• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Smörja bakaxel Fiat Ducato -00

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2026
Ska smörja bakaxeln men har ett par frågor kring det här. I instruktionsboken från AL-KO står inget om mängden fett som ska pumpas in, har sökt på nätet om det här och hittar olika uppgifter och erfarenheter. Hittar uppgifter om några pumptag eller att pumpa in tills fettet kryper ut, enligt någons erfarenhet kröp inte fett ut. Så vad är det som gäller?

Undrar över fettet som rekommenderas, Shell Retinax LX. Kollade på Mekonomen men där var man osäkra, fettet heter tydligen inte så längre efter 26 år.

Var hittar jag Shell Retinax LX eller motsvarande, har Biltema rätt sort för dit ska jag i veckan.
 
Ska smörja bakaxeln men har ett par frågor kring det här. I instruktionsboken från AL-KO står inget om mängden fett som ska pumpas in, har sökt på nätet om det här och hittar olika uppgifter och erfarenheter. Hittar uppgifter om några pumptag eller att pumpa in tills fettet kryper ut, enligt någons erfarenhet kröp inte fett ut. Så vad är det som gäller?

Undrar över fettet som rekommenderas, Shell Retinax LX. Kollade på Mekonomen men där var man osäkra, fettet heter tydligen inte så längre efter 26 år.

Var hittar jag Shell Retinax LX eller motsvarande, har Biltema rätt sort för dit ska jag i veckan.
4-5 pumptag det ska inte pressas ut, jag använder Shell Gadus fett, bakaxeln skall vara avlastad (lyft)
AI svar:
  • Shell Gadus S2 V220‑2 (samma typ av EP‑fett, litiumbaserat, NLGI‑2)

Biltema-alternativ (helt OK för AL‑KO‑axlar):

  • Biltema Universalfett EP2 (Art. 36‑623) → Litiumbaserat EP2‑fett, samma klass som Shells.
 
Ska smörja bakaxeln men har ett par frågor kring det här. I instruktionsboken från AL-KO står inget om mängden fett som ska pumpas in, har sökt på nätet om det här och hittar olika uppgifter och erfarenheter. Hittar uppgifter om några pumptag eller att pumpa in tills fettet kryper ut, enligt någons erfarenhet kröp inte fett ut. Så vad är det som gäller?

Undrar över fettet som rekommenderas, Shell Retinax LX. Kollade på Mekonomen men där var man osäkra, fettet heter tydligen inte så längre efter 26 år.

Var hittar jag Shell Retinax LX eller motsvarande, har Biltema rätt sort för dit ska jag i veckan.
AL-KO föreskriver ofta högpresterande litiumkomplexfett. Specifika produkter som nämns i deras servicemanualer inkluderar:
Klüber Stabutherm GH 461
Shell Gadus S3 V220 (tidigare Retinax LX)
CONDA Cardex 3746 SP
universellt litiumkomplexfett (NLGI 2) med EP-tillsatser (Extra Pressure) utmärkt för de flesta AL-KO-axlar.
3-5 pumptag per sida, blir det ett litet motstånd stoppa
 
Hittar inte det hos någon säljare häromkring
Det tycks främst vara ett hjullagerfett, egentligen för höga temperaturer. Det betyder att du kan använda vilket hjullagerfett som helst.
I sådana här användningar är inte problemet att man har exakt rätt smörjmedel, utan att det blir smort regelbundet.
Och i det här fallet att axeln är helt avlastad när man smörjer så att fettet kommer åt överallt. Det behövs bara en liten mängd, överskottet
om man pumpar i mycket kommer att hamna inuti axeln utan att göra någon nytta.
 
Tack för bra svar. Kom att tänka på en sak till. Var sätter man pallbockarna mot rambalkarna, har bara använt domkraft vid hjulbyte. Har fått till mig att ramen kan vara känslig och domkraftsfästena är ju "upptagna" av domkraften.
 
Tack för bra svar. Kom att tänka på en sak till. Var sätter man pallbockarna mot rambalkarna, har bara använt domkraft vid hjulbyte. Har fått till mig att ramen kan vara känslig och domkraftsfästena är ju "upptagna" av domkraften.
Lyftpunkterna finns nog angivna i instruktionsboken?
 
Gör alltid detta i samband med besiktningen
Har alltid fått gå ner i gropen och smörja när bakaxeln är upphissad
 
Om man har hydrauliska eller elektriska stödben och lyfter bilen blir bakaxeln hängandes avlastad.
Lyften på besiktningen lyfter väl oftast i bakaxeln? Det funkar ju då inte.....
 
Tack för bra svar. Kom att tänka på en sak till. Var sätter man pallbockarna mot rambalkarna, har bara använt domkraft vid hjulbyte. Har fått till mig att ramen kan vara känslig och domkraftsfästena är ju "upptagna" av domkraften.
Jag ställer pallbockarna precis framför domkraften mot rambalken, det är samma balk som domkraften lyfter i, har använt två domkrafter så pallbocken är endast nödfunktion.
Numer har jag hydrauliska stödben det underlättar, men pallbock behövs ändå.
 
Man ska aldrig lyfta eller ställa pallbockar på röret då det inte är avsett för det. Det är ett skyddsrör för torionsfjädringen.
 
Tillbaka
Toppen