• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skapa övertryck i husbilen

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Har ett problem med att avgaser eller vevhusventilation kommer in i bilen vid körning. Det blir mkt bättre när kupe fläkten går på maxhastighet. Sänker jag fläkten blir det problem.
Jag funderar lite hur det ska fungera med alla håligheter i en husbil? Någon som har haft liknande problem och kan leda mig i rätt riktning?

Har kontrollerat avgassystem , turbo, vevhusventilation men allt verkar ok.

Tror att det rör sig om ett handhavandefel på något vis. Bilen är en Mercedes 814d med avgasutsläpp vänster sida rätt ut på mitten under kylskåps ventilation.

Funderar på om man måste sätta igen vissa håligheter under färd? Eller rent av köra bodelens takfläkt under färd.

Hursomhelst tacksam för alla tips!
Mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På en del äldre kylskåpsinstallationer är det fri passage in i bodelen, då kan man få in avgaser m.m.

På nyare installationer är kylskåpsventilationen helt avskild från bodelen.

Ditt problem kan ligga där
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har du kollat att slangen för vevhusventilationen är hel, kan var svårt att upptäcka?
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Tack för svar, har tejpat igen galller för kylskåp. Vevhusventilation har jag kollat noga med läckspray, men det kanske är fel metod? Mvh
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Johnny har du haft liknande problem?
Jag tänker att har det fungerat i 30 år
borde det inte behövas.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
När jag byggde min husbil 1981 var kravet ifrån besiktningen att avgasröret skulle gå under bilen ända ut till baken.
Moderna HB behöver inte det. Men det äldre kravet kan ju ha en hel del att fundera på.
Lycka till!
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Både i husbilar och bussar tycker jag att det märks tydligt att luft sugs bakifrån bilen/bussen och framåt om du har ett undertryck framtill, som du beskriver. Brukar t ex uppstå om man öppnar en sidoruta ett par centimeter. Är det inte avgaser som kommer så ofta lite odör från toalett t ex.

Finns det något öppet framtill i bilen som skapar det undertrycket? Det borde räcka med att bli av med undertrycket snarare än att aktivt skapa ett övertryck.
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
Nej det har jag inte haft.När jag installera fläktar till kylventilationen så täta jag extra isolering runt kylen.
Jag förlängde för att slippa sot på sidan av bilen /johnny
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir ju ett stort undertryck bakom husbilen där sugs även avgaser in och kan ta sej in via bl.a. kylen om den sitter baktill brukar ju vara dubbla ventilationshål där men även andra ställen beroende på vilka genomföringar som finns. Kylen ska ju vara tätad från boutrymmet. värmaren tar ju sin luft utifrån oftast underifrån där kan det finnas packningar som är trasiga. Jag har ju avgasröret framför bakhjulet i nästan 90 grader ut från bilen och trots det är bakhjulet precis svart när man kört några hundra mil av sotet. Så det är stora tryckskillnader och det förstår man när en stor del av motorns kraft går åt till att knuffa undan luften.
Att öppna upp framåt eller använda fläkten fungerar ju men man vill inte sitta i drag.
Kolla upp dörrtätningar och fönstertätningar sen kan det finnas läckor i avgassystemet som är svåra att se om inte motorn är igång, man brukar kunna höra det på avgasljudet.
Det är ju inte bara ett luktproblem det är ju giftig gas en diesel ger ifrån sej en del NOX gaser som man inte vill få i sej.
 

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Tänker försöka finna alla håligheter och tejpa igen bara för att testa, men hur fungerar takluckorna?
Har inte dom en minimum ventilation även i helt stängt läge?
Jag vet att båda takluckor byts ut till moderna, frågan om det är det som ger problem?
Kökstakluckan med fläkt har ett lock som vrides upp till önskat läge med en ratt. Fläkten startar först när locket är något öppet, går det att ha detta lock uppe under färd? Förstår att jag inte kan stänga all ventilation.
mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min husbil sitter det en instruktion i garderoben,
där nämn bl.a ventilationen, tänk även på att syre måste komma in i bodelen, i tätningsivern :)
Att försämra ventilationen är aldrig bra.

2016-06-19 19.32.41.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Dessa anvisningar handlar ju om boende med övernattningar en helt annan sak om man får in avgaser och lukter när man kör.
Takluckor brukar inte vara helt täta och formen gör att de kan fungera som ett utsug om det blåser.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Hade problem med att det kom in avgaser när man öppnade förarfönstret. Satte på ett cirka 5- 6 cm förlängningsrör på avgasröret, o då försvann problemet. Tror jag köpte förlängningen på Biltema.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi åker ofta i tunlar och känner av avgaslukter som kommer in genom takluckan. Det går inte att göra mycket åt detta men vi har i alla fall testat att sätta in en fyrkantig neopren-bit i takluckans hål. Detta har fungerat betydligt bättre och vi känner knappt några avgaser numera. Neopren-biten har vi inte när vi sover, den stoppar jag under sängens bäddmadrass.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan komplettera med lite kuriosa. Förra seklet så byggdes en sk. handikappmoped man kallade shopper med en mopedmotor. Det var en misslyckad konstruktion där avgaserna sögs in i det öppna utrymmet. Hade kommit över en sådan billigt och den gav ju en del skydd mot väder och vind, svetsade på ett smalt rör på ljudämparen som ledde ner avgaserna några centimeter från marken och en bit bakom vilket löste problemet. Det blev en flopp trots att landstinget sponsade med pengabidrag de var väldigt dyra och dåliga. Idag är det El som gäller.
 
Toppen