• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skånsk äggakaka.

N

Nilo51

Guest
Ingredienser: 4 portioner

500 g rimmat sidfläsk utan svål
8 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1/2 msk salt
8 dl mjölk
smör till stekning

Skiva och stek fläsket i en torr stekpanna och ställ åt sidan.
Spara stekflottet till smeten, det ger nämligen en underbar smak till äggakakan.

Vispa ihop ägg, mjöl, socker och salt. Tillsätt mjölken och fortsätt vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt stekflottet.

Lägg en klick smör i stekpannan och häll i smeten. Grädda på medelhög värme i 10 till 12 minuter. Arbeta hela tiden den stelnande smeten in mot mitten på pannan tills hela äggakakan har stelnat.

Ta en tallrik eller ett grytlock och vänd kakan och stek i ytterligare 2 till 3 minuter.

Servera äggakakan toppad med det stekta fläsket och rårörda lingon.

Gå gärna in på min blogg och få fler idéer
 

Bilagor

  • 20150622_164247.jpg
    20150622_164247.jpg
    1,4 MB · Visningar: 17
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Skånsk äggakaka.

Ingredienser: 4 portioner

500 g rimmat sidfläsk utan svål
8 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1/2 msk salt
8 dl mjölk
smör till stekning

Skiva och stek fläsket i en torr stekpanna och ställ åt sidan.
Spara stekflottet till smeten, det ger nämligen en underbar smak till äggakakan.

Vispa ihop ägg, mjöl, socker och salt. Tillsätt mjölken och fortsätt vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt stekflottet.

Lägg en klick smör i stekpannan och häll i smeten. Grädda på medelhög värme i 10 till 12 minuter. Arbeta hela tiden den stelnande smeten in mot mitten på pannan tills hela äggakakan har stelnat.

Ta en tallrik eller ett grytlock och vänd kakan och stek i ytterligare 2 till 3 minuter.

Servera äggakakan toppad med det stekta fläsket och rårörda lingon.

Gå gärna in på min blogg och få fler idéer

Vad är det gröna i äggakakan? Persilja? Vi skall prova detta en dag denna vecka!

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Skånsk äggakaka.

Hallå Nilo51!
Du skriver att man skall ange vad som ingår i recept och du har inte svarat på frågan jag har ställt! Är det i persilja som är det gröna i äggakakan?

Inger
 
Toppen