• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skada husbil

Ellaoleif

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
34271
Medlemskap
2024
Hej

Äntligen husbilsägare men premiärturen blev knackig. Pinsamt men lyckades vid första stoppet (vanligtvis tom rastplats som förvandlats till nåt slags dansarena) backa mot en skylt. Först trodde vi att inget hände men när vi började köra såg vi något ”fladdra” längst bad på ena sidan. Stannade så snabbt vi bara kunde och fick en smärre chock av att se att ena bakre gaveln dragits bakåt och lossat. Vi lyckades inte heller trycka tillbaka den själva. Lördag. Ingen verkstad öppen. Hittade till slut en jätteschysst kille som var på sin verkstad och som kunde trycka tillbaka delen på sin plats. En spricka ca 20-30 cm hade uppkommit på delen. Killen som hjälpte oss sa att han kan laga sprickan och måla över så det inte syns.
Försäkringsbolaget tar skadan (självrisk 6000 kr) plus att vi halkar ner Max antal skadefria år på försäkringen. Hur ska man tänka…?????
Fråga: är det nån bra idé att låta laga sprickan? - eller kan det spricka mer med tiden? Eller är det bättre att bita i sura äpplet o ta det på försäkringen? Tydligen är delen ”jättedyr” att byta.
Vår husbil är en Carthago e-line, 2012.

B54593A3-E38A-46F0-A553-28D7A278D4E1.jpeg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kryper nog in fukt där och då blir det dyrare. I det läget finns det nog inget försäkringsbolag som hjälper till.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Tråkigt när sådant händer. Åk till en båtfirma som jobbar med skrov, laga plast gör dom nästan hela dagarna på sommarhalvåret.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Jag skulle sätta vävtape över sprickan, sen kontakta välrenomerad lackfirma för lagning och lack.
Troligtvis får du samma råd om du kontaktar försäkringsbolaget.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag fick en mindre skada på plastkjolen bak, inget trasigt, "bara" repor. Spackling och lackering.
Jag tog det på försäkringen. 3000 i självrisk (LF)
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Hej

Äntligen husbilsägare men premiärturen blev knackig. Pinsamt men lyckades vid första stoppet (vanligtvis tom rastplats som förvandlats till nåt slags dansarena) backa mot en skylt. Först trodde vi att inget hände men när vi började köra såg vi något ”fladdra” längst bad på ena sidan. Stannade så snabbt vi bara kunde och fick en smärre chock av att se att ena bakre gaveln dragits bakåt och lossat. Vi lyckades inte heller trycka tillbaka den själva. Lördag. Ingen verkstad öppen. Hittade till slut en jätteschysst kille som var på sin verkstad och som kunde trycka tillbaka delen på sin plats. En spricka ca 20-30 cm hade uppkommit på delen. Killen som hjälpte oss sa att han kan laga sprickan och måla över så det inte syns.
Försäkringsbolaget tar skadan (självrisk 6000 kr) plus att vi halkar ner Max antal skadefria år på försäkringen. Hur ska man tänka…?????
Fråga: är det nån bra idé att låta laga sprickan? - eller kan det spricka mer med tiden? Eller är det bättre att bita i sura äpplet o ta det på försäkringen? Tydligen är delen ”jättedyr” att byta.
Vår husbil är en Carthago e-line, 2012.

Visa bilaga 224214
Hej för att hindra sprickan att gå vidare borra ett litet hål i båda ändarna
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det ser ut som någon "vanlig" plast. Strunta i att bråka med det nu när alla har semester och du vill använda bilen. Du verkar ju redan ha varit i kontakt med försäkringsbolaget om du skulle vilja utnyttja dem senare. Som redan föreslagits så borra ett kanske 3m.m. hål i slutet av sprickan i båda ändar för att stoppa ev. spridning och sedan en bit vit "silvertejp" av god kvalité som tål UVsol över sprickan så länge, så borde du dessutom kunna hitta någon som lagar skadan för summan som självrisken är på så du slipper utnyttja försäkringen bara för en spricka och halka ner på försäkringen. Kanske killen som hjälpte er?
Sådana här sprickor kan man binda samman med en pistol som man trycker fast uppvärmda "metallsytrådar" med på baksidan och sedan lite specialspackel och kanske bara ny färg just över skadan som poleras samman med den gamla färgen. Borde gå att fixa relativt lätt hos någon seriös som bara gör vad som är nödvändigt på en så liten skada.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Du kan laga den tillfälligt och nästan bra med Biltemas skyddsfilm artnr. 33-310 som är både transparant och stark.
Jag har den alltid med i bilen.
Den har löst många problem för mig.

Och är det en carthago, måste du se till att delen sitter som den ska och det är tätt.

Krister.
 
Toppen