• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Slangkopplingar, hur demonterar man dessa?

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Behöver lossa två slangar utan att förstöra slangkopplingar hur gör man ? Bifogar en bildIMG_4794.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut som en slags hurtigkopling, det ligger en låsesplint ved siden av den ene. Oftest er det slik at når splinten er ute så kan en dra slangefeste rett opp. Det er en spalte i den utre delen hvor en kan presse inn låsesplinten. Låsingen trengs ikke om det ikke er trykk i koplingen.
 

Gozzo

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Burlöv
Ovan har rätt för sig! men vill du sen få loss slangen på själva rörkopplingen så är mitt tips att skära av slangen så nära nipeln som möjligt. Där efter släppa på slangklämman och skära av slangbiten längsgående försiktigt. Har du tur så räcker slangen till att tryckas på igen annars får det bli ny slang o klämma... Men du måste ta hänsyn till det föregånde också sade...
 
Toppen