• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skivor till innervägg alkov

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
6 mm tycker jag verkar onödigt tjockt (och tungt), om det bara handlar om väggbeklädnad.

En skiva 4 mm björkplywood väger ca 8,6 kg.

En skiva 6 mm björkplywood väger ca 12,6 kg.

En skiva 4 mm poppelplywood väger ca 5,0 kg – och då är den skivan något större.

Pålle
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad klär man med sedan?

samt kan man köpa det som är origina färdigklätt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För i tiden fanns det en tunn plywood med en yta av papper som liknar trä. Den är 3,2mm tjock och har använts bla. I Hobby husbilar
Möjligt den finns fortfarande hos någon träfirma.
Hittar man inte rätt "trä" kan man klistra kontaktpapper över så man får samma trä som inredningen i HB.
Lycka till.... :bye:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
För i tiden fanns det en tunn plywood med en yta av papper som liknar trä. Den är 3,2mm tjock och har använts bla. I Hobby husbilar
Möjligt den finns fortfarande hos någon träfirma.
Hittar man inte rätt "trä" kan man klistra kontaktpapper över så man får samma trä som inredningen i HB.
Lycka till.... :bye:
Vad är kontaktpapper?
 
F

F.d. 4220

Guest
Se om du inte har nån firma i närheten som renoverar husvagnar/husbilar. De brukar ha allt det du behöver.
Jag köpte plywood av en sådan firma när jag gjorde ett liknande jobb. De hade till flera olika fabrikat, färdigtapetserade.
Det var bara att välja en sort som passade.

Första gången så tog jag vanlig 4 mm plywood från en trävaruhandlare, det funkade. Men jag valde att måla den. Det var dumt, eftersom fibrerna reste sig. Så jag fick dessutom slipa väggen en gång efteråt.
 
Toppen