• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skorrar vid växling till tvåan

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vår Fiat 130 hk multijet 2.3 -07 har börjat skorra när man växlar upp eller ner till tvåan.
Bilen har gått 5800 mil.
Servad vid 4500 mil.
Inga andra växlar skorrar.

Vad kan det vara och vad kan jag kolla innan man åker till verkstan?
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Förmodligen så är synk ringen rejält nött till tvåans växel. Med lite tur tur kan du undgå skorrandet genom dubbeltrampning med kopplings pedalen.
Kånnkård
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Över tid så är byte av synkroniseringsringar bästa lösningen, börja med att tappa oljan ur lådan och mät upp, kanske den aldrig har varit fylld nog mycket, om nivån varit för låg så kan ju lösningen vara att fylla till rätt nivå!
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tyvärr så synkronisering förstörd.
Renoveringen är enda lösning på sikt
Kontrollera om det finns begagnad renoverad utbyteslåda tillgänglig.
Går att fortsätta att köra men undvik köra på växel 2
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En del har nämnts redan men följande skulle jag göra: Kontrollera att kopplingen verkligen kopplar ur som den skall, byta olja i växellådan och prova om du kan växla "på annat sätt" så kanske renoveringen/bytet kan skjutas på framtiden. Det är ingen större risk att den totalhavererar.

Bara hur man växlar kan göra stor skillnad. En del trycker i växlarna med nästan våld och torterar skiten ur synkringarna och en del är så lätta på handen att växellådan inte riktigt vet vad husse vill :) .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"""""""Ska inte lådan gå mer än 5800 mil innan renovering ??""""""
---------------------------------------------

Hej, första inlägget från år 2012 med 5800 mil var en bil som då var fem år gammal bara, och ingen uppföljning hur det gick tyvärr. Men då hade något troligen gått sönder i lådan, för längre skall det funka.

Andra frågan som är nyskriven, och en Peugeot J5 som troligen är en 30 plussare med säkert många mer mil på mätaren, och som synkningen på tvåan troligen har fått ett rätt normalt slitage på efter alla år och mil. Under tusenlappen i delar men massor med jobb för att byta delarna tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ibland är det tvärtom..kanske...mycket lite jobb men massor med tusenlappar ! !
Vilket föredras?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla överföringen från växelspaken till växellådan. Det har skrivits om det i andra trådar. Ibland är det glapp där. Det går att dra åt en mutter. Att smörja kulleden bredvid växelspaken kan också hjälpa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ibland är det tvärtom..kanske...mycket lite jobb men massor med tusenlappar ! !
Vilket föredras?

Hejsan Toyota, jag föredrar nog för det mesta billiga delar och mycket jobb....... medfödd universalåkomma:msn_weird:.
Det beror ju till stor del på hur mycket man kan eller vill göra själv. I det här fallet så kan det annars bli under tusenlappen i delar, men massor med tusenlappar för att få den delen utbytt, och är man så långt in i lådan så kan det vara läge att byta några packboxar och kanske något annat också. Även kopplingsbyte verkar vettigt när allt ändå är bortplockat.

M.v.h. JANKRO.
 

Lunneberget

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
16903
Medlemskap
2024
Hejsan Toyota, jag föredrar nog för det mesta billiga delar och mycket jobb....... medfödd universalåkomma:msn_weird:.
Det beror ju till stor del på hur mycket man kan eller vill göra själv. I det här fallet så kan det annars bli under tusenlappen i delar, men massor med tusenlappar för att få den delen utbytt, och är man så långt in i lådan så kan det vara läge att byta några packboxar och kanske något annat också. Även kopplingsbyte verkar vettigt när allt ändå är bortplockat.

M.v.h. JANKRO.
Tyvärr bara att plocka ner växellådan.Jag har haft samma fel på min husbil 2.3l 6växlad vid 2400 mil.
Det var till att byta synkenheten och 2:ans drev.
Som tur var så var det 14 dagar innan den var 2 år och Fiat fick stå för kalaset.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Tyvärr bara att plocka ner växellådan.Jag har haft samma fel på min husbil 2.3l 6växlad vid 2400 mil.
Det var till att byta synkenheten och 2:ans drev.
Som tur var så var det 14 dagar innan den var 2 år och Fiat fick stå för kalaset.
Varför tror du att det hände vid ca 2400 mil?? Det verkar lite,,lite?
 
Toppen