• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skulle du köpa en importbil med bara 2 ägare?

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Oj vad besviken man blir, Hittade en perfekt Husbil för min familj, säljaren sa att, du behöver inte vara orolig den är i Super skick,, och endast 2 ägare. Givetvis litade jag på honom, det kan ju vara att han var fel informerad ,,detta är ganska konstigt då bilen stod hos den Största Fritids firman på Östkusten och dom ställer väl krav på sina säljare. Nu var inte bilen Svensk, Utan importerad till Sverige 2016, med bara 4000mil på den mätaren ?. detta efter 8 år i Tyskland. .Ja den är fortfarande en sk lågmilare här i Sverige. . Mej veterligt så kör man mycket mer än 500 mil om året i Tyskland, man kör ju nästan året runt. Se bara på vanliga bilar..här åks det massor av mil
Hade tur att en kollega till mig kollade upp bilen. han höll inte med säljare. (Själv hade jag hade en lång bit att åka )
Nu blev det ingen affär,, som tur var. men jag var riktigt sugen
Ett tips jag fick är att kolla på Biluppgifter. se samt Car.info.. som är gratis. Även CarFax är bra men kostar pengar, här fanns ett frågetecken på den sk lågmilaren
För info denna bil kostade 600,000;-

Den stora frågan är nu. Hur mycket pengar ska man dra av på en gammal Tyskimport. eller ska man strunta i dom
Jag antar om du vill byta in en Importbil hos en handlare, så lär du märka detta rejält.

MVH
Anderlunds
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har köpt tysklandsimport vid ett tillfälle, dock ej husbil.
Jag var 2:a ägaren i Sverige och bilen var 10 år gammal och gått 19 000mil.
Helt ok för en modern dieselbil.
Sedan havererade insprutningspumpen efter något år och verkstaden kunde, genom omborddatorn, se att mätarställningen var skruvad.
Bilen hade gått 64 000mil (visade då 22 000 på mätaren).
Det var första och sista gången jag köpte något begagnat importfordon (har iof en cheva impala importerad från usa men den har 100% dokumentation).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den behöver absolut inte ha gått en himla massa mil och vara fifflad med bara för att den kommer från Tyskland. Jag tycker bilarna från Tyskland ofta är i bättre skick och milen varierar där precis som här.
Det blir dock svårare att kolla allt så man får vara lite vaken och kolla igenom alla papper som hör till bilen så man får historiken att gå ihop.
Jag har köpt flera husbilar i Tyskland och har alltid varit väldigt mån om att få med precis alla papper som säljaren kan ha liggandes till bilen. Gamla kvitton, gamla besiktningspapper, gasoltester mm. Allt för att senare kunna styrka mil och skick vid en framtida försäljning.
Finns det däremot inga papper kvar från Tysklandstiden och även serviceboken är "bortslarvad" gör man nog bäst i att hoppa över ett köp här i Sverige.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hämtade själv hem vår XLi för knappa 3 år sedan. Upplevde hela i köpet funkar utan bekymmer. De få garantibekymren som varit tog handlaren hand om på ett föredömligt sätt.
jag är inte främmande för att hämta också nästa bil nere i Tyskland. Bra utbud och seriösa handlare. Jo, självklart skall man ha koll på dokumentationen, där OCKSÅ
 

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Antar att Husbilar är billigare i Tyskland
Med andra ord så bör dom vara billigare i Sverige. Om man jämför med sk Svensk bilar. Det gäller när dom hamnar på säljmarknaden..
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Hämtade själv hem vår XLi för knappa 3 år sedan. Upplevde hela i köpet funkar utan bekymmer. De få garantibekymren som varit tog handlaren hand om på ett föredömligt sätt.
jag är inte främmande för att hämta också nästa bil nere i Tyskland. Bra utbud och seriösa handlare. Jo, självklart skall man ha koll på dokumentationen, där OCKSÅ
var servar du den
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Till skillnad för i Sverige så är det straffbart att skruva mätaren i Tyskland
Det är nog så att den svenske handlaren köper högmilare billigt och skruvar själv mätaren

Ja så är det, en tysk säljare, eller privatperson skulle inte riskera att torska för manipulerat med km-räknare i fordon, det är sanslösa straff på det brottet, detta är ett svenskt lagligt "fenomen"
 

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Tycker att ett flertal Husbilar i Tyskland är dyrare än dom Svenska bilarna.. Kom att tänka på min Svåger som köpte en Rapido här i Sverige. Ja en import bil.
Detta hände den integrerade bilen en höstdag på Öland.. Barnen frös i den främre takbädden.. Och fukten kom krypande.. Min Svåger lyfte på pappskivan och märkte att det inte fanns någon isolering.. Samt att några träreglar var ruttna.. Troligtvis hade den främre takkåpan i plast bytts ut, efter en olycka, men bilen var billig när den köptes i Tyskland.. Tror att årsmodeller var 2009.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Antar att Husbilar är billigare i Tyskland
Med andra ord så bör dom vara billigare i Sverige. Om man jämför med sk Svensk bilar. Det gäller när dom hamnar på säljmarknaden..
Vad är det som får dig att tro att "svenska" bilar är bättre utrustade än importbilar? Den bilen vi hämtade hem hade all den utrustning som de "svenska" motsvarigheterna hade och en del därtill.
 

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Vad säger handlaren när någon kommer med en import bil..Och vill byta till en ny bil. Tror inte han betalar lika mycket som en Sk Svensk bil som är intagen av en Svensk Generalagent...
Men vad vet jag..
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det finns säkert handlare som har ditt resonemang vid inbyte. Utifrån det jag sett hos handlare så finns det dock inga skyltar hos handlarna som säger "billig importbil". Prissättning sker efter ålder, skick och utrustning.
Vi diskuterade byte med svensk handlare för något år sedan. Denne gjorde ingen skillnad i värdering, då dokumentationshistorik fanns samt utrustning var jämförbar med "svensk" standard.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Enligt tidigare trådar verkar det som vissa handlare här i Sverige inte vill serva importer, gäller att hitta en som inte gör skillnad på inhemsk o import. Visst är bilarna billigare utomlands speciellt nya eller nästan nya.
 

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Det finns säkert handlare som har ditt resonemang vid inbyte. Utifrån det jag sett hos handlare så finns det dock inga skyltar hos handlarna som säger "billig importbil". Prissättning sker efter ålder, skick och utrustning.
Vi diskuterade byte med svensk handlare för något år sedan. Denne gjorde ingen skillnad i värdering, då dokumentationshistorik fanns samt utrustning var jämförbar med "svensk" standard.
Hej igen.. Visst finns det handlare som inte bryr sig.. I våras besökte jag en handlare med min fina Hymer. Han kollade inget på min bil. Utan ville bara ha reg numret. Inget annat. Sedan kastade han fram ett pris..som var riktigt lågt... Ja riktigt lågt.. Det ändade upp med att jag sa.. Jag är intresserad, var skriver man på... Sedan tillade jag, men då får du hämta min bil i Estland. Sen gick jag.
PS. Måste tillägga att det finns en massa trevliga säljare på andra ställen..
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hej igen.. Visst finns det handlare som inte bryr sig.. I våras besökte jag en handlare med min fina Hymer. Han kollade inget på min bil. Utan ville bara ha reg numret. Inget annat. Sedan kastade han fram ett pris..som var riktigt lågt... Ja riktigt lågt.. Det ändade upp med att jag sa.. Jag är intresserad, var skriver man på... Sedan tillade jag, men då får du hämta min bil i Estland. Sen gick jag.
PS. Måste tillägga att det finns en massa trevliga säljare på andra ställen..
Det är ju så i alla ffärer att det är två parter som skall bli ense... Detta gäller ju alla affärer avsett oavsett historik på fordonet.
Fick du ett bud som du inte var nöjd med så är det ju bara att förkasta budet och kika på annat håll.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Antar att Husbilar är billigare i Tyskland
Med andra ord så bör dom vara billigare i Sverige. Om man jämför med sk Svensk bilar. Det gäller när dom hamnar på säljmarknaden..

Marknadsekonomi funkar inte så även om man kanske skulle önska.
Tillgång & efterfrågan styr.

Har köpt 2 husbilar sedan 2011, båda importerade från Tyskland. Den 1:a hade rullat 2800mil och var som nyskick innuti trots 8 år "på nacken". Den 2:a hade rullat 1800mil och var 2 år gamal (också i nyskick).

Husbilar i Tyskland används i stort sett som här i Sverige. De som jobbar och har husbil har som bekant begränsat med tid så även i Tyskland. Vinter i Sverige är inget hinder för att använda husbilen om bilen har en bra spec. Dvs. Svensksålda bilar kan mycket väl rulla även vintertid. Ser vi dessutom till hur vintrarna i södra och mellersta Sverige varit senaste åren är det ju barmark större delen av vintermånaderna.

En bil byggd av en firma som säljs i ett land blir ju inte sämre bara för att samma bil säljs (1:a gången) i ett annat land. Skicket är bra mycket mer intressant än var bilen 1:a gången har sålts.

Däremot har husbilar som gått som uthyrningsbilar ofta rullat betydligt mer än privatägda. Här kan du räkna med 2500 - 3000mil/år medan privatägda bilar, även i Tyskland, sällan rullar mer än 1200 mil/år, ofta mindre.

Sedan ve tjag att det finns individer som är motståndare till importerade bilar kanske till och med allt som är importerat). Ofta saknas reell grund för denna inställning. Det handlar oftast om en känsla, ett tyckande. Synd om dem, tycke rjag, för de har mer begränsat utbud att välja med vid köt av begagnat än vi övriga...

// Niklas
P.S Det skruvas, tyvärr, mätare även i Sverige.
 

Anderlunds

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
Det är ju så i alla ffärer att det är två parter som skall bli ense... Detta gäller ju alla affärer avsett oavsett historik på fordonet.
Fick du ett bud som du inte var nöjd med så är det ju bara att förkasta budet och kika på annat håll.
Jodå. Där blev det ingen affär.. Nu fanns det en annan säljare/företag som fick sälja.. Vi båda blev nöjda...
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi diskuterade byte med svensk handlare för något år sedan. Denne gjorde ingen skillnad i värdering, då dokumentationshistorik fanns samt utrustning var jämförbar med "svensk" standard.

Instämmer.
Vi bytte in vår importerade bil förra våren. Första kommentaren när vi sa att den är importerad var att de inte ville ta in den pga sämre spec. Hade utrustningslistan med mig så la fram den o säljarens kommentar: Den är ju bättre utrustad än de vi säljer i Sverige så den byter vi gärna in" o det till högre värdering än vad vi köpte den för 3 säsonger tidigare. .

Finns snikmodeller både i Sverige o Tyskland, men vet man bara vad man ska leta efter så behöver man inte vara rädd för importbilar. Har själv haft 5 importerade bilar. Service på Fiat verkstad. Fukttest hos svensk märkeshandlare.

Tanken var att importera nästa bil med, men när vi hittade bil med rätt spec till rätt pris ( 18månader gammal, 300t under listpris) o fick bra inbytespris så var det inte mycket att tveka på.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Instämmer.
Vi bytte in vår importerade bil förra våren. Första kommentaren när vi sa att den är importerad var att de inte ville ta in den pga sämre spec. Hade utrustningslistan med mig så la fram den o säljarens kommentar: Den är ju bättre utrustad än de vi säljer i Sverige så den byter vi gärna in" o det till högre värdering än vad vi köpte den för 3 säsonger tidigare. .

Finns snikmodeller både i Sverige o Tyskland, men vet man bara vad man ska leta efter så behöver man inte vara rädd för importbilar. Har själv haft 5 importerade bilar. Service på Fiat verkstad. Fukttest hos svensk märkeshandlare.

Tanken var att importera nästa bil med, men när vi hittade bil med rätt spec till rätt pris ( 18månader gammal, 300t under listpris) o fick bra inbytespris så var det inte mycket att tveka på.

"Nordic Edition", "Swedish Edition", Nordeanpassad, etc. etc. är begrepp som används som säljargument. Granskar man innehållet (funktioner) dessa består av och importerar en bil med samma funktioner blev den "Nordic Edition" eller "Nordeanpassad". Enda skillnaden är att bilen är såld i annat land.

Din berättelse visar, tyvärr, tydligt på hur förutfattade meningar florerar. Som vanligt bör dessa bemötas med fakta, vilket du också gjorde #ThumbsUp#.

Även vi importerade en bil med samma funktioner, och lite till, som motsvarande bil såldes med i Sverige. Vi har idag en bil som är väsentligt bättrre utrustad än motsvarande bil hade som standardutrustning när de såldes i Sverige. Och jag tror inte vi är ensamma om den situationen med våra importerade bilar...
 
Toppen