• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska man fukttesta importbil?

F

F.d. 8332

Guest
Vi har en Elnagh importbil årsmodell 2010. Hobby Fritid tar tar in dessa i Sverige och jag har därför kontaktat dem för att kolla om Europagarantin. De meddelar att de endast tar garanti på de bilar man tar in till försäljning i Sverige.
Vi fick fel på Truman och blev av Truma-Alde hänvisad till en av deras auktoriserade verkstäder för garantijobb. Vi vände oss till Tumbo som tog jobbet men när vi talade om att det var garanti och de i pappren såg att bilen var importerad ville de först debiteras oss som skulle ta ut beloppet av Truma-Alde. De säger också att de inte tar garantijobb på importerade Dethleff som är deras märke.
Nu till frågan. Om detta är vanligt på de flesta märken vad gäller importbilar. Hur går det vid en fuktskada. Är det idé att lägga ut pengar på fukttest.
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Är väl inte värre än att åka till Tyskland vid ev. stor garantiskada, det har du väl redan tjänat in genom att köpa billig import.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Skal bli spennede å besøke en N+B forhandler her i Sverige med min "norske" Flair når jeg nå får den over på svenske skilt :D. Har egentlig ikke behov, kan fint ta en tur til Kongsberg for fuktkontroll. Vet at en del av jobben ved en slik kontroll er at de logger seg på fabrikkens database og legger inn alle funn, det skrives så ut en rapport som skal følge med i bilen. Uten denne prosessen så dekker ikke fabrikken fuktskader (det er bare innredningen som kan ta skade av fukt på en nyere N+B. På min gamle Flair dekket fabrikken nytt gulv i garasjen etter 7 år, i dagens biler har de endret gulvet slik at det ikke kan skades.

Om det er en utetthet så blir den oppdaget og rettes med en gang, arbeidet blir dekekt av fabrikken - men til en tysk timepris.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Åker själv importbil och visst är husbilshandlarna "sura" men inte alla! Det finns en och annan stjärna på husbilshimlen som inser att alla jobb ger pengar.

Några exempel på vad som hänt mig: Mitt kylskåp pajade då åkte jag till Elextrolux service direkt, inga problem allt på garantin. När jag frågade vad det skulle kosta sa montören att vi ser på serienummret att du har full garanti, inget snack!!

Har haft otur med mitt dörrhandtag (Hartal). Första gången vände jag mig till Bürstnerhandlaren i Gögeborg fick betala nästan 4000kr. Skickade en kopia på räkningen till min tyska handlare(RC i Mannheim) och undrade lite försynt om man kunde få lite hjälp med denna. Han skickade hela beloppet plus en hundring till att lösa ut checken med, de kallar jag service. Men inte nog med det jag lyckades göra sönder detta handtag ytterligare en gång men då var garanti slut för drygt ett halvår sedan. Mailade ner till RC och beställde ett nytt efter en vecka kom ett nytt utan faktura. Trots att denna del kostar ca 2500kr.

Har även fått hjälp med andra delar jag behövt av RC, alltid snabb och rätt utan krångel.

När man behöver hjälp med verkstäder är mitt råd att höra dig för. Till Fiat delen är ju det ofta lätt, det svåra brukar vara att hitta en verkstad som inte oljar ner bilen inuti men även här finns det några. När det gäller bodelen så har jag hittat en husvagnshanlare och en fristående servicefirma som gör bra och nogranna jobb.

Fukttesten av behörig firma har jag lagt på hyllan då de höjer prislappen på privatimporterade bilar till fantasinivåer och dessutom gör rena slarvjobbet för de skiter i din bil. Gör istället min fuktest hos en av ovanstående firmor till rimligt pris och med vetskapen att jag kan lita på fukttesten.

Sedan kan man ju alltid åka till Tyskland och göra jobb det är ju bara trevligt en sådan resa får ju så många mervärden.

Lycka till, rulla lungt o glöm inte att vi är Kung Kund Torbjörn
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Vi har inte själva importerat bilen utan köpt den av en svenska oberoende husbilsfirma. Har fått ett års garanti. Men fuktgarantin? Hur är det för er som köpt i Mellerud, Pukavik eller hos någon annan.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Har inget med fukttest att göra men jag undrar hur många icke importbilar det finns i Sverige överhudtaget? Mig veterligen är det bara Kabe, Cabby,Pilos,Nordic och några fler som är svenska ALLA andra är import. Det som skiljer är var de såldes första gången. Handlarna i Sverige måste snart sluta sitta bakom sin skyglappar annars kommer de att få titta efter DEN kunden som inte har insett hur det ligger till om några år. Titta på personbilsmarknaden. Tyskar har hämtat begbilar i Sverige nu för att våra priser har tvingats ner. Det är bara en tidsfråga innan begreppet importbil äntligen har slutat existera.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Vi har en Elnagh importbil årsmodell 2010. Hobby Fritid tar tar in dessa i Sverige och jag har därför kontaktat dem för att kolla om Europagarantin. De meddelar att de endast tar garanti på de bilar man tar in till försäljning i Sverige.
Vi fick fel på Truman och blev av Truma-Alde hänvisad till en av deras auktoriserade verkstäder för garantijobb. Vi vände oss till Tumbo som tog jobbet men när vi talade om att det var garanti och de i pappren såg att bilen var importerad ville de först debiteras oss som skulle ta ut beloppet av Truma-Alde. De säger också att de inte tar garantijobb på importerade Dethleff som är deras märke.
Nu till frågan. Om detta är vanligt på de flesta märken vad gäller importbilar. Hur går det vid en fuktskada. Är det idé att lägga ut pengar på fukttest.

Skriv till Elnag och berätta om dina problem och be dem rekomendera en handlare i Sverige som kan hjälpa dig. Bifoga svaret till berörd firma och låt Elnagh ta del av firmans svar om det går dig emot.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Hade tidigare en Adria som jag fukttestade varje år nu har jag en Burstner som köptes förra året ny i Tyskland, Adrian kostade 500kr att fukttesta , Burstnern tog dom 800kr för när dom såg det var imp. OBS. firman har enbart verkstad o tillbehör, Påpekade den kraftiga höjningen men fick inget svar, det kostade så bara , så det vara bara att betala å se glad ut . :twitcy:
Men visst ska man fukttesta varje höst
Guy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Jag ser inget bekymmer med att få fukttest utförd men min fråga var egentligen:
-Hur ser de olika importörerna på fuktreparation inom den 5-åriga garantin. Gör man den och ser glad ut och tar ut kostnaden av tillverkaren eller hänvisar till den som sålt vagnen.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Köpte min första husbil i somras och hade ingen riktig koll på det här med vilka garantier som gällde vid köp av importbil. Har köpt en Bürstner och trodde naturligtvis att garantin gällde även i Sverige, eftersom det finns återförsäljare här. Pratade lite med Bürstner Sweden och deras första svar var att det inte fanns några garantier alls på bilen eftersom den var importerad. Efter ytterligare ett samtal så kröp det fram att det fanns en 2 år Europa garanti på fordonsdelen (FIAT), men absolut inget annat.

Mailade då till företaget i Tyskland som hade sålt bilen och enligt dem hade jag 5 års garanti på bodelen, men den gällde bara i Tyskland. Frågade vad jag behövde göra för att behålla denna garanti och svaret var att genomföra årliga fuktmätningar. Dessa kunde jag genomföra i Sverige.

Jag kommer att genomföra fuktmätningar och om det skulle vara någon större fuktskada inom garantitiden, så får jag väl ta och åka ner till Tyskland med bilen. Som någon annan skrev kan det bli en trevlig resa...

Tycker dock att det är konstigt att ett så stort företag som Bürstner inte har en Europagaranti. Eller hur svårt kan det vara att man anmäler sin skada till Bürstner i Tyskland och sen hänvisar de till en Bürstner återförsäljare i Sverige som sen fakturerar firman i Tyskland. Den svenska firman hade tjänat pengar på detta.

Pengar är väl pengar för ett företag oavsett var de kommer ifrån... :confused:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Hade tidigare en Adria som jag fukttestade varje år nu har jag en Burstner som köptes förra året ny i Tyskland, Adrian kostade 500kr att fukttesta , Burstnern tog dom 800kr för när dom såg det var imp. OBS. firman har enbart verkstad o tillbehör, Påpekade den kraftiga höjningen men fick inget svar, det kostade så bara , så det vara bara att betala å se glad ut . :twitcy:
Men visst ska man fukttesta varje höst
Guy

Det var ju billigt... i Göteborg tar man på Bürstner 1600kr när det är en privat import desutom jobbar de snabbt testet tog under 15 minuter för 9m husbil?!?!

Rulla lugnt Torbjörn
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Ska man fukttesta importbil?

Hej
jag förstår inte oron?, vad är det som säger att importbilra skulle vara mer utsatt för väta än i regniga Norden? Vi tillbringar våra resor med husbil "söderut", då behövs kanppast någon paraply, ej heller risk för fukt som t.ex. i Sverige. Har själv testat min importvagn hos Codat i Fritsla. 600:-, inga problem. men försök inte hos Kabe i Tenhult, det tar inte in "virus" i fabriken, enl. verkstadsledningen.
Sune
 
Toppen