• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släkt i Norge

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Hej,
Finns det någon som kan hjälp mig med min gamla "surdeg"?

Min syssling Karl Gustav föddes i Stockholm 1946 eller 1947. Hans far, Karl Albert Stjerndal, och hans mor, Synnöve, skildes 1956. Mamman, som var från Norge, tog sonen med sig och flyttade tillbaka dit. Tyvärr vet jag inte vart i landet de flyttade.

Har hittat några Stjerndahl i Oslo men vi var inte släkt så troligen har de något annat efternamn, t ex mammans flicknamn eller nytt gifte.

I Sverige finns t ex Sveriges befolkning, Birthday, Eniro och Hitta som är användbara när man letar i nutid och även Sveriges dödbok kan ju komma i fråga.

Finns det något motsvarande i Norge eller vilka sökvägar finns för att kunna hitta något om honom? Jag, och hans kusin som växte upp nära honom, skulle bli jätteglada för lite hjälp.

Tack
Ann
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Släkt i Norge

Birthday finns i Norge också med .no men jag hittade bara två med det namnet och ingen verkar stämma.
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Släkt i Norge

Hej,
Finns det någon som kan hjälp mig med min gamla "surdeg"?

Min syssling Karl Gustav föddes i Stockholm 1946 eller 1947. Hans far, Karl Albert Stjerndal, och hans mor, Synnöve, skildes 1956. Mamman, som var från Norge, tog sonen med sig och flyttade tillbaka dit. Tyvärr vet jag inte vart i landet de flyttade.

Har hittat några Stjerndahl i Oslo men vi var inte släkt så troligen har de något annat efternamn, t ex mammans flicknamn eller nytt gifte.

I Sverige finns t ex Sveriges befolkning, Birthday, Eniro och Hitta som är användbara när man letar i nutid och även Sveriges dödbok kan ju komma i fråga.

Finns det något motsvarande i Norge eller vilka sökvägar finns för att kunna hitta något om honom? Jag, och hans kusin som växte upp nära honom, skulle bli jätteglada för lite hjälp.

Tack
Ann




Prøv denne lenken til det norske Digitalarkivet. Tjenesten er gratis

Digitalarkivet - Skannede kirkebøker (kirkebøker)

Digitalarkivet

DIS-Norge (norsk slektsforskerklubb )


Her er det mange steder å søke på.
 
F

F.d. 30057

Guest
Sv: Släkt i Norge

Prova Oslo folkeregister. eller bara folkeregistret som lligger under likningskontoret.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Släkt i Norge

hej ola,,var e ni nånstans,,tack snälla du för hjälpen med taket,,hälsa din goa hälft o ha de så bra o drive försiktigt,, kom te västkusten vet ja,,kram på er,,ove--lisbeth..
 
F

F.d. 30057

Guest
Sv: Släkt i Norge

Tack för sist. Vi for tillbaka till Albir, stannade 2veckor och åkte sedan till Frankrike. Därefter for vi hem och år nu hemma i Norrköping. Turen gick bra utan några problem. Hoppas allt är bra med er båda. Vi önskar EN GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR ! Gunilla och Karl Erik.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Släkt i Norge

Her har du 191 Karl Gustav med fødseldato slik at du kan plukke ut potensielle personer og også få se deres etternavn og bosted

Søk - Skattelister 2009

Kan være et sted å starte
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Släkt i Norge

Med de opplysningene du har gitt om Karl Gustav så er muligheten for å finne han i Norge svært små. Problemet er at de fleste kilder over levende personer er sperret slik at vi ikke kan søke. Telefonkatalogen lister 125 personer - du kunne ringe til disse ;) - med litt flaks så treffer du rett person. En av disse har en slektsforskning side hvor han har listet noen Synnøve som ikke er markert som død - det er Karl-Gustav Freding som bor i nærheten av Bodø.
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Släkt i Norge

Tack för en god hjälp på vägen.
De officiella arkiven var svårt att hitta något i, eftersom jag har så få uppgifter att söka på.
Jag har dock hittat några potentiella sysslingar (fin titel). Ska börja med att skriva brev till dom och se vad det ger. Har jag tur blir det bingo.
Ska också höra mig för i kväll då min släktforskarförening har "pratkväll". Där diskuterar vi våra frågor och det finns många goda råd att få. Kanske någon annan där har något att komma med.
Ann
 
Toppen