• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slackande drivrem

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har stora svårigheter att hålla drivremmen som driver generatorn, servot & vattenpumpen spänd. Remmen sitter ju så eländigt till att jag inte kan spänna den själv (har i alla fall inte kommit ett bra sätt). Jag har fått uppsöka verkstad 5 gånger på 2 år just för remmen. En gång av dessa gick remmen av & då blev det bärgare. Jag har bytt remskivan på generatorn mot en massiv svarvad remskiva eftersom den gamla var utsliten. På bulten till spännarstagen har vi satt taggbrickor men den släpper spänningen ändå. Är det någon som har en ide om vad man kan göra?
Bilen är en Ducato -91'a & motorn 2,5TD.

Bennie
 
F

F.d. 50414

Guest
Sv: Slackande drivrem

När den slackar tjuter remmen. På min så när man trycker på den så går det att trycka ca 20 mm och då är den lagom spänd Har inte behövt spänna/justera sen jag bytte för 2 år sedan. Har svårt att tro att remskivan har slitits ut utan du kanske rent av spänner remmen för hårt när du har spänt den.:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Slackande drivrem

Jo då, en sådan remskiva kan faktiskt slitas ut. Skivan består av 2 pressade plåthalvor som punktsvetsas ihop. Med tiden, och då ska man betänka 26 år & 17000 mil så slits skivan lite grand i spåret, materialet försvagas & spåret vidgar sig. Jag vet detta för att jag mätte upp spåret & jämförde med den nya skivan.
Sista gången jag var inne på verkstad för detta så bytte dom rem & jag frågade ur man kollar att remmen var riktigt spänd. Svaret blev 10mm. Nej felet är inte att remmen blir för hårt spänd, man får ju lita på att FIAT's serviceverkstäder vet vad dom gör. Jag börjar misstänka att remskivorna som är 3 stycken inte ligger i linje. Min förhoppning var att någon i klubben varit ute för detta problem & kunde tipsa om hur dom löste det.

Bennie
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Slackande drivrem

Jag tror att remmen är för löst spänd.
Det här med att trycka på remmen, för att avgöra hur spänd den är, blir ju väldigt subjektivt. Om det är en äldre gen. med utvändig fläkt, så testar jag genom att vrida generatorn. Då får inte remmen slira, utan man skall kunna vrida motorn med generatorn. Är fläkten inbyggd, så kan man kanske få på en ringnyckel på generatorns axel. 22 eller 24 mm nyckeltag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Slackande drivrem

Klarar man verkligen att dra runt en 2,5-liters diesel genom att vrida på generatorfläkten? Detta måste jag prova direkt efter frukost.

Tack för tipset.

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Slackande drivrem

Jag har oxå haft problem med slirande rem efter generatorbyte, man får inte tillräckligt med utrymme och kraft underifrån, så jag drog bulten så att generatorn inte rörde sig sedan tog jag en öppen nyckel och en 3 - 4 dm lång smal kofot/rörbit uppifrån motorutrymmet som jag tryckte till generatorn med samtidigt som jag drog åt spännarbulten, tajt å trångt, men det gick.

Lämpligast är nog att vara två, en som trycker till generatorn uppifrån och en som ligger under och drar åt bulten.

Fiat 2.5 td.

Edit: Tänk på att om du drar runt motorn för hand, dra den åt rätt håll så att du inte slackar på kuggremmen i motorn, den kan tydligen hoppa om den går åt fel håll !
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Slackande drivrem

Jo då, en sådan remskiva kan faktiskt slitas ut. Skivan består av 2 pressade plåthalvor som punktsvetsas ihop. Med tiden, och då ska man betänka 26 år & 17000 mil så slits skivan lite grand i spåret, materialet försvagas & spåret vidgar sig. Jag vet detta för att jag mätte upp spåret & jämförde med den nya skivan.
Sista gången jag var inne på verkstad för detta så bytte dom rem & jag frågade ur man kollar att remmen var riktigt spänd. Svaret blev 10mm.
Bennie

Håller med om att skivorna är färskvara. :) Har bytt på flera jänkebilar.
Verkstan har alldeles rätt 10mm och ca 1kg med tummen som verktyg har
varit rekommendationer sedan jag började skruva på 70-talet. :)
Lycka till Bennie.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Slackande drivrem

Det brukar vara lätt att kolla skicket på rem+skivor.
Remmen bör "sticka upp" ur skivorna, ligger remmen lägre finns risk att remmen bottnar, då slirar den hur hårt man än spänner.
Tandad rem kan hålla i bättre ibland, speciellt på skivor med liten diameter.
 

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Sv: Slackande drivrem

med ett brytspet från billtema tror att dom finns i trepack det största .
mot bulten en träkloss mellan spetet och väggen .sen kan man dra åt .

Mvh Bill
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Slackande drivrem

Din remskiva på vevaxeln kanske är glaserad .Blästring el byte ISF.
Allt för många kör runt med för mycket remspänning .
 

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2024
Sv: Slackande drivrem

Jag byte generator till en från biltema fick göra nya fästen .
nu ligger remmen inte i rak linje, fick byta rem flera gånger
lite på grund av att det inte fanns rem med rätt längd.
köpte en rem som var 10mm bred och fick på så vis en rem med rätt längd.
Jag tror att när remmen kommer högre upp blir linjen lite mindre fel.
Nu har det gått 3år utan att ens titta på remmen.

MVH Bill
 

Messi

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Anderslöv
HBK-Nr
28365
Medlemskap
2021
Hej
Har en Husbil Fiat Ducato 92 där kilremmen slits upp efter 20 mil , har bytt till nya remmar 2 ggr och spänt den enligt alla normer.
Kan remskivan på drivaxeln vara sliten.
Tips , tack

Mvh
lars
 
Toppen