• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattebefrielse?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse?

Hur idiotiskt som helst, myndigheterna har hål i huvudet!
Min plåtis som har ett fastställt co2-värde från Fiat accepteras inte vilket ger 2000:- högre skatt. Och de som har stora tunga bilar blir helt skattebefriade i 5 år.
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Skattebefrielse?

Jag instämmer med Jonas. Ju nyare och renare bil = högre skatt. jag förstår ingen ting dom har nog ett mycket stort hål i huvudet
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Skattebefrielse?

Tycker du att det är rättvist.. ju tyngre bil = mindre skatt
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse?

Det har jag inte påstått, men innan var det enligt mig fel att en euro5 av 2014 årsmodell med automatlåda var bland det dyraste i skatteväg man kunde ha.

Om skatten har något miljötänk bakom beräkningarna borde en nyare och renare vara billigare än en gammal och "smutsigare " så var det inte tidigare så i det avseendet tycker jag att det är rätt.

I en tidigare diskussion i annan tråd kom jag fram till att alla är sin plånbok närmast så och jag,om du undrar om jag tänker överklaga så är svaret nej.


lars
 
F

F.d. 53399

Guest
Sv: Skattebefrielse?

jag skulle också vara nöjd om jag var i ditt ställe så är det . men jag blir besviken, våran Laika 2013 på 3,5 ton euro 5 har ökat från 5200 till 7200. och sen hör man om bilar på över 5 ton som blir helt skattebefriade. Hur tänker man då :confused: Hur som helst jag får betala min skatt jag kan inget annat göra MVH Björn
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Skattebefrielse?

Helt plötsligt stod det i våra uppgifter hos Transportstyrelsen att vår bil är skattebefriad fast vi har fått betala skatt sedan vi köpte den 2014. Vi har nu tagit kontakt med Transportstyrelsen men dom hänvisar till Skatteverket och från dom har vi inte fått något svar ännu, vi väntar med förväntan på svar.

Anders och Birgitta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse?

jag skulle också vara nöjd om jag var i ditt ställe så är det . men jag blir besviken, våran Laika 2013 på 3,5 ton euro 5 har ökat från 5200 till 7200. och sen hör man om bilar på över 5 ton som blir helt skattebefriade. Hur tänker man då :confused: Hur som helst jag får betala min skatt jag kan inget annat göra MVH Björn

Det är tufft att betala skatt :D
har jag hört:cool:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skattebefrielse?

Ibland blir det snurrigt

Först bestämmer man en ny beräkningsmodell där man skall använda totalvikten för att med hjälp av en schablonmodell få fram bränsleförbrukningen och ett Co2 värde för att sen kunna sätta nivån på fordonsskatten efter den. Man sätter också en maxgräns på 3500kg i modellen så oavsett om bilen väger 7000Kg så får den ändå inte ett högre Co2 värde eller högre skatt än en bil som väger 3500Kg.

Sen har man en annan modell som plötsligt går efter tjänstevikten och där bilar som har hög tjänstevikt och rimligen också en ”hög” förbrukning plötsligt belönas med total skattebefrielse. Detta enbart p.g.a. att man har ett beräkningstak på 3.500Kg i den första modellen och som ger ett "lågt" Co2 värde i fordonsregistret oavsett hur stor bilen är eller hur mycket bränsle den egentligen drar..

face_palm.gif
 
Toppen