• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släp på 3,5t och b-körkort

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Läste precis den här nyheten, där det framstår som att även ansvariga myndigheter är osäkra på sina egna regler..


Det är ju dock positiva nyheter eftersom det betyder att vi som nöjt oss med B-körkort får lite mer möjligheter - så får man ta ansvar för att kunna framföra sitt ekipage ansvarsfullt. Passar extra bra för undertecknad då jag har en idé om att kunna dra en motorcykel på obromsat 750kg-släp de gånger man vill ta en tur på en motorbana samtidigt som man får en god natts sömn.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Fast.... är detta en nyhet?

Det står ju redan så betr körkortsbehörighet (och har gjort så länge)
 

Bilagor

  • Screenshot_20210804-105712_Google.jpg
    Screenshot_20210804-105712_Google.jpg
    298,5 KB · Visningar: 53

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det är väl inget nytt?
Så har jag förstått det sen långt tillbaka.
Har inte noterat att det ”står fel”.
Å andra sidan har jag BE kort. Men har haft vissa funderingar kring detta då min co-pilot har vanligt B. Funderingarna har då handlat om jag skall införskaffa en 750 kärra & om det ska få bli dragkrok på ytterligare fordon tex husbilen etc.
Just nu består enda möjliga släpekipaget av en pick-up med täckt släp & en totallängd som en buss typ. Stod parkerad bredvid en lastbil med flak nyligen & insåg att jag var en bra bit längre! Inte alltid så praktiskt. Så husbil + 750 kärra är nog kortare, eftersom vi har en plåtis med måttliga 636 i längd.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Nyheten, som kanske inte var så ny, gällde att man kunde dra ett obromsat 750kg-släp med en bil med tjänstevikt 3500kg oavsety totalvikt, inte att man fick dra släp med B-körtlort.
 
Toppen