• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Skötsel

Sigge0415

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Flen
HBK-Nr
45930
Medlemskap
2026
Hej. Jag är ny husbilsägare men har tidigare haft husvagn.
Nu undrar ja om det är lämpligt att tvätta husbilen i en automattvätt? Längd och höjd är OK.
 
Som nämnts, gör inte detta; förutom de mycket känsliga plastfönstren finns det helt enkelt för mycket saker på en husbil som kan "fastna" i borstarna, och och om det händer då är skadan irreparabel...

Personligen tvättar jag vår husbil med en lågtrycksskumlans på högtryckstvätten och låter den verka ett tag. Sedan använder jag en mjuk tvättborste på en utdragbar skaft för att tvätta husbilen, varefter jag sköljer av den med högtryckstvätten igen men på avstånd. Jag tvättar och vaxar taket för hand.
 
Som nämnts, gör inte detta; förutom de mycket känsliga plastfönstren finns det helt enkelt för mycket saker på en husbil som kan "fastna" i borstarna, och och om det händer då är skadan irreparabel...

Personligen tvättar jag vår husbil med en lågtrycksskumlans på högtryckstvätten och låter den verka ett tag. Sedan använder jag en mjuk tvättborste på en utdragbar skaft för att tvätta husbilen, varefter jag sköljer av den med högtryckstvätten igen men på avstånd. Jag tvättar och vaxar taket för hand.
Och fönstren med en helt ny svamp, bilschampo och massor av vatten, öppna dom och ta även insidan så , utifrån. sedan skölj med rent vatten därefter torkning med ett helt nytt sämskskinn som bara används till fönstren. Aldrig fönsterputs!!
 
Tillbaka
Toppen