• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt Euro6

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt Euro6

När vi hade vår (Euro VI) HB reggad som lastbil 2015, då betalade vi ca 5400:- i skatt. Fr.o.m. januari, reggad som husbil fick vi en höjning till 7 400:-. Jag har klagat till Skattemyndigheten om detta för 6 månader och väntar fortfarande på att en utredning ska bli klar. Att värna om miljön, betala extra för det i inköpspris och besvära sig med extra åtgärder & kostnader för AddBlue, verkar nu i efterhand inte vara värt besväret. Hoppas du har bättre tur och att den pågående utredning "öppnar" dörren för framtida Euro VI ägare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt Euro6

PeterK:

Visst beror skatten på den beräknade utsläppsnivån, så långt har du rätt.

Men när du skriver "ju nyare bil man har desto högre skatt" har du fel, i varje fall när man jämför bilar med utsläppsbaserad skatt.

Om vi som exempel tar en husbil med 3,5 tons totalvikt och en motor på 109 kW, är det beräknade utsläppsvärdet för 2016 års modell 213 g CO2/km och skatten blir 6421 kr.

För en två år äldre bil är motsvarande siffror 224 g och 6995 kr.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Skatt Euro6

Hejsan ! Detta med skatt på Hb:n är ett mysterium, själv blev jag genom "otäcka svågern" att hans en kompis hade köpt HB och den var skattebefriad i 5 år hör & häpna. Blev både förbannad och nyfiken, skrev ett mejl till TS och frågade om detta överhuvudtaget var möjligt, och jo visst och fick ett mejl om detta i bifogad pdf som jag hoppas kom med
Ha de
Hasse & Ingegerd
 

Bilagor

  • Scan0009.pdf
    186,3 KB · Visningar: 756

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Skatt Euro6

Vår nya Kabe i810 blev också skattefri i 5år. Den ska ha Euro 6 motor enligt tillverkaren men i regbeviset står det Euro 5. Märkte att det hade betydelse genom Österrike, fick såklart betala efter uppgifterna i regbeviset.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Skatt Euro6

Ännu ett exempel på hur godtyckligt skatten beräknas. Det som gäller är tydligen ju renare avgaser ju högre skatt o ju större husbil ju lägre skatt.
 
F

F.d. 53001

Guest
Sv: Skatt Euro6

Med denna uträkning måste man jobba på skatteverket eller transportstyrelsen
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Sv: Skatt Euro6

Någon som vet hur skatten blir på nya bilar med Euro6 motor?

Om jag använder den formel som finns, på en likadan bil fast 2017 års modell i ställer för nuvarande 2014, så sjunker min skatt från 6991 till 6173 kr , d.v..s ju nyare bil desto lägre skatt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt Euro6

Lyckost, du har lägre fordonsskatt än vi. Vår 5,96m, 3,5 t plåtis (Euro VI) 2014 skattas fortfarande med 7 464 kronor/år vilket betyder att nya modeller minskat rejält per år. Intressant!
 

Larseng

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
20237
Medlemskap
2024
Sv: Skatt Euro6

Har du 3 l motern eller 2,3? Funderar nämligen på att köpa en 810 2016 med en 3 l moter på 180 ha.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Skatt Euro6

Det finns en massa bloggar under rubriken "husbilsbloggar", där skrev nyligen en ägare till en Kabe 900i att han fått det glädjande beskedet att hans husbil var skattebefriad. Tror att bloggaren hette Torebring från Aneby. Det verkar aningen godtyckligt. Vi har köpt en bil med euro 6 motor, inte är vi skattebefriade. Blir inte klok på hur det hänger ihop. I Österrike är de konsekventa. För två år sedan körde jag med en euro 4 buss och fick betala rejält, men förra året var det en spottstyver när jag körde en buss med euro 6 motor. Fint om någon kunde reda ut hur det förhåller sig och vad som gör de stora skillnaderna.:wub:
 
Toppen