• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skit i munstycket på kylen

F

F.d. 24784

Guest
Jag har flera ggr råkat ut för att kylskåpet inte blir kallt. Svag låga, och problemet är smuts i munstycket till brännaren.
Ganska mycket jobb att plocka isär och göra rent, men sen går det ett tag.
Frågan är om det finns att få tag på ett filter att sätta på gasröret????
Röret till mustycket från termostat och gaskran på skåpet är ett 3/16 tum, (4,76 mm) tydligen med samma anslutningar som bromsrör. Förmodligen bytbart till ett bromsrör med flänsar.
Någon som har liknande erfaringar? Lösning eller tips???

Roy
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Kan det va skit i gasen?
Trodde det var sot som ramlade ner ur skorstenen som ställde till det.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Det blir så rost flagor på röret innan munstycket så filter hjälper inte. Dom är hutlöst dyra 170:- Bytte i våras efter tips från Löfhs gasol i Karlstad.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Smutsen i munstycket är på trycksidan så flagor från skorstenen kan det inte vara. Brännarens eldsida är rymlig så där är det nog inga problem.
Smuts i gasen, jo men då skulle ju de andra gasförbukarna oxo bli igensatta, som panna och spis.
Jag tänker mig ett gasfilter placerat alldeles före brännaren. På 3/16 röret.
Förmodligen är det smuts i gasen som kommer från korrosion i gasröret eller gastermostaten.

Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skit i munstycket på kylen

Hejsan, det finns i en del kylskåp redan, och kan monteras i andra.
Det ser helt enkelt ut som ett cigarettfilter som är instoppat i röret och kan bytas ibland.
Det brukar sitta vid en klämkoppling i kylskåpets rörsystem, och borde kunna monteras i klämkopplingen vid den lilla munstycksbrickan, men det får nog inte vara mycket motstånd och smuts i filtret, med tanke på det låga gasoltrycket.

M.v.h. JANKRO.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jag har haft samma problem. Problemet beror på att gasolröret i stål rostar inuti röret i anslutning till brännaren. rostpartiklar släpper sedan och sätter sig i munstycket. Då nipplar och konor samt rör storlek som används är detsamma som används i dom flesta bilars bromssystem så gjorde jag nytt rör i KOPPAR. Detta var för 3 år sedan och har inte haft problem sedan dess. Du kanske kan be någon bilmekaniker hjälpa dej med rörtillverkningen då material och verktyg bör finnas hos dom.

Lycka till
//Janne
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jo jag misstänker, som Jankro menar, att det är rost elelr oxid från röret som fastnar i munstycket. Sist såg jag smutsen, med lupp, en liten flaga.
Och det är ju 3/16 tum stålrör.
Jag funderar på ett kopparrör, som Janne nämner, BILTEMA har färdiga bromsrör av olika längd som bör passa. För långt gör ju inget, bara att böja en ögla.... Problemet är att komma åt änden vid gaskran och gastermostat fram på skåpet, man måste nog dra ut med kylskåpet en bit.

Jag brukar blåsa gasröret vid de här operationerna, helt enkelt genom att låta gasen strömma och försiktigt knacka på röret. Givetvis utomhus och med lite vind så gasen blåser bort. Likaförb... blir det stopp igen.
Kanske skall jag blåsa med tryckluft nästa gång....

Ett filter tänker jag mig på 3/16 dels röret bara några cm från brännaren.

En huvudskillnad mot spisen är att kylskåpet ju går alltid, åtminstone när man har det på och stora mängder gas passerar.
Jag nämnde i annan tråd hur jag blåste rent brännarmustyckena i pannan.

Klart att gasfilter vid gasflaskan kan göra viss nytta.

Jag är i alla fall glad över att jag inte har nedre kylskåpsgallret under bilen......

Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skit i munstycket på kylen

Hejsan igen. Gasolflödet är nog för sparsamt för att blåsa rosten ur rören.
Men tänk på att med tryckluft så får man vara försiktig så inte själva trycket i rören blir för kraftigt förutom blåsflödet.
Flamvaktsventilerna gillar inte att utsättas för allt för högt tryck inne i systemet, och kan gå sönder.
Så blås inte hårdare än att luften "hinner ut" i andra änden av röret.

M.v.h. JANKRO.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Skit i munstycket på kylen

Hej spinner vidare på denna tråd. Har bytt gasventil nyligen o flera ggr rensat lilla röret till brännaren under åren.
Nu till min undran, eftersom alla gasrören från reducerventilen till förbrukarna är stålrör, ska man se fram emot en framtida renblåsning (efter bortkoppling av förbrukarna )?
Ps att lossa o återskruva rör anslutningar är heller inte bra. DS
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Skit i munstycket på kylen

Röret som ansluter mot brännaren blir väldigt utsatt eftersom brännarens värme sprider sig till röret. med årens lopp så blir det varmt (c:a 100 grader när jag tog tempen på röret) / kallt många gånger. Hoppas därför att problemet stannar vid anslutningen till brännaren. :)

//Janne
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jag skulle inte våga att sätta dit kopparrör på någon gasolanläggning. Koppar självhärdar av vibrationer och blir sprött. Därför har man gått ifrån det materialet i bromsrör.
Man kan föreställa sig vad som händer om ett gasolrör brister med kylens låga i närheten.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Skit i munstycket på kylen

Det är riktigt att koppar självhärdar av vibrationer. Därför är det viktigt att rören är så kallade oljerör som är glödgade. Helt OK att installera på bilar (men dyrare än vanliga stålrör). Se biltemas bromsrör.
Mvh
//Janne

Bromsrör 3/16" - Biltema
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Skit i munstycket på kylen

Hej! Jag är trött på förhållandet att jag testat kylskåpet hemmavid och sett att det fungerar oklanderligt; laddat med frys- och kylvaror och sedan upplever att det inte kyler alls. Det inträffar när jag har kört på vägar som ger vibrationer. Oftast beror det på någon osynlig flaga i munstycket. Det kan även bero på att rostflagor faller ner från "skorstenen" ock lägger sig i brännaren. Jag har inte lust att jobba med detta när vi just har börjat resan och mekarförhållendena oftast är svåra. Jag gjort två åtgärder för att underlätta för mig.
1. Jag har installerat en termometer med känsel kroppen under kylelementet och kabel ut genom dräneringsslangen. Displayen bekvämt synlig i köket. Det går snabbt att se hur kylskåpet arbetar.

2. Jag har borrat ett hål i kåpan över brännaren, mitt för luftintaget i brännaren. När kylskåpet inte fungerar stänger jag av det och blåser en pust från en tryckluftssprayburk från Biltema eller Kjell. Någon av dom innehåller brännbar gas - därför måste kylskåpet vara avstängt. Idén är att eventuell flaga skall falla tillbaka och släppa fram gasen. Pusten kan även göra så att skit i brännarskålen flyttas bort. Sätter igång kylskåpet igen, försöker att lyssna på lågan och kollar på termometern efter en stund. Om ingen effekt gör jag om försöket.

Jag har lyckats flera gånger, lycklig över kunna ta fram en glass till kaffet senare. Senast blåste jag i våras med regnet strilande i nacken fungerade det. När jag testade nu i värmen fungerade det. Jag har uppsikt på termometern varje gång vi stannar.

Jan Evert
 

Bilagor

  • Brännarhus.JPG
    Brännarhus.JPG
    226,2 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skit i munstycket på kylen

Det är riktigt att koppar självhärdar av vibrationer. Därför är det viktigt att rören är så kallade oljerör som är glödgade. Helt OK att installera på bilar (men dyrare än vanliga stålrör). Se biltemas bromsrör.
Mvh
//Janne
----------------------------------------------------------------------------------------------

Man kan ju även klämma till med deluxvarianten, kopparnickel. Funkar bra att bocka bromsrör av och borde även funka bra som gasolrör, lite hårdare och lite dyrare :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Tack för alla fina sv ar, intressant att fler har samma problem.Bra synpunkt Wizard om att koppar kallhärdar vid bearbetning, det är ju därför kopparslagaren mellanglödgar. På en bil finns ju samma vibrationer som en husbil. Som bromsrör är ju trycket tusentals ggr högre och om en spricka då finns förlorar man bromsverkan. Blir de hål i gasröret kan lågan slockna och då stänger flamvakten av gasen.
Glödgade kopparrör som utsätts för de små vibrationerna kan knappast bli bearbetning som skulle leda till kallhärdning, man kan ju förankra kopparröret och klä det med något som dämpar ev. resonans. Åtminstone första biten där det inte är så varmt.

Kallhärdning, de flesta har säkert böjt ett kopparrör, eller en glödgad järntråd, försök sedan att böja tillbaka, och det bildas en ny böj vid sidan av den första som just kallhärdat tråden. Tillslut är tråden omöjlig att få rak...

Finurligt knep med blåshålet Jan Evert!!!!!!

Nå nästa gång jag har isär det hela så blir det att mäta upp längd och kopplingarnas mått och gänga. Så blir det BILTEMAS färdiga bromsrör, om man nu kan begripa sig på listan, med olika nipplar som de kallar kopplingarna för och längder.

BILTEMA har även en skarvkoppling för bromsrör numera. Där man inte behöver flänsa röret. Med en sådan kan man nog tillverka ett filter, och låta de sista 100 mm bli nytt kopparrör. Filtervadd blir glasdun som man stoppar i öran vid buller....
Dock bör man kanske tänka sig för med en sådan skarvmuff, den klämmer tätt på röret och ett stålrör kanske inte tätar lika bra som ett kopparrör, men den är ändå avsedd till bromsrör som är stål på bilarna från fabrik.

de
Roy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skit i munstycket på kylen

..................... kanske tänka sig för med en sådan skarvmuff, den klämmer tätt på röret och ett stålrör kanske inte tätar lika bra som ett kopparrör, men den är ändå avsedd till bromsrör som är stål på bilarna från fabrik.

de
Roy
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Biltema har faktiskt gjort ett litet tillägg, och skriver "skarvar för kopparrör" numera.
Men det funkar till stålrör också, även om mässingshylsan inte skär in i stålröret så blir röret deformerat så det absolut inte kan hoppa bort,och tätar gör det trots det hårda trycket. Dra inte för hårt bara för då spricker klämmuttern.

Trycket i gasolrören är ju inte högre än att McDonalds sugrör skulle duga gott som gasolledningar, men de är ju kraftiga för att skydda mot yttre åverkan i stället.
En droppe Loctite gastätning på klämflänsen så har man både livrem och hängslen som tätsäkerhet.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skit i munstycket på kylen

En mulig årsak til dårlg flamme er koks inne i brenneren.
Hadde dette på min første husbil - den var den gangen 11 år gammel.
I brennerrøret mellom den lille brikken og "silen" under flammen skrapet jeg ut en liten haug med svart pulver. Selv brukte jeg en stjerne skruvmeisel som passet perfekt i hullet, kunne sikkert brukt et borr i stedet. Koksen er nesten som glass så en måbruke endel krefter eller kjøpe ny brenner.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Jag har nu köpt ett nytt rör, från Biltema.
Efter att ha demonterat det gamla, fick dra ut kylen en dm för att få lös det vid reglagen. Passar oxo på att montera en strömbrytare på fronten, och dra en sladd för en fläkt vid kondensorgallret.

Detta är data på röret:

Lämpligt bromsrör av koppar eller kopparlegering hos BILTEMA är
A-A-1550 artnr: 66-1550 89,90 kr
Där A betyder nippelns mått, längd: 16, nyckelvidd 11 mm, gänga M10 x 1. A-A lika i båda ändar. Röret är 50 mm för långt men det går att böja undan.

Har böjt till det genom att tejpa det gamla röret på det nya och böja med handkraft.
Det blir nog inte monterat förrän till våren, är för kallt att vara ute och meka med bara fingrar nu. Ventilationsöppningarna täckta med plast nu.
Röret är förankrat med klammor på flera ställen så någon risk att det börjar vibrera och gå i resonans är ringa. Det går säkert att bunta det på fler ställen

Återkommer i vår med info om hur det går.

Obs att detta är mina tips, den som ger sig på sin kyl och gasolanläggning skall ta sitt eget ansvar. Jag kan ej heller garantera att rörets längd och anslutningar är samma på andra skåp.

Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Skit i munstycket på kylen

Då är nu det hela fixat, allt klart för kommande säsong.
Kopparröret monterat, och väl förankrat så det inte kommer i svängning.
Brännaren brinner fint och skåpet blir kallt.

Jag passade på att måla de svarta rören, exvis ovanför kokaren, röret in i kondensorn, hade färgen flagnat och röret rostat. Även kylflänsarna på kondensorn fick lite fräsch svärta. BILTEMA har en sprayburk med värmetålig färg, 600 C tål den. Åtminstone bromsar man framtida rost en del.

Jo svarta kylflänsar leder bort värme bättre, har en gång mätt upp detta till minst 10 procent skillnad på blankt fläns jämfört med svart.
Så den som målar sina värmeelement i kåken svarta kan sänka framledningstemperaturen med 10 procent, bra för den som har värmepump.

En liten påminnelse bara.
Jag upptäckte att brännaren inte gick på full fart, och var orolig för att det var tätt igen.
Men kom sedan på att kylskåpet redan var kallt, det hade ju varit frost under natten och bara 5 C ute när jag startade upp det.
Gastermostaten hade då dragit ner då det ju var kallt redan......
Med max kyla på gastermostaten blev det på tre timmar -3 C i skåpet i alla fall.

Första försöket att köra skåpet utan de två vita ventilationsgallren på plats gick inte, det blev ju aldrig varmt och därför aldrig kallt.

Två små fläktar fick plats bakom övre ventilationsgallret, och en liten strömbrytare på skåpets panel.
Jag räknar med att köra fläktarna om det blir en lika varm sommar som i fjol...

Ett sådant här skåp är avsett att fungera inom ett visst temperaturområde, är det för kallt ute måste man ha vintergallret på, annars blir det inget kok i kokaren. Är det extremt varmt kan man ta till fläkten.

Roy
 
Toppen