

Nu har vi en snabb och kompetent Smart-TV (Google-TV) i husbilen. Riktigt bra bild och dessutom riktigt hyggligt ljud, för att vara en platt-TV. Behöver inga övriga apparater för att streama TV. Vi kör Allente men de flesta andra appar från TV leverantörer finns där. Hade idag köpt den även till fullpris.

Hej, jag skulle sätta liv i en lite större äldre TV i sovrummet som ville ha sladd till en router och ändå troligen inte tillräckligt intelligent.
Jag köpte en Xiaomi Smart TV stick i stället som kopplas in i TV'n med HDMI kontakt samt en USB försörjning, det duger från TV'n eftersom man oftast i alla fall (troligen har strömmen avstängd till hela den biten?).
Min sticka är några år nu och ser ut så här.
Skärmbild 2026-08-04 233248.webp
Det följer också med en kort skavsladd så stickan kan hänga bakom TV'n för att inte sticka ut som kan vara bra i en husbil.
Det finns någon nyare variant nu med fler knappar på fjärren, och det finns också en variant med lite större box. Jag tror Kjell & Co. har båda varianter och brukar kunna svara bäst på frågor för det mesta, det finns även andra fabrikat. Min sticka har funkat bra och uppdateras ibland samt håller ordning på apparna och deras uppdateringar m.m. Samt Google är naturligtvis där och tjatar så man får nytta av allt stickan kan, samt hämta appar som inte är med från början.
Lite rörigt som vanligt innan man hittar, men rätt lika alla andra smartdumma saker.
Kan ev. vara svårt att övertyga smart TV'n om att man inte längre vill ha den smarta delen av TV'n utan bara en HDMI ingång, och då lägga den smarta biten i full vila.

Till husbilen tar jag med mig BOXER's TV sticka/Hub för den är enklare när man bara skall titta på TV samt funkat till allt annat också, men kräver ju ett BOXER ab.

Ev. ett alternativ med sticka. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tack för tips JANKRO, jag har redan Xiaomi, har även haft 2 st Apple TV boxar samt modem och takantenn och skrotat alla tillbehör när vi hade förtroende till LTC. Nu vill vi bara ha en ren smart TV utan något annat tillbehör.

Krinils Google TV låter intressant, det är ungefär vad vi är ute efter. Surfade lite och såg att öven LG har en 12V, liksom vi har LG hemma och redan kan styrningen (om det nu är samma). Denna gången vill vi gärna se den demad i butiken, inga fler ”gris i säcken” nätköp.

Vi har tidsfrist till oktobers första minusgrader innan vi drar söderut så det är gott om tid. Meddelar hur TV äventyret utvecklas…

Tack för tips JANKRO, jag har redan Xiaomi, har även haft 2 st Apple TV boxar samt modem och takantenn och skrotat alla tillbehör när vi hade förtroende till LTC. Nu vill vi bara ha en ren smart TV utan något annat tillbehör.

Krinils Google TV låter intressant, det är ungefär vad vi är ute efter. Surfade lite och såg att öven LG har en 12V, liksom vi har LG hemma och redan kan styrningen (om det nu är samma). Denna gången vill vi gärna se den demad i butiken, inga fler ”gris i säcken” nätköp.

Vi har tidsfrist till oktobers första minusgrader innan vi drar söderut så det är gott om tid. Meddelar hur TV äventyret utvecklas…
Många firmor typ elgiganten mm går det bra att lämna tillbaka en testad vara. Spara bara emballaget.

Lättast bara köpa och testa den några dagar i hemmamiljö och se vad man tycker. Då har man gott om tid och känna om man gillar den och slipper skruva fast den.

Många firmor typ elgiganten mm går det bra att lämna tillbaka en testad vara. Spara bara emballaget.

Lättast bara köpa och testa den några dagar i hemmamiljö och se vad man tycker
Det har jag aldrig tänkt på. Ofta läser man att varan skall lämnas ouppackad, men det går däkert att fråga innan. Tack!

När vår tv gick sönder under en resa förra våren köpte vi den första vi kom över med rätt mått, det blev en Luxor med inbyggd Chromecast:

Vi är väldigt nöjda med den, snabb start, uppkoppling och relativt lätt att navigera med fjärrkontrollen. Men vi har absolut inte de högst ställda kraven på vare sig bild eller ljud, men bilden är tydlig även när det är ljust.

Eftersom den förra troligen dog pga för hög spänning från Litiumbatterierna kompletterade jag med en spänningsstabilisator från Amzon:

Hälsningar
Peter

Vi har denna LTC TV och när jag upptäckte att Android OS inte går att uppdatera så gav jag upp.
I.o.m. att det inte går att få in något stabilt via antennen i alla fall så streamar vi allt numer och kollar på laptop alt. IPad.

Jag har också en hopplös LTC 24" i sängen (i husbilen).
Jag kör som Jankro en gammal Mi tv-stick ihop med en Mission Chromecast usb-adapter för strömförsörjning på den, funkar helt ok.

Den andra tv'n i salongen är en Nokia 24" som jag haft i några år, den absolut bästa tv jag haft i husbilen, (testat fyra andra tidigare) snabbaste jag haft, mycket bra mottagning, belyst fjärr, ljudet är dock inget att skryta med, men funkar bra över blåtand till ljudanläggningen i husbilen. Tyvärr verkar denna tv inte gå att få tag på i 24" utförande längre, jag har letat för att köpa en till så man kan kasta LTC'n.

Jag har också en hopplös LTC 24" i sängen (i husbilen).

… Tyvärr verkar denna tv inte gå att få tag på i 24" utförande längre, jag har letat för att köpa en till så man kan kasta LTC'n.
Jag avråder dig starkt från att ha en TV i sängen, hur mycket du än är förtjust, eller inte i den…lol…hahaha…

Det finns några nya 12V & 24” typ Samsung, LG, Philips, Thompson och några andra så jag kommer att åka ut på en dagstur med en kompis och vill gärna se några i verkligheten, om det går. Inte mer prylar och slänggrejer, börjar bli trött på allt. Stroke gjorde mig till mycket lugnare och inte mer än en boll i luften, tja man vill ju gärna ha några friska år till innan ”six feet under” knackar på dörren. Testamente, framtidsfullmakt, äktenskapsförord och vita arkivet, allt är klart så nu är det bara ”plattan i mattan” och rulla inom EU så länge pensionen räcker…

Äntligen har det lossnat efter flera sömnlösa kvällar/nätter med riktigt grävande i tv-djungeln. Många ”billiga” apparater, men också med dåliga recensioner, krångliga returer och leveransproblem, inte alls lätt att hitta så det säger bara ”klick!”.

Eftersom priset inte var avgörande då vi redan har slängt och förlorat 3,5 - 4K pengar rätt in i sjön på snigeln till LTC Android TV, nu läste jag lite djupare i specifikationerna. Fanns många lovande, tom LG som vi har hemma, men recensioner avgjorde så det blev: Avtex TV VIDAA HD Smart-TV 24"

Låter inte som ett känt märke, den har eget operativsystem, men tycker ändå att den kan vara värd chansen att göra oss lyckliga på kvällskvisten..

Att välja TV för hemmet och husbilen är inte alls samma sak, husbil har inte obegränsat med ström, den skakar o rör sig, temperatur och fukt kan vara en annan funktionsfaktor, wi-fi möjligheter och antennval med sina begränsningar för att i slutändan konfronteras med ekonomichocken…

Tack alla för bra stöd och tips, jag återkommer till våren med recensioner till någon annan behövande.

1786123380143.webp

Äntligen har det lossnat efter flera sömnlösa kvällar/nätter med riktigt grävande i tv-djungeln. Många ”billiga” apparater, men också med dåliga recensioner, krångliga returer och leveransproblem, inte alls lätt att hitta så det säger bara ”klick!”.

Eftersom priset inte var avgörande då vi redan har slängt och förlorat 3,5 - 4K pengar rätt in i sjön på snigeln till LTC Android TV, nu läste jag lite djupare i specifikationerna. Fanns många lovande, tom LG som vi har hemma, men recensioner avgjorde så det blev: Avtex TV VIDAA HD Smart-TV 24"

Låter inte som ett känt märke, den har eget operativsystem, men tycker ändå att den kan vara värd chansen att göra oss lyckliga på kvällskvisten..

Att välja TV för hemmet och husbilen är inte alls samma sak, husbil har inte obegränsat med ström, den skakar o rör sig, temperatur och fukt kan vara en annan funktionsfaktor, wi-fi möjligheter och antennval med sina begränsningar för att i slutändan konfronteras med ekonomichocken…

Tack alla för bra stöd och tips, jag återkommer till våren med recensioner till någon annan behövande.

Visa bilaga 245938

Glömde en ganska viktig detalj när man ska välja tv och det är:
  • Fysisk strömbrytare: Brytaren kopplar helt bort strömmen från strömkällan.
  • Batteribesparing: Den förhindrar att TV:n drar ström eller laddar ur husbilens/husvagnens fritidsbatteri när den inte används.
Min beställda TV heter AV24TS och är den senaste om man bortser från AVTEX FREELY (med ny programvara) som gäller engelsk marknad och vi kan inte ha den…

PS.
Jag skrev lite fel tidigare, Kama fritid har inte AVTEX TV med disk (cd skiva) och T55-127C gäller AV24TS!
Ja, jag är alldeles snurr i skallen av alla beteckningar och specificationer. Tänk att 230V adapter INTE ingår utan måste beställas separat! Det står ingenting om i min redan betalda beställning(?!)
Gäller verkligen att läsa på. Precis som nör man vill byta försäkringsbolag.
DS.

Tillbaka
Toppen