• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Smøre seter Fiat / Solifer / Sunligth

saggis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Tromsö
Hei

Setene foran roterer tregt og piper når de roteres. Hvordan smører jeg disse opp? Det ser ut som det er kulelager med grease/fett, og ligner ikke på noe jeg har funnet tidligere på forumet. Se bilde

20210603-103204277-i-OS.jpg
 

saggis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Tromsö
Ferien snart over, setene går fortsatt tregt. Noen som har tips til hvordan smøre disse? Passasjersetet ble bedre etter at jeg skiftet batteriet (måtte av med setet da), men jeg smurte ikke noe.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Smörj inte sätena! För då får du fula fläckar på byxorna
Men jag antar du menar att glidskenorna går trögt!. Prova med att spraya med WD40 eller 5.56, det löser upp gammalt segt fett, men det brukar inte bli långvarigt innan man får spraya igen, så om möjligt torka rent och smörj med t.ex siliconfett.
Äh förlåt jag läste inte från början av tråden innan jag svarade. Men principen är ju samma för vridmekanismen.
 

saggis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Tromsö
Jeg mener svivel-lagrene (det som lar setene rotere). Kan lagrene splittes og smøres opp, eller holder det å spraye teflonspray? Det har i tidligere tråder blitt advart mot å spraye svivel-lagrene til setene.
 
Toppen