• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaffa vintertäcke till Hymer B644, får kondens på insidan

P

Pilote84

Guest
Vi förlänger vår säsong en månad eller 2. Det blir några småturer. Märker att vi får mer kondens på framrutan. Har läst på forumet och de flesta skaffar ett vintertäcke att dra över rutan . Låter som en bra ide men vad dyra de är. Kollade på campingtillbehör och över 4000kr för ett täcke är nog i grövsta laget. Har någon köpt billigare till helintegrerad modell HYMER 2001.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Bara för att hålla imman borta räcker det med ett sommartäcke, ner till några minusgrader. Om dom är billigare vet jag inte, men lätta och smidiga. Vi har haft vårat i 20 år och funkar bra. Vi har halvintegrerat men imbroblemet är ju lika.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi förlänger vår säsong en månad eller 2. Det blir några småturer. Märker att vi får mer kondens på framrutan. Har läst på forumet och de flesta skaffar ett vintertäcke att dra över rutan . Låter som en bra ide men vad dyra de är. Kollade på campingtillbehör och över 4000kr för ett täcke är nog i grövsta laget. Har någon köpt billigare till helintegrerad modell HYMER 2001.
Om du är lite händig och vill spara pengar kan du ju göra ett vintertäcke själv. Visar mitt som ett exempel

29FC2A87-A1FF-4C3A-9FBC-DC3E23580F93.jpeg
32B1DBEF-8977-4F7D-813B-FA8006EEC19C.jpeg
62E68D83-F43D-4CB0-8805-B89EEF57B2F3.jpeg
B2D5EABC-9194-4F23-9715-69F929D9EE4C.jpeg

Har sytt kantband runt alla kanter.

Fäster mina med kardborreband, men det går säkert att sätta dit öglor istället.

Den sista bilden visar det material jag använt. Tror att det finns en kortare rulle som man kan klara sig med om man gör mallar och lägger ut innan man klipper till bitarna.

Kanske inte något för dig men vill bara visa att man kan komma undan lite billigare.

Kjell
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Naturens lag , fukten sätter sig på kallaste ytan. Får man framrutan varmare blir kallaste ytan någon annanstans. T.ex. under sängen , i garderoben i ett överskåp osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Går ju faktiskt använda vanligt täcke också, har ju ett sånt vintertäcke instoppat och fastsytt i ett påslakan tillklippt för att passa bilen sitter fast med kardborrband och ett litet plastfönster för att hålla koll.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Även på natten?
Ja, man kan kanske tro att fordonet skall vara tätt för att hålla värmen. 2001 blev jag tvungen att övernatta i min personbil i Södertälje. Det var -5 grader. Men jag rullade ner fönstren fram lite, kurade ihop mig i baksätet och sov som en stock. Svalt men torrt. Ventilation är viktigast.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag ska ett sommartäcke, vilket ska jag då köpa som är hyfsat billigt men bra. Det ska ju vara enkelt att sätta dit annars gör man inte det.
Jag använder detta fungerar bra,ingen kondens trots några minusgrader.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Innan vi skaffade vårt vintertäcke från MASA hade vi ett egentillverkat bestående av en vit presenning för 29kr dubbelvikt över en fleecefilt som vi klämde i framdörrarna i vår halvintegrerade. Fungerade utmärkt för oss men fungerar kanske inte lika enkelt på helintegrerade bilar utan naturlig infästningsmöjlighet i framdörrar....
 
Toppen