• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska man vaxa husbilen?

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Hej! Ska man vaxa husbilen och i så fall ska man använda båtvax?
Har försökt läsa mig till detta men det är så många lika bud att det är svårt att förstå vad som är rätt och riktigt. Tips på vax som man ska använda i sådana fall mottages gärna.
Ha en fin dag! Linda
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
471
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Beror ju på vilken bil det är.
En bil där bildelen är en vanlig av plåt med hytten i vit billack, blir väl bäst med vanlig bilvax.
en helitegread bil är ju oftast lckrad aluminium, jag har anänt bilvax även till aluminiumplåten.
En plåtis är ju en vanlig bil lackad med billack.

Roysan
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er, jag har precis vaxat färdigt en helintegrerad Adria Sonic 700SL, det är ett slitsamt jobb men jag hoppas att det blir lättare att tvätta och hålla uppe skicket och en del av värdet, på taket använde jag först Sonax polish och sen Sonax tunnflytande vax.
På sidorna som var i bra skick använde jag turtels original vax för där behövde jag ej ta med polish, mycket jobb tog flera dagar, mest jobbigt med taket, man får tänka på sin egna vikt och att ha knäna på exempel en frigolitskiva så det inte blir bucklor i plåten.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Dethleffs Esprite 2017 med "plast" kaross, jag använder Turtle Marine wax och Turtle Gelcoat Sealer. Otrolig blank och lättskött. Jag vaxar husbilen två gånger under säsongen, den står i förråd under vintern.
 

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Dethleffs Esprite 2017 med "plast" kaross, jag använder Turtle Marine wax och Turtle Gelcoat Sealer. Otrolig blank och lättskött. Jag vaxar husbilen två gånger under säsongen, den står i förråd under vintern.
Tack! Då förstår jag det som att det är vax för båtar med tanke på att det är plast?
 

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Hej på er, jag har precis vaxat färdigt en helintegrerad Adria Sonic 700SL, det är ett slitsamt jobb men jag hoppas att det blir lättare att tvätta och hålla uppe skicket och en del av värdet, på taket använde jag först Sonax polish och sen Sonax tunnflytande vax.
På sidorna som var i bra skick använde jag turtels original vax för där behövde jag ej ta med polish, mycket jobb tog flera dagar, mest jobbigt med taket, man får tänka på sin egna vikt och att ha knäna på exempel en frigolitskiva så det inte blir bucklor i plåten.
Tack för svar.
 

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Beror ju på vilken bil det är.
En bil där bildelen är en vanlig av plåt med hytten i vit billack, blir väl bäst med vanlig bilvax.
en helitegread bil är ju oftast lckrad aluminium, jag har anänt bilvax även till aluminiumplåten.
En plåtis är ju en vanlig bil lackad med billack.

Roysan
Tack för svar.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har en helintegrerad Dethleffs Esprite 2017 med "plast" kaross, jag använder Turtle Marine wax och Turtle Gelcoat Sealer. Otrolig blank och lättskött. Jag vaxar husbilen två gånger under säsongen, den står i förråd under vintern.
Kör du vaxet över hela, och sedan Sealern över hela? Eller delar du upp det beroende på "underlag"?
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Bilvax till bildelen.....Båtvax till bodelen....har använt ett båtvax som heter TC Nano och är lättjobbat, Bildelen använder jag Meguiars Ultimate Fast Finish, lättjobbat och otroligt fin glans
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Om man nu inte tycker om eller vill vaxa så tvätta bilen med Globex tvättmedel så behöver du inte vaxa . Efter 35 år med 8 husbilar och drygt 200000 mil har jag aldrig vaxat någon bil som vi haft , skiner som solen .Sålde också våran Subaru för ett tag sedan , hade gått 38000 mil köparen trodde den var nylackad .
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Om man nu inte tycker om eller vill vaxa så tvätta bilen med Globex tvättmedel så behöver du inte vaxa . Efter 35 år med 8 husbilar och drygt 200000 mil har jag aldrig vaxat någon bil som vi haft , skiner som solen .Sålde också våran Subaru för ett tag sedan , hade gått 38000 mil köparen trodde den var nylackad .
Nu blev jag nyfiken. Är det Globex 80 med vax som du använder då?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Vaxschampo är idag riktigt bra
Känner själv att vaxa på traditionellt sätt inte behövs längre.
 

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Bilvax till bildelen.....Båtvax till bodelen....har använt ett båtvax som heter TC Nano och är lättjobbat, Bildelen använder jag Meguiars Ultimate Fast Finish, lättjobbat och otroligt fin glans
Super! Tack för tips
Om man nu inte tycker om eller vill vaxa så tvätta bilen med Globex tvättmedel så behöver du inte vaxa . Efter 35 år med 8 husbilar och drygt 200000 mil har jag aldrig vaxat någon bil som vi haft , skiner som solen .Sålde också våran Subaru för ett tag sedan , hade gått 38000 mil köparen trodde den var nylackad .
Men oj! Vilket bra tips! Tack det ska jag verkligen göra
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Kör du vaxet över hela, och sedan Sealern över hela? Eller delar du upp det beroende på "underlag"?
Hela bilen är gjord i "plats", därför båtprodukter på hela. Tidigare år har jag provat andra produkter, men jag upplever att båtprodukterna håller ytan och finishen längre. Troligen en smaksak, men det tar ett antal timmar att göra bilen riktigt.
 
Toppen