• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
HJÄLP
Då jag gott bet på vissa tecken/bokstäver med min släktforskning
undrar jag om någon kan hjälpa mig
Vad är skrivet framför namnen
Tack Britt o Göran


Fader....???.. Anders Nilsson 1749 abs 2
Moder ....Catharina Pehrsdotter 1764 abs 2



Släktforskning 1750.jpg
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning

Hej,
har lite svårt att förstora tillräckligt för att vara helt säker men rent spontant läser jag FADER Anders Nilsson och MODER Catharina Persdotter.
De skulle i så fall vara föräldrarna till Jacob Andersson, som verkar vara ägaren, och hans broder Anders Andersson.
Med släktforskarhälsningar
Karin Anderberg-Eskendal;)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Släktforskning

Framför Anders står det något som börjar med ett B, kan ju betyda bonde.
Samma tecken återfinns ett par rader ned. Det är svårt att klura ut vad det kan betyda men det kanske går om man vet lite mer om vem personen är.
Försök att hitta samma tecken på något annat ställe där det framgår tydligare vad som menas.

Framför Catharina står det ett H vilket betyder hustru Catharina Pehrsdotter.

Vi har en bok som heter Läsebok för släktforskare och i den finns det exempel på små och stora bokstäver från 1600-talets början till 1700-talets slut.
Författaren heter Henrik Anderö och det är ICA bokförlag som gett ut den. Den finns kanske på biblioteket. Den vi har är från 1979.

//Evanders
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Jag har denna bok men jag klurar inte ut bokstavstydningen i detta fall
Tack för all hjälp
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Jag har laddad ner en app som heter Gotisk håndskrift.

Kan vara bra att ha ibland, och "Kostenlos", he he.....

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning

Hej igen,
har precis kommit hem efter ett förlängt nyårsfirande med barn och barnbarn och gick in för att se om ni fått hjälp med "krumelurerna".
Även jag har boken läsebok för släktforskare och ju mer jag tittar i den och försöker jämföra "krumelurerna" med bokstäver desto osäkrare blir jag. Det kan stå HERR, men jag är frågande. Samma "krumelurer" står ju för mannen på raden under och då frågar jag mig: Kan man gå till hfl före och efter och se vad där står för både Anders Nilsson och Johan Olsson. Ofta följer ju titlarna med i åtminstone ett par hfl.
Ett tips är att kontakta det landsarkiv där originalhandlingarna finns och be om läshjälp där. Enligt min erfarenhet är arkivarierna både kunniga och hjälpsamma. De flesta landsarkiv tar emot förfrågningar per telefon om man inte kan besöka arkivet.
Hoppas ni kan klura ut det.
God fortsättning på släktforskaråret
Karin;)
 
Toppen