• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skylt för ställplats???

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Hur ska en skylt utformas med text och bild som är avsedd för "husbilar" på en Ställplats ? Det är en kommun som undrar. Dom har idag en skylt med en husbil på och hade tänkt att komplettera med Pb klass 2 men som jag sa så utesluts dom "husbilar" som är lasbilsregistrerade eller!!!! Kan man få lite synpunkter på detta från "panelen"
 
Senast ändrad:
S

Staffan W

Guest
Sv: Skylt för ställplats???

Varför måste du ha en tilläggsskylt?
Pb klass 2 finns väl bara i Sverige, så då blir det bara svenska husbilar som får stå där, men inte till exempel min för den är lastbilsregisterad.

Eventuellt kan du ha en extraskylt som säger "endast husbilar (och husvagnar)" för att inte vanliga personbilar ska lägga beslag på platserna, som kanske inte är så många.

Staffan
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Skylt för ställplats???

Staffan....Men rent juridiskt, vad är en "husbil"????
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skylt för ställplats???

Skilt for husbilplats har vært ute på høring i løpet av siste år, så snart burde det komme.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Skylt för ställplats???

Hur ska myndigheterna kunna ta fram en skylt på ett fordonslag ( husbil) som inte finns, undras ?

Hejs
Claes 105
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skylt för ställplats???

Den enda skylten som finns idag enligt vägmärkesförordningen är bilden på husvagn. Den skylten gäller husbil och husvagn.

Skyltar man med denna kan man ju få husvagnar på ställplatser som man kanske inte vill ha.

Märkligt att det finns en skylt som gäller för ett fordon ( husbil ) som per definition ej finns.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skylt för ställplats???

Denna fråga ältas allt som oftast på forumet. Vår styrelse & kommungruppen har jobbat väldigt länge med detta & ett förslag är lagt till myndigheterna både vad en ställplats skall vara & hur den skall skyltas. Jag kan dock hålla med om att det bara skulle skyltas med en husbilsskylt som i övriga Europa som är "gamla i gården" så att alla husbilar kan utnyttja ställplatsen. För övrigt tolkar jag ordet husbil som ett fordon som är inrett med en bodel.

Bennie
 

Rantzow

HBK revisor
Inlägg
125
Kommun
Tyringe
HBK-Nr
4698
Medlemskap
2024
Sv: Skylt för ställplats???

Hej!

Här är ett företag som säljer skyltar.
Det är viktigt att de är begripliga för alla.
 

Bilagor

  • Husbilsskyltar 2.pdf
    97,8 KB · Visningar: 167

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Skylt för ställplats???

Att få tag på skyltar med husbil på är inget problem, det gör nästan alla skylttillverkare. Problemet är vad som menas med skylten och var man får sätta upp den. Eftersom det ännu inte finns någon godkänd i Sverige så plockar tex Vägverket ner dom om dom sitter på "deras" vägar.

Som skrivits tidigare i tråden så har det varit en remissomgång och HBK har varit en av de svarande. Remisstiden gick ut i januari 2014 men fortfarande inget beslut... Både styrelsen och kommungruppen håller på med frågan på olika sätt men vad vi tycker hjälper inte när den inte finns godkänd.
 
Toppen