• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Smörja fläktmotor till Truma combi 6E

F

F.d. 22252

Guest
På min gamla truma 3002 var det helkapslade kullager, problemet var att fläkten var totalt full med damm det är en borstmotor med kol. Min skriker ibland på vissa varv och kanske skulle behöva rengöring igen det blir obalans och dåligt luftflöde. Ta ett foto med mobilen så man se hur allt sitter innan man tar isär det.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har hört med Truma om min D6 som gnisslar.
Finns en borstlös fläkt vid avgasutblåset i ytterväggen (gäller diesel)
En fläkt som blåser runt varmluften i hytten.
En fläkt som blåser i brännaren.

För att veta vilken det är fel på så starta värmaren i varmvattenläget. Då går endast brännarfläkten (+fläkten i vid avgasutblåset)
Startar man i läget som värmer hytten så går alla fläktar.

Gissar att felsökningen går till på samma sätt med combi6 förutom att det inte finns någon fläkt vid utblåset i ytterväggen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
På din Truma Combi 6E är fläktmotorn till värmedistributionen en helt tät konstruktion.
Har det börjat låta så är det sannolikt svårt att "smörja" bort detta. Jag har bytt ut den
motorn två gånger på mina värmare (två olika bilar) och det blir då tyst.
 
Inlägg
10
Kommun
Ånge
HBK-Nr
29718
Medlemskap
2024
tack för bra svar. jag går på att byta motorn. men kan du hjälpa mig att starta
-var handlar jag billigt o bra
-är det bökigt att demontera/montera ,har du fått hjälp av instruktionsvägledning
-några råd på vägen för att inte demontera mer än nödvändigt
Med vänlig hälsning Anders
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har nyss bytt fläktmotor på min. Men jag beslutade att plocka ur hela truman. Det jobbet tog ca30 min.
För att sen komma åt fläkten. Fick man skruva bort en stor plastkåpa för att komma åt en mindre kåpa. Sen var allt väl synligt. Själva fläkt hjulet satt med en skruv. Och motorn med 2st skruvar + plus el kontakten på kretskortet. Allt som allt tills det var i drift. ca 3t med lite kaffe på vägen.

Tyvär så har jag inga bilder elr film på detta
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
tack Magnus
Verkade inte helt enkelt, men skall fundera. Du köpte väl en ny motor, men var och till vilket pris
Med vänlig hälsning Anders Fält
Om du ger dig till tåls så kan jag nog fixa andra bilder på vad du ska demontera för att komma åt fläkten. Ligger just nu med ryggskott så är inte så rörlig. Men ge mig en vecka så :)
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
tack Night Hawk och Willer Walle
-har ni erfarenhet av 4 U resp direktköp från campingshop-24
-har ni erfarenhet från byte av motorn att förmedla, så man inte demonterar i onödan, eller bara som tips inför start
Beställde & betalade för hemleverans. Men det fungerade inte. Fick hämta hos ombud, vilket jag ville undvika. Deras kommentar var ojdå.
Om det var deras fel eller Postnord vet jag inte men jag betalade 4U så då borde det vara deras sak.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
tack Night Hawk och Willer Walle
-har ni erfarenhet av 4 U resp direktköp från campingshop-24
-har ni erfarenhet från byte av motorn att förmedla, så man inte demonterar i onödan, eller bara som tips inför start
Köp från Tyska tillbehörsföretag har fungerat flertalet gånger och utan strul. Även förbetalt ett par gånger och inte heller det har skapat några utmaningar. Vad gäller byte av motorn så har jag bägge gångerna gjort det med Truman på plats.
 
Toppen