• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skottland - vår resa 2017

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Förberedelser

Vi hade länge planerat för en 3-veckorsresa till Skottland. Färja Varberg-Grenå och sedan Dunkirk-Dover två dagar senare som är bokat sedan ett par månader. Det blir skapligt långa etapper de tre första dagarna men målet är ju upplevelserna i Skottland. Råkar vi ut för mycket köer får vi köra långt fram på natten, färjan till Dover är bokad till kl 8 på morgonen. Stenafärjan kostade 657 kr för en Flexibiljett när man är medlem i Caravan club. Dunkirk - Dover kostade £58 och hemresan kostade £88 för då bokade vi en flexibiljett. På båda resorna tillkom £30 för hundarna. Vi bokade flexibiljett hem, för att inte behöva ha en exakt dag och tid att passa. Vi åkte 15 juni och kom hem 5 juli, dvs vi reste före högsäsong. Vår bil är en 6m plåtis.

Lite inspiration hade vi bl a hämtat här:
Visit Scotland
Scottish moments
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
15 juni

I går var hundarna bokade på veterinärbesök. De skulle under överinseende av en veterinär svälja var sitt piller mot dvärgbandmask och få det inskrivet i passet. 630 kr kostade det för några minuter.

Färjan Varberg Grenå skulle avgå klockan 7 så vi åkte hemifrån redan 04.20 för att ha god marginal. I hundrummet på båten träffade Marlene en gammal arbetskamrat från jobbet. Han hade en fransk bulldog som låg och sov i sin resebur under hela resan. I hundrummet fanns dessutom en dansksvensk gårdshund, en tik som var knappt ett år. Hon hette Sally och hon kom väldigt bra överens med Jason och Lukas. Det var dessutom ett par stora hundar som också hade bokat plats i hundrummet, men de vände i dörren och satte sig utanför.

Väl i Danmark körde vi via Flensburg och Hamburg mot Bremen. 2,5 mil före Hamburg var det stau och det tog 2 timmar innan vi kom fram till Elbetunneln. När vi kört igenom tunneln var kön helt försvunnen, vet inte vart den tog vägen.

Vi hittade en ställplats som låg vid ett sportcentrum i Ottersberg, bara några km från autobahn. Där var vi lite sugna på tysk wienerschnitzel men tyvärr hittade vi inte någon riktig restaurang i byn. Dagens etapp blev 60,1 mil.
IMG_0680h.jpg
IMG_2825h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
16 juni

Fredag morgon startade vi med att tanka i Ottersberg. Diesel kostade €1,10, dvs strax över 10 kr/liter.

Vi körde till Obelink fritidscenter i Winterwijk för att kolla på tillbehör till husbilen. Vi köpte ett par enkla överdrag till framstolarna och en Omnia “miniugn”. På Obelink får hundar vara med i affären så Jason och Lukas fick åka i kundvagnen.

Vi fortsatte färden mot Dunkirk och det rullade på bra för det mesta. Av någon anledning ledde GPSen oss in i Antwerpen och dessutom på en gata där det var vägarbete. Det tog oss en extra halvtimma men vi mötte köer som såg ut att vara timslånga. Det kan inte vara roligt att köra lastbil i Europa och bli sittande i sådana köer.

Vi tankade för 1,14 Euro precis före ställplatsen som ligger i en by som heter Bergues. I morgon bitti har vi knappt 3 mil till färjan i Dunkerque. Dagens etapp blev 66,8 mil.
IMG_0684h.jpg
IMG_2832h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
17 juni

Lördag morgon åkte vi redan halv sex mot färjan. Vi visste ju inte hur lång tid det skulle ta med kontrollen av hundarna men det gick väldigt smidigt De räckte över en scanner för att läsa av chippet i nacken och kollade att det var rätt hund och att bandmasktabletten var inskriven i passet. Sedan fick vi stoppa på två olika ställen efter incheckning en för att de skulle titta in i husbilen så att det inte fanns någon gömd där.

När vi närmade oss England såg vi Dovers vita klippor, med en borg med anor från 1100-talet högst upp. När vi kört av färjan möttes vi av en stillastående kö av lastbilar, vi uppskattade det till ca 300 st. Undrar hur lång tid det tog innan de kommit fram till Frankrike?

Öster om London gick vägen i en tunnel under Themsen, Dartford tunnel. Det visade sig att det var en betalväg, men man kunde inte betala vid tunneln. vi skulle kolla upp hur man kunde betala senare under dagen.

Vi körde motorvägar ända upp till York där CG gick in på ett stort tågmuseum. Hundar fick inte följa med in så Marlene stannade med dem utanför. På museet fanns det gott om gamla lok, bl a en replika av “Rocket”, ett syskon till Flying Scotsman som var det första loket som kördes i mer än 100 miles/h och Mallard som är världens snabbaste ånglok.

Det var lite stressigt med trafiken i York, hålla reda på vänstertrafiken, trafikljus och rondeller men vi tog oss både in och ut ur York. Vi fortsatte mot Pickering där vi tog in på Pickering Caravan Park för £23,50. Skönt att kunna ta en dusch med ordentligt utrymme och tömma toaletten. Dagens etapp blev 47,7 mil.
Länkar:
York tågmuseum

C1117404h.jpg
Rocket.jpg
C1117421h.jpg
C1117412b.jpg
C1117409h.jpg
C1117424h.jpg
C1117427h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
18 juni

I dag tog vi sovmorgon, ja Marlene var ute med hundarna vid sex tiden och passade dessutom på att diska lite, men sedan gick hon och lade sig igen. Förmiddagens mål var Goathland dit vi tog en väg några km före Pickering, men efter en stund var vägen avstängd pga en olycka och vi fick vända tillbaka och köra en omväg. Det blev bra ändå för då kom vi upp på höjderna i North York Moors nationalpark. Där var det väldigt vacker utsikt över en dal. Dalen hette Hole of Horcum och bakom den fanns en ljunghed som heter Lewisham Moor. Sägnen säger att det var en jätte som kastade en lerklump som hade gjort landskapet så speciellt. Vi fortsatte till Goathland som i en tvserie hette Aidensfield. Programmet hette “Tillbaka till Aidensfield” och originaltiteln var “Heartbeat” och handlar om ett engelskt samhälle på 60-talet med poliser, sjuksystrar och förstås en pub mitt i samhället. Mellan 1992 och 2010 spelades det in 372 avsnitt och CG har nog sett alla minst en gång. I samhället gick vi bl a förbi puben, postkontoret och “Scripps verkstad och begravningsbyrå". Vidare nerför en backe och där ligger järnvägsstationen. Mellan Pickering och Whitby går det en museijärnväg och medan vi var där kom det ett ånglok med många vagnar. Några var förstaklassvagnar och där satt de och åt vid bord med vita dukar och med riktigt porslin.

Från Goathland tog vi den lilla vägen genom Beck Hole som ligger i en sänka vid en bäck som rinner ut i floden Esk. Vägen var smal, ca 3 m, och både ner till Beck Hole och upp på andra sidan var det 25% lutning och dessutom var det skymda svängar i backarna. Som tur var mötte vi inga andra bilar. Vid sidan av vägen hade några ljungtuvor börjat blomma och man kan föreställa sig hur det ser ut när hela ljunghedar blommar.

Vi fortsatte mot Whitby, en hamnstad nordost om Goathland, där vi tråcklade oss genom staden och upp på en höjd där Whitby Abbey, en klosterruin, låg. Där uppifrån hade man fin utsikt över Whitby och vi passade på att ta en fika där, vår första "afternoon tea" med scones. Därifrån tog vi en liten omväg så att vi slapp köra ner i staden igen. Vi körde upp till Beamish sydväst om Newcastle där vi tänker gå på museum i morgon. Vi kom dit vid 8-tiden och tänkte gå till en pub och äta, men tji fick vi, de slutade med maten kl 8. De trodde dock att det fanns ett annat ställe någon km bort som kanske hade öppet längre men de hade också stängt. Vi ställde oss med husbilen för natten på en rastplats utanför Beamish Museum och så blev det köttbullar och potatismos istället. Hittills har vi haft strålande sol och 26 grader varmt båda dagarna i England. Dagens etapp blev 25,1 mil.
Länkar:
Hole of Horcum
Heartbeat
Beck Hole
Whitby Abbey

C1117438h.jpg
Hole of Horcum
C1117445h.jpg
C1117447h.jpg
Polisbilen från TV-serien
C1117449h.jpg
Scripps verkstad och begravningsbyrå
C1117470h.jpg
Puben The Aidensfield Arms
C1117452h.jpg
C1117461h.jpg
C1117465h.jpg
C1117477h.jpg
Vägen till Beck Hole
C1117458h.jpg
C1117482h.jpg
Whitby Abbey
C1117484h.jpg
Stranden i Whitby
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
19 juni

I dag hängde vi på låset till Beamish Museum när de öppnade kl 10. Över en jättestor yta speglade man olika epoker i England. Där fanns en bondgård från 40-talet när England var i krig, där fanns en kolgruvearbetarby med gruvmaskiner bl a en ångdriven gruvhiss som var 170 år, ett område som speglade en bondgård runt 1820 och också en liten bit järnväg med ett ånglok som hade vertikala pistonger samt en liten stad från ca 1900. Mellan de olika områdena gick det både gamla bussar och spårvagnar givetvis betjänade av människor i tidstypiska kläder. Det fanns väldigt mycket att se så vi gick runt där i mer än fyra timmar.

Därifrån åkte vi till Hadrianus Wall där romarriket hade sin nordliga gräns under flera århundraden från ca 200-talet och framåt. Det var en mur som sträckte sig tvärsöver hela England i höjd med Newcastle och med jämna mellanrum fanns det fort med en garnison romarsoldater. Där fortet hade varit var det väldigt bra utsikt mot norr,dvs det land som romarna ännu inte erövrat.

De sista dagarna har bränsleförbrukningen skjutit i höjden. Det är väldigt kuperat med mycket svängar så det går inte att köra upp på de högsta växlarna och när det går nerför är det antingen kurvor, rondeller eller ett samhälle med hastighetsbegränsning så jag måste bromsa bort en massa energi.

Kvällens övernattning gör vi på en stor parkering i Hawick med några markerade husbilsplatser, nu är vi äntligen i Skottland. Även i dag har vi haft varmt och vacker väder. Det lyckades inte med uteätandet i dag heller,när vi kom in fem över sju var det stängt. Marlene fick handla på Lidl istället, hamburgare och potatisgratäng som värmdes i den nya Omniaugnen. Dagens etapp blev 15,3 mil.
Länkar:
Beamish museum
Hadrianus wall

C1117497h.jpg
C1117542h.jpg
C1117504h.jpg
En gammal Fordson med järnhjul
C1117505h.jpg
Skrot till krigsindustrin under World War II
C1117511h.jpg
Ett gruvarbetarhem
C1117512h.jpg
Kanariefåglar för att identifiera gruvgas
C1117515h.jpg
En liten kolvagn
C1117520h.jpg
Puffing Billy, kopia av lok från 1813
C1117523h.jpg
C1117526h.jpg
Bageri med gamla ugnar och gamla recept
C1117528h.jpg
Affären med massor av varor
C1117529h.jpg
Många minns nog Sloans Liniment
C1117531h.jpg
Cykel med ”stödhjul”
C1117532h.jpg
C1117541h.jpg
C1117546h.jpg
Housestead Roman fort
C1117548h.jpg
Hadrians wall
C1117551h.jpg
Här börjar Skottland
IMG_2861h.jpg
Ställplatsen i Hawick
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
20 juni

Efter att ha handlat på Lidl på morgonen också och tankat för £1,14 fortsatte vi vår färd. Första stoppet var vid New Lanark där industrialiseringen startat tidigt. Industrin som blomstrade här drevs av vattenkraft, byn låg vid floden Clyde vid några vattenfall, Clyde rinner sedan ut genom Glasgow. Vi gick en promenad uppströms Clyde och sedan genom byn.

Färden fortsatte på småvägar till Falkirk Wheel. I stället för slussar lyfter man båtarna i en “bassäng” 24 meter upp för att förbinda två olika skotska kanalsystem. På det sättet tar det mindre än 10 min från att båten kör in i nedre bassängen tills den kan köra ut ur övre bassängen. Innan hjulet fanns det en slusstrappa med 11 slussar där det tog nästan en dag att passera alla slussarna.

Dagen slutade norr om Luss utmed västra stranden av Loch Lomond. Där övernattar vi på en parkeringsplats med fin utsikt över sjön. Vi hade egentligen tänkt oss en ställplats, men den var nog angiven med fel koordinater. Vårt andra alternativ var en camping, men en skylt utanför meddelade att de bara tog emot förbokade gäster. Dagens etapp blev 24,2 mil.
Länkar:
New Lanark
Falkirk wheel
C1117559h.jpg
Vattenfall i floden Clyde
C1117566h.jpg
Byggnad i Lanark
C1117569h.jpg
Falkirk wheel
C1117571h.jpg
C1117575h.jpg
Här går båten 24 meter upp.
IMG_2874h.jpg
Loch Lomond
 

elsaotage

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
11703
Medlemskap
2023
Sv: Skottland - vår resa 2017

Tack för trevligt resereportage.
Vi har funderingar på Scotland och det här gör det mer lockande, en resa utefter Hadrianus mur är nog inte helt fel. Kanske också upp i Black Mountain området plus något whisky område.
Kul reportage.

Tage (elsaotage).
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
21 juni

Resan går vidare mot Inveraray Castle. För att komma dit åkte vi över bergspasset “Rest and be thankful”, där den äldsta vägen byggdes i mitten på 1700-talet. Väl vid slottet tog vi först en promenad i trädgården och sedan gick vi in i slottet. Det var byggt på 1700-talet och hade gått i arv sedan dess. För närvarande är det den 13 lorden av Argyll som bor i en del av slottet med sin familj, han är dessutom ledare för klanen Campbell. I början på 1900-talet var en av drottning Victorias döttrar ingift i familjen, den första kungliga som gift sig med en icke-kunglig. Förutom vackra pälskappor var vapenrummet det mest fascinerande. Där hängde hillebarder, stridsyxor och gevär till en liten armé. Efter rundvandringen tog vi afternoon tea med scones i serveringen.

Vi åkte söderut en bit för att sedan vända norrut igen. Arduaine garden var nästa anhalt och där gick vi runt i regnet. De hade en väldigt stor rhododendronpark men tyvärr hade de flesta blommat färdigt. Vi hittade en sort som hade blad som var nästan en halv meter långa.

Vi körde till Oban där det går färja till Mull. Det fanns en tanke att vi nästa dag skulle åka på båttur till en ö med lunnefåglar. Det fanns dock inga biljetter till färjan förrän på eftermiddagen nästa dag och efter att ha kollat lite på internet kom vi fram till att det fanns liknande utflykter även från Skye så vi beslöt oss för att inte åka till Mull. Vi stannade för natten vid Tesco där det fanns några övernattningsplatser för £10. Vi gick en promenad i regnet ner till hamnen och på tillbakavägen handlade vi på Tesco, bl a skotska jordgubbar och grädde. CG skakade och skakade på vispburken men grädden tjocknar aldrig. När vi läste på paketen var det bara 18% fett så det var ingen vispgrädde. Nästa gång blir det inte Single cream utan Double cream. Nåja jordgubbarna var goda i alla fall. Dagens etapp blev 14,8 mil. Nu är det mycket vi vill se och vägarna är ofta smala så snitthastigheten blir ganska låg.
Länkar:
Rest and be thankful
Inveraray castle
Arduaine garden
IMG_2877h2.jpg
C1117596h.jpg
IMG_2878h.jpg
C1117598h.jpg
C1117603h.jpg
C1117605h.jpg
Klanen Campbells färger
C1117607h.jpg
Klantyget finns även runt sängen
hillebarder.jpg
Lika mycket vapen fanns det på de tre andra väggarna i rummet
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
22 juni

Handlade lite till på Tesco,bl a mer jordgubbar och riktig grädde den här gången. Sedan åkte vi till Glencoe och upp i bergen där vi gick en promenad. Vi fortsatte mot Ben Nevis som är Skottlands högsta berg. På kartan såg det ut som att det skulle finnas skidliftar utefter en liten väg men vi såg inte några. Längre in på vägen skulle det finnas ett stort vattenfall men då stod det skyltar om max 3 ton så då vände vi.

Glenfinnan Viaduct är känd från bl a Harry Potterfilmerna. Det är en lång bro med många brospann på järnvägen mellan Fort William och Mallaig. Järnvägen trafikeras ett par gånger per dag av ånglok och CG hade sett att ett tåg avgick från Fort William kl 14.00 och skulle vara i Mallaig kl 16.00 och ett annat tåg avgick Mallaig kl 14.10 för att vara framme 16.10. Vi räknade med att hinna till Glenfinnan före kl tre och att tåget från Mallaig fortfarande skulle vara en bit bort.

När vi kom fram var parkeringen förstås full så vi fick köra en bit extra och CG skyndade sig tillbaka till informationscentret. Han kom fram precis för att se sista vagnen på bron och den vita plymen från loket syntes över trädtopparna. När man kör efter GPS utefter vindlande fjordar och regnet hänger i luften har man dålig koll på vart tåget var på väg så jag frågade en som hade bättre koll. Det var det första tåget jag sett passera så det från andra hållet skulle strax komma. Utsikten där jag stod var inte så bra men jag såg att det fanns en stig som gick högre upp. Jag skyndade mig uppåt men det var inte så lätt för en hel busslast var på väg neråt. Strax innan jag var framme hörde jag det typiska ljudet från ett ånglok och jag hann precis fram när loket och första vagnen hunnit ut på bron. Regnigt och disigt var det men jag fick i alla fall sett det. Innan Harry Potter var Glenfinnan mest känt för att Jakobitupproret 1745 startade här.

Vi fortsatte mot Mallaig för att se om vi kunde komma med färjan till Skye och vi fick plats på nästa färja 18.10. Det var en stund tills dess så vi åkte upp på höjderna ovanför byn och tog en fika. Väl över på Skye hoppades vi hitta en campingplats men vi svängde nog åt fel håll för vi hittade ingen. Nu står vi på en rastplats på höjderna nordväst om Broadford för att övernatta. Det regnar och blåser så husbilen skakar men det skall nog gå att sova ändå. Så värst många GB data gör vi inte av med för täckningen är dålig för det mesta. Dagens etapp blev 21,5 mil.
Länkar:
Glenfinnan
Caledonian ferries
C1117616h.jpg
C1117617h.jpg
C1117618h.jpg
C1117621h.jpg
C1117630h.jpg
C1117632h.jpg
C1117635h.jpg
C1117640h.jpg
C1117645h.jpg
IMG_2897h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
23 juni

På natten blåste det så det stundtals kändes som om någon slog med en slägga mot sidan på husbilen så vid midnatt körde vi längre ner i dalen till en annan parkering. När vi stannade där kändes det som att det blåste mindre men när vi lagt oss blåste det nog lika mycket i alla fall. Det var så man trodde att takluckorna skulle slitas loss så det blev inte mycket sömn.

Vi åkte till Talisker Destillery, det enda whiskydestilleriet på Skye. Det finns visserligen en whisky som heter Skye, men det är en blended whisky och innehållet produceras inte på ön. Efter rundvandringen med provsmakning köpte Marlene en liten flaska 10-årig Talisker och en liten flaska 12-årig från Islay.

Innan destilleriet hade vi åkt mot själva byn Talisker. Det fanns bara några få hus där och vi vände på höjden ovanför efter att ha sett utsikten. På tillbakavägen låg det ett lamm på vägen som inte ville flytta sig. CG gick ut och då kliade det sig mot kofångaren på husbilen och sedan lade det sig på CGs sko. Lammet var nog inte friskt eller så hade det förlorat sin mamma.

Från Talisker åkte vi en smal väg mot Portree med mötesplatser med jämna mellanrum. Där handlade vi i en Coop-butik inför helgen och sedan hittade vi en camping i Torvaig norr om Portree för £20. Vi fick lägga ordentligt med klossar under framhjulen för det lutade en del. Värre är det för de som har tält, de kommer väl att vakna längst ner i tältet. Från campingen var det drygt 2 km till Portree så vi gick in dit och delade på en fish & chips. I dag har det varit uppehåll nästan hela dagen. Dagens etapp blev bara 8,3 mil.
Länkar:
Tips om Skye
Talisker distillery
C1117653h.jpg
Utsikt mot byn Talisker
C1117658h.jpg
C1117659h.jpg
Utsikt mot Talisker distillery
C1117662h.jpg
C1117664h.jpg
Provsmakning
C1117669h.jpg
C1117673h.jpg
Portree
C1117676h.jpg
IMG_2895h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
24 juni

Vi åkte norrut från Portree och passerade Old Man of Storr, en stenstod som blivit kvar när resten av berget vittrat ner. Det fanns en stig dit upp men vi avstod. Vi fortsatte och stannade vid en plats som heter Culnacnoc och tittade ut över havet. Det var jättehöga stup där och eftersom vinden blåste med kraft ut mot havet var det riktigt obehagligt att gå där. Längre upp efter kusten fanns en plats som heter Kilt Rock. Där har man hittat väldigt gamla spår efter dinosauriefötter.
När vi passerat den nordligaste udden på Skye fanns det ett museum. Det var en gård från 1800-talet med flera olika byggnader av sten och med vasstak. Det fanns massor med gamla saker där, ungefär som i svenska hembygdsmuseum.
Vidare till Dunvegan Castle där delar av slottet var från 1200-talet och nu var det den 30e hövdingen för klanen MacLeod som bodde där. Till skillnad från det förra slottet vi besökte såg vi inget vapenrum, däremot ett stort bibliotek med bl Shakespears verk. Vi gick sedan en promenad i slottsparken med mycket vackra blommor.

Längst ut på nordvästspetsen ligger en fyr med namnet Neist. Den ligger högt upp på en klippa med stup på flera sidor. Jag var orolig för att stigen dit skulle gå utmed klippkanten men det var inga problem, det var långt till stupet. Däremot kan man fundera på hur många får som snubblar och trillar över kanten. Vi åkte tillbaka mot Dunvegan och hittade en övernattningsplats utmed vägen. I hagen bredvid gick det några söta kalvar. Dagens etapp 13,4 mil. I dag har bränsleförbrukningen varit hög, det har varit mycket vägar där man bara kan mötas på mötesplatser och med mycket mötande trafik blir det mycket start och stopp.
Länkar:
Skye museum of island life
Kilt rock
Dunvegan castle
Neist point lighthouse
C1117683h.jpg
Old Man of Storr
C1117684h.jpg
Culnacnoc
C1117693h.jpg
Kilt Rock i bakgrunden med Mealt waterfall närmast
C1117704h.jpg
Skye museum of island life
C1117706h.jpg
C1117707h.jpg
Dunvegan castle
C1117711h.jpg
C1117713h.jpg
C1117718h.jpg
C1117720h.jpg
C1117722h.jpg
Neist point lighthouse
C1117727h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
25 juni

Vi åkte till Fairy pools, dvs älvornas bad. Vi var inte de enda, parkeringen var full och mängder av bilar stod utefter vägkanten. Själva åkte vi tillbaka 700 m där det gick att parkera riktigt. Från the Cuillins rinner vattnet ner efter bergssidorna och bildar en bäck med många vattenfall. Under några av vattenfallen har vattnet under årtusenden gröpt ur berget så det bildats djupa hålor och på några ställen hade en sten slipat ut en jättegryta. På vägen dit passerade vi flera småbäckar där det var utlagt stenar som man kunde gå på. Jason och Lukas hade lite problem så de halkade i några gånger. Vi hade tur med vädret, lagom lång vandring, och strax efter att vi kom tillbaka till husbilen började det att småregna. Tyvärr blåste det hela tiden vi var på Skye så vi hade ingen lust att ge oss ut i en liten båt för att titta på lunnefåglar. Synd, för de är ju så vackra.

Därifrån riktade vi in oss på den gamla färjan mellan Kylerhea och Glenelg. Det är en färja med ett riktig för och akter och ett “vridbord” mitt på. Båten kör med fören in mot en ramp och sedan snurrar man vridbordet ett halvt varv så att man kan köra av, och inte backa, på andra sidan sundet. Det var ett smalt sund och tidvattnet forsade igenom ungefär som i Saltstraumen vid Bodö. Färjan fick hålla upp ordentligt mot strömmen för att nå färjeläget på andra sidan. I vattnet utmed färjan syntes det några sälar och lite sjöfågel, de har säkert lätt att hitta mat när vattnet strömmar så snabbt.

Vi passerade ännu ett slott, Eilean Donald Castle, men vi stannade bara en bit därifrån och tog några kort. Vi vet inte om det var bebott nu och vi kan inte ta reda på det så lätt heller, mobiltäckningen är dålig och mobildata är ännu sämre. Det bästa man kan få är GPRS och det duger inte att surfa med. GPRS, det är väl minst 15 år sedan jag använde så låg hastighet.

Vi tog vägen över Bealach-na Bo, passet över bergen till Applecross. Det var en smal enfilsväg som gick utmed bergskanten från havsnivån, 700 m upp, och sedan ner till havsnivån på andra sidan. I Applecross fanns det ett trevligt värdshus där vi åt middag och därefter en jättestor Banana Split. Applecross Inn kan verkligen rekommenderas. Från Applecross körde vi norrut, en väg som mestadels går nära havet och är den bättre vägen till Applecross och den enda vägen på vintern. Efter några km hittade vi ett ställe att övernatta på med fin utsikt över Skye där vi varit några dagar tidigare. Dagens etapp var 20,3 mil.
Länkar:
Fairy pools
Färjan Kylerhea-Glenelg
Eilean Donald Castle
Applecross pass

C1117729h.jpg
C1117740h.jpg
C1117748h.jpg
C1117749h.jpg
Fairy pools
C1117758h.jpg
Färjan mellan Kylerhea och Galltair
C1117763h.jpg
C1117769h.jpg
Eilean Donald Castle
C1117772h.jpg
C1117780h.jpg
Vägen mot Applecross pass
C1117783h.jpg
C1117787h.jpg
Applecross Inn
IMG_2913h.jpg
IMG_2914h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
26 juni

Vi åkte “vintervägen” från Applecross, den går utefter kusten även om det ibland kommer rejäla backar när den går en bit upp på bergssidan. Vid sidan av vägen hittade vi ett par praktexemplar av Highland cattle. Den ena såg alldeles nyfriserad ut och de låg lugnt vid vägkanten medan bilarna körde förbi.

Vi hade rätt långt till vårt nästa resmål, Loch Ness. De hade ett stort informationscenter där de visade olika filmer om det eventuella sjöodjuret. De hade intervjuer med ögonvittnesskildringar, filmer från dykningar med ubåt etc, men de sade också att det nog inte kunde finnas något odjur eftersom det inte fanns tillräckligt med mat i sjön. Intressant var det när de visade filmen om hur kontinentalplattorna rört sig över miljontals år och skapat de skotska bergen. Loch Ness tillsammans med Loch Lochy gör att nordvästra delen av Skottland nästan är en egen ö. Mellan de sjöarna, och längre än så, går Caledonian Canal och vid Fort Augustus var det en slusstrappa med 5 slussar, Loch Ness var den lägre sjön.

Vi åkte norrut på östsidan av Loch Ness. Vid floden Foyers finns det ett högt vattenfall, Falls of Foyers, där vattnet kastar sig utför klipporna. Nedanför vattenfallet fanns det tidigare ett aluminiumsmältverk som tog sin energi från floden. Under kriget användes mycket aluminium till flygplanen, men nu är smältverket nerlagt och ersatt av ett kraftverk.

Färden fortsatte mot Inverness där vi passade på att handla på Tesco. Sedan var det inte långt kvar till Culloden där vi parkerade för natten utanför grindarna till den stora parkeringen. Området var populärt för folk med hundar, det var många som kom på kvällen och lät sina hundar springa fritt en stund. Dagens etapp var 25,5 mil.
Länkar:
Loch Ness
Caledonian Canal

C1117802h.jpg
C1117803h.jpg
C1117807h.jpg
Många olika fordon kunde man hitta på de smala vägarna
C1117809h.jpg
IMG_2921h.jpg
Loch Ness centre
C1117812h.jpg
Ubåt för att söka efter Nessie
C1117815h.jpg
Slussning vid Fort Augustus
IMG_2927h.jpg
C1117819h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
27 juni

Idag gick vi in på informationscentret vid Culloden. För den som inte vet (vilket jag inte gjorde för bara några dagar sedan) är slaget vid Culloden en viktig händelse i den skotska/engelska historien. Fram till 1714 hade regenten i Storbritannien varit av ätten Stuart men 1714 var det en tysk kungadynasti som övertog makten. Detta efter att parlamentet 1701 hade beslutat att regenten måste vara protestant. Det fanns dock en blodslinje genom att Sophia av Hannover var barnbarn till James VI av Skottland och hennes son Georg I blev kung 1714. Redan 1688 hade Jakob II blivit avsatt och levde i exil i Rom. Hans sonson, som kom att kallas Bonnie Prince Charles, återvände till Skottland 1845 och fick med sig en del anhängare, jakobiter, för att försöka ta tillbaka kronan till sin gren av ätten Stuart. 16 april 1746 stod “Slaget vid Culloden” där jakobiterna blev besegrade och Bonnie Prince Charles fick fly och fick hjälp att ta sig till Frankrike.

På småvägar åkte vi till Glenlivet destilleri och gick en guidad rundtur. Produktionen hade sommaruppehåll så att källan som de tar sitt vatten från kan återhämta sig. Vi tycker nog att naturen gör sitt bästa för att återhämtningen skall gå fort ;-) Glenlivet är Skottlands näst största destilleri och har varit legala sedan 1824. Den äldsta whiskyn de hade till försäljning var 54 år och kostade £20.000 för en flaska. Guiden berättade att det från en tunna whisky dunstar ca 4 % per år, angels dust, men hon visade också “the dog” som man tog upp whisky ur tunnan med. Tydligen var det vanligt förr att fylla den med whisky och binda innanför byxorna för att få med sig whisky hem. Så frågan är hur mycket som är angels share och hur mycket som är svinn. Man fick provsmaka tre olika sorter och dessutom fick man ett whiskyglas så besöket var väl prisvärt. Det fanns en liten servering bredvid butiken så där blev det en lätt lunch.

Vi fortsatte längs med Whisky Trail till Dufftown där vi tog in på en camping, £28,50, det var dyrt för en enkel camping. Bra är att det finns riktig mobiltäckningen så att man kan hitta fakta om platser vi varit på och platser vi ska till. Dagens etapp blev 11,4 mil.
Länkar:
Battle of Culloden
Whisky trail
IMG_2932h.jpg
C1117821h.jpg
Minnessten för stupade klanmedlemmar
C1117822h.jpg
IMG_2933h.jpg
C1117826h.jpg
C1117831h.jpg
IMG_2935h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
28 juni

Efter diverse campingbestyr blev det besök på ett par destillerier men utan att gå på någon guidad visning. Först var det Glenfiddich där Marlene tyckte att de hade fina planteringar utanför och en väldigt fin damtoalett, t o m med öppen spis. Glenfiddich är Skottlands största destilleri och är fortfarande familjeägt till skillnad från Glenlivet som ägs av Seagram's,ett multinationellt bolag. Som familjeägt har man kanske inte samma vinstkrav och kan lägga några pund extra på utsmyckning. Vi var bara inne i butiken men köpte inget, de flesta sorterna finns ju på Systembolaget.

I Dufftown skulle det finnas ett Whiskymuseum och det fanns det också, men det var pyttelitet. Mannen som satt innanför disken blev nog glad att få några besökare. Han visade schabloner de haft för att måla företagsnamn mm på locket på Whiskytunnor och han visade “the dog” med olika utseende. När det gäller whiskytunnor är de av amerikansk eller europeisk ek och alltid begagnade. Det kan ha varit amerikansk whisky, spansk sherry eller något annat i tunnorna förut och det är det tillsammans med träet som ger smak och färg till whiskyn. Whisky från olika sorters tunnor blandas för att ge den rätta smaken och tunnorna är från samma destilleri för att få kallas Single Malt. För att få kallas whisky måste den vara lagrad i minst tre år och det är alltid den yngsta whiskyn i blandningen som bestämmer om det är en 12-årig, 15-årig whisky etc. Numera är det ganska vanligt att det inte står någon ålder på whiskyflaskan. Då har man blandat i en yngre whisky för att ge en viss karaktär och då har blandningen ett namn istället för en ålder. (Allt det där är det nog många som redan vet, men någon kanske inte vet.)

Vi besökte också MacAllan destilleriet. Där köpte Marlene två småflaskor av olika sorters 12-årig whisky. Lunchen lagade Marlene vid en gammal bro över floden Spey. Det var den äldsta fackverksbron i Skottland, byggd 1814.

Efter lunchen åkte vi förbi Elgin och ut mot havet. Där såg Marlene en fyr på avstånd men vi hittade inte någon väg dit. Det fanns en väg som kallades kustväg men den gick en bra bit från kusten. Det var inte förrän vi kom till Buckie som vi kom ner till havet. Vi fortsatte sedan en bit till och övernattar vid havet i Cullen. När jag var ute på promenad med Jason mötte vi en Cavalierdam, Muffin, som hade ungefär samma teckning som Jason. Ovanligt nog skötte han sig utmärkt, inga skällanden etc. Muffin var väldigt överviktig, men matte sade att veterinären tyckte att det var ok. Hon hade nog bara lyssnat på ena örat.

I morgon kl 10 har vi tänkt besöka Glenglassaugh destilleri för att köpa en flaska whisky till Urban, en utlovad födelsedagspresent. Dagens etapp blev 13,0 mil.

IMG_2944h.jpg
IMG_2946h.jpg
C1117832h.jpg
Dufftown
IMG_2947h.jpg
C1117834h.jpg
C1117835h.jpg
C1117842h.jpg
IMG_2949h.jpg
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Sv: Skottland - vår resa 2017

Tack för att vi får följa er resa. Bra skrivet och fina bilder. Vi vill gärna göra en husbilsresa till Storbritannien om några år när min fru går i pension. Jag ser att ni åker med en "plåtis", vilket verkar var idealiskt på deras vägar, men tror du att det fungerar även med en normalbred husbil?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
29 juni

Vi var de enda besökarna till rundturen kl 10 på Glenglassaugh så vi fick en bra genomgång av destilleriet. Det hela startade 1875 men genom åren har det legat i malpåse flera gånger och de nuvarande ägarna återstartade verksamheten 2008. Då övertog de också de tunnor med whisky som funnits i lagerbyggnaderna sedan den förra aktiva perioden. Därför har de både 21-årig, 30-årig och 40-årig whisky till försäljning men ingen 12-årig för den nya produktionen har inte blivit så gammal ännu. Whisky från de senare åren säljs därför under namn som Revival, Evolution och Thorfa. Dessa tre ingick i provsmakningen efter turen. Vi köpte två av dem, en som present till Urban och en till oss själva. Vi kan rekommendera ett besök här.

Eftermiddagen tillbringades vid drottningens slott, Balmoral Castle, där vi gick i lätt regn. Balmoral köptes ursprungligen av drottning Victoria och är numera drottning Elizabeths favoritslott. På Victorias tid fanns det ursprungligen ett äldre slott som revs för att ge plats till det nya. Det är förstås en stor skara anställda som sköter om slottet och all mark som hör till. Landrover är förstås favoritmärket för rangers och game keepers och de passar verkligen in i miljön. Det var inte så mycket som blommade i trädgården men tydligen är det ett ganska kallt klimat här, det är bara under juli man kan vara säker på att det inte är frost och på vintern kan det vara ner mot -30 minusgrader. Det fanns en mängd saker att se, i en lokal fanns drottningens alla officiella julkort sedan 1952, där barnen kom med undan för undan tills de nådde vuxen ålder. I det stora slottet var det bara ett rum man fick gå in i, “ballroom”. På vägen in till slottet fanns det en varning för ekorrar som korsar vägen ;-) , en skylt vi inte sett på något annat ställe.

På parkeringen finns det några markerade platser för övernattande husbilsresenärer så där står vi nu. Dagens etapp blev 10,6 mil.
Länkar:
Glenglassaugh distillery
Balmoral castle

IMG_2953h.jpg
C1117845h.jpg
C1117846h.jpg
C1117855h.jpg
C1117860h.jpg
C1117856h.jpg
IMG_2966h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
30 juni

Vi fortsatte söderut. Resan gick via Cairngorms National park där vi åkte förbi skidområdet Glenshee med sina mer än 20 liftar. Därefter mot nästa slott, Glamis Castle. Drottning Elizabeths mamma, som också hette Elizabeth och var drottning men inte regent, är född där. Vi gick på en rundvandring där vi bl a passerade högtidssalen där bordet gick att utöka till 36 platser och som nu stod dukat som inför en 1700-talsmiddag. Enligt guiden fanns det spöken på slottet, men det var snälla spöken. I serveringen tog vi afternoon tea med scones innan vi tog en promenad med hundarna. Innanför en hög mur fanns Wall garden, en trädgård som skötts dåligt under många år men dom nu höll på att restaureras. Muren var nog ett skydd både mot oönskade djur och som bakre vägg för flera växthus.

Planen är att besöka Edinburgh Castle i morgon lördag, vi tror att det är lättare att hitta parkering när det inte är arbetsdag. Vi körde nästan fram till fjorden Forth där vi handlade i Dunfermline och sedan tankade för £1,11.

Vi letade i kartprogrammet och hittade en plats där det skulle gå att övernatta för £10 men när vi kom dit höll man på att bygga om informationscentret och någon officiell plats för husbilar hittade vi inte. Vi står istället på en vanlig parkeringsplats vid en friluftsanläggning utanför Lochore. Där fanns det bra mobiluppkoppling så vi kunde surfa lite. Dagens etapp blev 19,9 mil.

Länkar:
Glamis Castle

C1117870h.jpg
C1117875h.jpg
C1117879h.jpg
C1117881h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
1 juli

Vi åkte in till Market street, en gata som låg bara några hundra meter från Edinburgh castle. CG hade sett på satellitbild på Google Maps att där borde det gå att parkera. Vi var där redan 8.30 och då fanns det gott om platser utmed gatan. När vi gick till borgen öppnade de inte förrän 9.30 och hundar fick inte följa med in på området så Marlene väntade utanför med hundarna. Hon hade varit på borgen 1971 med en skolresa efter 9an. Det var många som kom fram och talade med henne och hundarna så tiden gick fort. Det gjorde den för mig också när jag gick min promenad inne i borgen. Där fanns bl a ett militärmuseum med lite information om Englands krig genom åren. Det måste ha varit en bra plats att bygga en borg på, högt på en klippa och med utsikt åt alla håll.

En bit söder om Edinburgh ligger Rosslyn chapel, känt från DaVinci-koden. Kyrkan har renoverats på senare år och där är man glad åt den publicitet som boken gett,det gör att man kan renovera i snabbare takt. Precis som på de flesta slott vi varit på fick man inte ta några kort inomhus. Lite synd, för det fanns så många vackra detaljer stenhuggarna gjort. I ett fönster högt upp på södergaveln satt det en röd kristall och vid sommarsolståndet bryts solstrålarna i den och projiceras på väggen i kyrkan.

Vi fortsatte söderut och utanför Bolton fanns det en parkeringsplats vid ett reservat där vi stannade för natten. Lite skumt, hela kvällen och även under natten kom det bilar till parkeringen. Ibland var det inte ens någon som gick ur och vi såg lite dåligt åt deras håll för det småregnade och så var det imma på rutorna. Under natten tog den första gasolflaskan slut. Dagens etapp blev 34,9 mil.
Länkar:
Edinburgh castle
Rosslyn chapel

C1117894h.jpg
Edinburgh castle
C1117898h.jpg
C1117899h.jpg
C1117907h.jpg
Roslyn chapel
C1117912h.jpg
 
Toppen